DERS ADI

: İSTATİSTİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBA 1202 İSTATİSTİK ZORUNLU 4 0 0 5

Dersi Veren Birim

İşletme Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ERDOST TORUN

Dersi Alan Birimler

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
İktisat (İngilizce)
Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret (İngilizce)
Turizm İşletmeciliği (İngilizce)
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik (İngilizce)
Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
İşletme (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere sosyal ve idari bilimlere yönelik problemlerin çözümü için temel tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistik tekniklerini sunmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal ve idari bilimlere yönelik verilerini analiz etmede kullanılan temel istatistiksel kavramlar ve teknikler konusunda bilgi sahibi olmak.
2   Bilinçli kararlar vermek için uygulamalı istatistiğin temel araçlarını kullanabilmek.
3   Gerçek idari ve sosyal bilimler problemleri karşısında eleştirel düşünme ve bağımsız problem çözme becerilerini kullanmak.
4   Analiz yapmak ve sunumları desteklemek için bir veri analizi aracını ve/veya bir istatistiksel paket programını kullanabilmek.
5   Bir istatistiksel analizin sonuçlarını net bir şekilde aktarabilmek ve yönetsel etkilerini açıklayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı Verilerin Doğası ve İstatistik
2 Verileri Tanımlamak: Frekans Tabloları, Frekans Dağılımları ve Grafik Sunumlar
3 Verileri Tanımlamak: Sayısal Ölçüler
4 Olasılıktaki Kavramlar etkinlik: Bilgisayar uygulamarı, laboratuvar alıştırmaları
5 Kesikli Olasılık Dağılımları
6 Sürekli Olasılık Dağılımları
7 Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları
8 Güven Aralıkları ve Kestirim
9 Tek Örneklem Hipotez Testleri
10 İki Örneklem Hipotez Testleri
11 Varyans Analizi
12 Basit Regresyon Analizi
13 Çoklu Regresyon Analizi
14 Regresyon Analizinde Ek Konular

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Dersi Kitabı:
Statistics for Business and Economics by Paul NEWBOLD, William L. Carlson and Betty Thorne, 7th Ed. or later Ed., Prentice-Hall.
Statistical Techniques in Business and Economics by Douglas A. Lind, William G. Marchal and Samuel A. Wathen, 15th Edition, McGraw-Hill/Irwin.
2. Yazılımlar (bölümlerin ihtiyaçlarına göre değişebilir):
Veri Analizi eklentisi ile Elektronik Tablolama yazılımı.
SPSS ® (Statistical Package for Social Sciences)
3. Hesap makinesi:
Öğrenciler, sınıf içi, dışı ve sınav esnasında çeşitli hesaplama problemleri için bilimsel bir hesap makinesine ihtiyaç duyacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler

1. Ders anlatımı yüksek derecede etkileşimlidir ve formatı doğrudandır. Öğretim üyesi öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konulardaki görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda temel istatistiksel kavramların ve tekniklerin aktarımına yöneliktir. Yoğun bir matematikten ziyade gerçek hayat uygulamaları üzerinde durulacaktır.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları

Gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi ödevler ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Bilgisayar Uygulamaları

Laboratuar uygulamalarında, veri analizlerini gerçekleştirmek amacıyla bir veri analizi aracı ve/veya bir istatistiksel paket programı tanıtılacaktır. Bu yazılımların kullanımına ilişkin bilgiler, istatistiksel problemlerle ilişkilendirilen sınıf içindeki uygulamalar ve kitap kullanılarak sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 +YYS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME NOTU
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Sınavlar

Dönem boyunca iki sınav gerçekleştirilecektir.

Sınavlar, gerçek dünya problemlerine uygun istatistik ve/veya yönteminin belirlenmesi ve uygulanması becerisini ölçecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve ödev olarak verilen sorular, sınıf materyallerindeki sorular ve sınıfta işlenen ek öğelere benzer problemleri içerecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda her bölümden bir ana konu yer alacaktır. Her bir konuya ilişkin bir ya da daha fazla soru sorulacaktır. Öğrencilerin genel başarı durumlarına ve öğretim üyesinin inisiyatifine bağlı olarak, notların dönüşümünde çan-eğrisi hesaplamaları kullanılabilir. Bu durumda, öğrencinin çan eğrisi hesaplamalarına katılabilmeleri için her sınavdan en az 25 puan almaları gerekmektedir. Eğer bir sınav sorusu yanıtsız bırakılmışsa o sorunun değeri sınav sonucundan çıkarılacaktır. Yalnızca yanıt verilmişse (bu yanıta nasıl ulaşıldığını gösteren hesaplamalar yoksa) soru değerinin %25 i ile puanlandırılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Öğrencilerin bu ders için kendi hesap makinelerinin olması gerekmektedir. Sınavlar sırasında hesap makinesi değişimine izin verilmeyecektir. Cep telefonları sınav esnasında hesap makinesi olarak kullanılamayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. Aysun Kapucugil İkiz
Yrd. Doç. Dr. Güzin Özdağoğlu
Yrd. Doç. Dr. Fırat Özdemir
Yrd. Doç. Dr. Sedat Çapar
Öğr.Gör.Dr. Joshua David Cowley

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2,5 30
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.54