DERS ADI

: Bilişsel Arkeoloji

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 1029 Bilişsel Arkeoloji SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖVÜN SELİM MARTİN

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

İnsan aklının 3.3 milyon yıl önceden itibaren gelişerek bugüne nasıl geldiğinin incelenmesi.
Arkeolojide Kuramsal yapının gelişiminin incelenmesi

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsanın varoluş serüvenini ana hatlarıyla belirtebilme
2   Afrika dan Yola çıkan ilk hominidler ve cognitif yapılarını tarif edebilme
3   Homo erectus un uzun süren yolculuğunu gösterebilme
4   Neanderthaller ve Neanderthal aklı üzerine önerileri sınıflayabilme
5   Homo sapiensin yükselişi ve cognitif yapısını sınıflayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Dersin genel tanıtımı, öğrencilerden istenen beceri biçimi ve kaynakçaların açıklanması
2 2. Arkeoloji ve Bilişsel Arkeoloji nedir
3 3. İnsan Evriminin Süreçleri
4 4. İnsan aklı konusunda bir arkeoloğa danışmak niçin gereklidir
5 5. 3 Milyon yıl öncesinde Afrika ve hominidler
6 6. Beynin büyümesini tetikleyen unsurlar
7 7. Lomekwian ve Homo habilis ve ilk aletlerin yapımında teknik zekanın yeri
8 8. Ara Sınav
9 9. Ateşi aramak (film gösterimi)
10 10. Homo erectus ve Afrika dan çıkış
11 11. Neanderthal aklı - Neandertal Belgeseli
12 12. Neanderthaller ve Homo sapiens ilişkisi
13 13. Akıl ve Zeka Türleri
14 14. Ölümün Arkeolojisi
15 15. Besin ekonomisinin gelişimi
16 16. Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: S.Mithen, Aklın Tarihöncesi, Çev.İ.Kutluk, Dost Ktbv. Yay., Ankara-1999

Yardımcı kaynaklar:
R.Dunbar-C.Knight-C.Power, The Evolution of Culture, Rutgers Univ.Press., 1999
Dolukhanov P. Eski Ortadoğu da Çevre ve Etnik Yapı, Çev.S.Aydın, İmge Ktbv. Ankara-1998
Maisels, C.K. Uygarlığın Doğuşu, Çev.A.Şenel, İmge Ktbv. Ankara-1999
Bottéro, J. Eski Yakındoğu, A.Kahiloğulları-P.Güzelyürek-L.A.Özcan, Dost Ktbv.Yay. Ankara-2005
Van de Mieroop, M. Antik Yakındoğu`nun Tarihi, Çev.S.Gül, , Dost Ktbv.Yay. Ankara-2004
P. Bordreuil, F.B-Chattonet, C.Michel. Tarihin Başlangıçları (Eski Yakındoğu Kültür Ve Uygarlıkları) Alfa Yay, İst-2015
Roger Lewin. Modern İnsanın Kökeni, Tübitak -2000
R.J.Braidwood, Tarihöncesi İnsanları, İstanbul, 1990.
Gregory Curtis. Mağara Ressamları. Redingot Yay. İst-2017
Ian Hodder, Scott Hutson. Geçmişi Okumak. PHOENİX YAYINEVİ -2017
Ian Hodder. Dolanıklık -İnsanlar İle Şeyler Arasındaki İlişkilerin Arkeolojisi Alfa Yay-2018
Richard Leakey, Roger Lewin. Göl İnsanları. Tübitak-1998
Felicien Challaye. Dinler Tarihi. Varlık Yay-1998
Colin Renfrew, Paul Bahn. Arkeoloji. Homer Kitabevi -2017

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-Ders
2-Sunum
3-Tartışma
4-Film Gösterileri
5-Müze Çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1 Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 1-7: Final Sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selim.martin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 13.00 - 14.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 17 17
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555
ÖK.4555555555555555
ÖK.5555555555555555