DERS ADI

: Tekstil Arkeolojisi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 3054 Tekstil Arkeolojisi II SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖVÜN SELİM MARTİN

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

Tunç Çağ'ından Roma İmparatorluğuna kadar çeşitli kültürlere/uygarlıklara ait giyim kuşam ve aksesuarların, sosyal yaşamda, toplumsal sınıflandırmada, meslek gruplarında, halk kahramanları ve suçlularda, söylence ve efsanelerde kullanımının sosyolojik ve kültürel olarak incelenmesi ve bu kıyafetlerin sanat hayatına etkilerini öğrencilerin doğru biçimde tanımasını sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı Uygarlıkların giyim, kuşam ve aksesuarlarına ait bilgi sahibi olması
2   Örtünme/Giyinme ve süslenme olgusunun toplumdaki rolünü tanımlayabilmesi
3   Sosyal sınıfların giyim kuşam farklarını tanımlayabilmesi
4   Giyim kuşam ve aksesuarların ihtiyaca bağlı/isteğe bağlı kullanımının ilişkisini tanımlayabilmesi
5   Kıyafet ve aksesuarların toplumdaki rolünün sanatla ilişkisini kurabilmesi
6   Eser tasarımı ve üretiminde yardımcı nesne olarak kıyafet ve aksesuarların kullanılmasını tanımlayabilmesi
7   Tarihsel dönemlere ait giyim kuşam ve sanat anlayışına yönelik kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tunç Çağında Giyim
2 Mezopotamya Kültürleri; Sümer, Babil, Asur ve Pers uygarlığının özel ürünleri ve topluma etkileri.
3 Mezopotamya Kültürleri; Sümer, Babil, Asur ve Pers uygarlığının özel ürünleri ve topluma etkileri.
4 Mezopotamya Kültürleri; Sümer, Babil, Asur ve Pers uygarlığının özel ürünleri ve topluma etkileri.
5 Mısır Uygarlığı; toplumun sınıflandırılmasında kıyafet ve aksesuarlar başrolde.
6 Ege ve Anadolu Kültürlerinde Giyim
7 Ege ve Anadolu Kültürlerinde Giyim
8 Arasınav
9 Anadolu Kültürlerinin Giyim Kuşam ve Aksesuar üretimine katkıları
10 Anadolu Kültürlerinin Giyim Kuşam ve Aksesuar üretimine katkıları
11 Avrupa kültürüne yön vermiş Helen uygarlığı ve gündelik kıyafetleri.
12 Kadın Erkek ve Çocuklarda Giyim
13 Helen Uygarlığı; kahraman ve suçlularda giyim
14 Helen Uygarlığı; Mitolojik tasvirlerde giyim ve kuşam, olağanüstü kıyafetler.
15 Antik Uygarlıkların giyim kuşam özelliklerinin modern toplumun inanç sistemine ve söylencelerine etkileri.
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Martin, Ö,S. (2022) Giyim Kuşam ve Çıplaklık: Tarihöncesi Çağlarda Yakındoğu'da Giyim Kültürü, Sakin Kitap, İzmir

Ackerman, S. (2008). Asherah, the West Semitic Goddess of Spinning and Weaving Journal
of Near Eastern Studies, 67(1), 1 30.
Akurgal, E. (1998). Anadolu Kültür Tarihi. Tübitak. Ankara.
Alberti, M. E., Aravantinos, V., Fappas, I., Papadaki, A., Rougemont, F., Andersson Strand, E., ...
Cutler, J. (2015). Textile tools from Thebes, mainland Greece. In E. Andersson Strand, & M-L.
Nosch (Eds.), Tools, Textiles and Contexts: Investigating Textile Production in the Aegean and
Eastern Mediterranean Bronze Age (pp. 279-292). Oxbow Books. ancient textiles series, Vol. 21.
Alizadeh, A. (2008). Chogha Mish, Volume II. The Development of a Prehistoric Regional
Center in Lowland Susiana, Southwestern Iran. Final Report on the Last Six Seasons of
Excavations, 1972 1978, Oriental Institute Publications.
Alparslan, M. (2009), Hititolojiye Giriş. Türk Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü.
Amiet, P. (1980). Art of The Ancient Near East. Harry N. Abrams lNC. New York.
Amsden, C. (1932). The Loom and Its Prototypes. American Anthropologist, 34(2), 216 235.
Andrianou, D. (2022). Furniture textiles in Classical and Hellenistic iconography. In S.
HARRIS, C. BRØNS, & M. UCHOWSKA (Eds.), Textiles in Ancient Mediterranean
Iconography (pp. 91 106). Oxbow Books.
Andersen H. S. (1985) Tybrind Vig: A Preliminary Report on a Submerged Ertebølle Settlement
on the West Coast of Fyn. Journal of Danish Archaeology, 4:1, 52-69.
Aydın, N. (2019). Trabzon da Yok Olan Dokuma Sanatı: Ketan . Karadeniz İncelemeleri
Dergisi, 13 (26), 577-622.
Aydıngün, Ş. (2013). Mucizenin Kaynağı, Bereketli ve Her Şeye Hakim. (Darga M.) Anadolu da
Kadın: On Bin Yıldır Eş, Anne, Tüccar, Kraliçe içinde. YKY.
Baird, D. (2007). Pınarbaşı. M. Özdoğan ve N. Başgelen (Ed.), Anadolu da Uygarlığın Doğuşu
ve Avrupa ya Yayılımı Türkiye de Neolitik Dönem: Yeni Kazılar, Yani Bulgular içinde (s.
285-311). Arkeoloji Sanat Yayınları.
Barber, E. W. (1996). Women s Work: The First 20, 000 Years - Women, Cloth and Society
in Early Times. W. W. Norton & Co. New York.
Becker, C., Benecke, N., Grabund ija, A., Küchelmann, H.C., Pollock, S., Schier, W., Schoch,
C., Schrakamp, I., Schütt, B., & Schumacher, M. (2016). The Textile Revolution. Research
into the Origin and Spread of Wool Production between the Near East and Central
Europe. eTopoi. Journal for Ancient Studies, 6.
Ben-Yosef, E., Shamir, O., & Levy, J. (2017). On early metallurgy and textile-production technologies
in the southern Levant: A response to Langgut et al. (2016). Antiquity, 91(357), 765-776.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders teorik olarak işlenir. Ders konuları çerçevesinde her bir uygarlığın giyim kuşam ve aksesuarları, öğretim elemanının rehberliğinde görsel ve yazılı örneklere dayanılarak anlatılır. Aralarında statü/sınıf farkı oluşturanlar, ihtiyaç harici kullanılanlar, özel anlam veya güç yüklenenler, kullanılması zorunlu olanlar gibi başlıklar altında sınıflandırılarak öğrencilerle birlikte karşılaştırmalı olarak incelenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 1-7: Final Sınavında sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selim.martin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Günü 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 112

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555
ÖK.4555555555555555
ÖK.5555555555555555
ÖK.6555555555555555
ÖK.7555555555555555