DERS ADI

: Sözdizim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 2047 Sözdizim ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MURAT ÖZGEN

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin çağdaş sözdizim kuramlarında kullanılan kavramlarla tanışmalarını ve bu kavramları farklı diller üzerindeki örnekler üzerinde incelemelerini sağlamaktır. Ayrıca, temel sözdizimsel çözümlemede hangi araçların ve yöntemlerin kullanıldığının, sözdizimsel anahtarların (gloss) nasıl okunduğunun, dillerde evrensel olarak bulunan dilbilgisel ulamların neler olduğunun, öbek yapının nasıl çözümlendiğinin, tümcelerin nasıl sınıflandırıldığının ve dillerin sözdizimsel olarak nasıl sınıflandırıldığının bilgisinin öğrenciye kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözdizime ilişkin temel kavramları tanımlayabilmesi
2   Sözdizimsel açımlama anahtarlarının nasıl okunduğunu belirtebilmesi
3   Sözcük türlerinin alt ulamları açıklayabilmesi
4   Üretici sözdizim kuramının temel kavramlarını açıklayabilmesi
5   Üretici sözdizim kuramını İngilizce ve diğer diller üzerindeki örneklere uygulayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilbilgisi: Genel Kavramlar
2 Sözcük Ulamlarına Yeniden Bakış
3 Türetim ve Temel Araçlar - I: Seç, Birleştir, Taşı
4 Türetim ve Temel Araçlar - II : Baş, Tümleç Eklenti
5 Türetim ve Temel Araçlar - III : Yapısal İlişkiler ve Tümcesel Roller
6 Bağlama: Ad, Adıl ve Göndergelerin Dağılımı
7 Boş Ulamlar: Denetleme Yapısı
8 Arasınav
9 Konusal Roller ve Eylem Kabuğu
10 Taşıma - I: Baş Taşıma
11 Taşıma - II: A'-Taşıma
12 Taşıma - III: A-Taşıma
13 Uyum ve Durum
14 Sınırlama: Evreler ve Çoklu Dağıtım
15 Genel Değerlendirme
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Radford, A. (2004). Minimalist syntax: Exploring the structure of English. Cambridge University Press.
Yardımcı kaynaklar: Carnie, A. (2007). Syntax: A Generative Introduction. Oxford: Blackwell Publishers.
Diğer ders materyalleri: Adger, D. (2003). Core syntax: A minimalist approach (Vol. 20). Oxford: Oxford University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler ders sırasındaki etkinlik ve genel tutumlarına göre vize ve final sınavlarında ayrılan ders içi etkinlik puanıyla değerlendirileceklerdir.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.ozgen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 15:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 13 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 28 28
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 153

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.143545235
ÖK.253545235
ÖK.353545235
ÖK.4535545235
ÖK.5535545235