DERS ADI

: Bilimsel Düşünce

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 1029 Bilimsel Düşünce ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ÖZGE CAN ERDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Dilbilimi

Dersin Amacı

Bilim Nedir Bilgibilim Nedir temel soru ve sorunları ana çerçevesinde bilgi edinmenin bilimsel ol(may)an yöntemleri, bilimsel bilgi ile ile gerçeklik arasındaki ilişki, çağdaş bilimsel düşüncenin tarihsel süreci, bilim felsefesi açısından bilimde önermeler, bilimsel düşüncede değerler ve etik vb. gibi bilgilerle öğrencileri donatıp; doğaya, topluma, insana ve yaşama dair hemen her olguya yönelik bilimsel yaklaşım geliştirilebileceği farkındalığını oluşturmak, bu yolla bilim toplumu olma yönünde fikirsel kavrayış kazanılmasına zemin hazırlamak hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Bilim ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmesi
2   2. Çağdaş bilimin tarihsel ilerleyişini ana hatlarıyla açıklayabilmesi
3   3. Bilimsel düşünce sistematiği geliştirebilmesi
4   4. Bilimsel bir bilgiyi ve araştırmayı tanıyabilmesi ve değerlendirip eleştirebilmesi
5   5. Bilimle dünya, toplum, kültür, ideoloji vb. alanları kesiştirerek ana hatlarıyla açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilim nedir Tanımlar, Temel İşlev ve Özellikleri
2 Bilimsel Araştırmanın Tarihsel Altyapısı Nedir Tanımlar, Temel İşlev ve Özellikleri
3 Çağdaş Bilimsel Düşüncenin Tarihsel Süreci I Galileo, Newton, Darwin, Pavlov + Süreç
4 Çağdaş Bilimsel Düşüncenin Tarihsel Süreci II Descartes, Kant, Popper + Süreç
5 Bilimsel Bilgi ve Gerçeklik Bilimsel Bilginin Özellikleri ve Sınırları
6 Bilimsel Düşüncenin Yapıtaşları Gerçeği Arama Yolları: deneyim, mantık, akıl yürütme, hüküm verme, yanstıma vb.
7 Bilimsel Düşünceye Neden Gereksinim Duyulur Gerçeklik
8 Ara Sınav
9 Bilim Felsefesi Ne Söyler I Kuhn Öncesi ve Kuh Sonrası Algılayış: Paradigmalar
10 Bilim Felsefesi Ne Söyler II Bilimsel düşüncede Değerler ve Etik: Bilimsel etiğin gereklilikleri
11 Bilimsel Bilgi Edinmenin Yolları I Pozitivist ve Postpozitivist Kavrayış: Doğa Bilimleri ve Sosyal Bilimler Ayrımı
12 Bilimsel Bilgi Edinmenin Yolları II Pozitivist ve Postpozitiviş Kavrayışla Özgül Olgulara Bakış
13 Bilimsel Düşünceyle Evrilmiş Birey ve Bütün Tartışma
14 Bilim Toplumu Nasıl Olunur Tartışma
15 Genel Tekrar
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Butterfield, H. (1997). The origins of modern science (Vol. 90507). Simon and Schuster.
Carey, S., ve Smith, C. (1993). On understanding the nature of scientific knowledge. Educational psychologist, 28(3), 235-251.
Carnap R. (2012). An introduction to the philosophy of science. Courier Corporation.
Henry, J. (2011). A short history of scientific thought. Bloomsbury Publishing.
Ladyman, J. (2012). Understanding philosophy of science. Routledge.
Leiss, W. (1975). Ideology and science. Social Studies of Science, 5(2), 193-200.
Medawar, P. B. (2013). Induction and intuition in scientific thought. Routledge.
Raj, K. (2007). Relocating modern science. Circulation and the construction of knowledge in South Asia and Europe, 1650-1900.
Rosenberg, A. (2011). Philosophy of science: A contemporary introduction. Routledge.
Russell, B. (2017). The scientific outlook. Routledge.
Stengers, I. (2000). The invention of modern science (Vol. 19). University of Minnesota Press.
Suchting, W. A. (1995). The nature of scientific thought. Science & Education, 4(1), 1-22.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.40 + OD * 0.20 + FN * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + OD * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1,2 ve 5: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3 ve 4: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozge.can@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

çarşamba 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel Ödev Hazırlama (CBİKO Yetenek Kapısı) 1 15 15
Grup Ödevi Hazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 127

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555