DERS ADI

: Manyetizma 101

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FİZ 4143 Manyetizma 101 SEÇMELİ 2 2 0 7

Dersi Veren Birim

Fizik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YUSUF YÜKSEL

Dersi Alan Birimler

Fizik

Dersin Amacı

Ders kapsamında lisans 4. Sınıf öğrencilerine yönelik olarak manyetizma konusuna ve temel seviyede uygulamalarına genel bir giriş yapılması hedeflenmektedir.
Dersi alan ve başarı ile tamamlayan öğrenciye, edineceği temel seviyedeki bilgi ve öğreneceği kavramların yardımı ile manyetik malzemeler ve manyetik yapılar hakkında ileri araştırma konuları için altyapı edindirmek amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Manyetik alan kaynakları, Maxwell denklemleri, manyetik moment ve spin kavramları hakkında bilgi edinmek ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi tanımlayabilmek.
2   Paramanyetizma, ferromanyetizma, antiferromanyetizma, ferrimanyetizma ve diamagnyetizma olgularını tanımak.
3   Manyetik Düzen ve simetri kırılması konularına ilişkin teorik alt yapıyı edinebilmek.
4   Bulk ve sonlu yapıda (nanoparçacık, ince film gibi) manyetik davranış sergileyen yalıtkan, yarıiletken, yarımetal ve metallerin hakkında bilgi edinmek.
5   Atomistik Hamiltonyen ve örgü modelleri ile modelleme yapabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Manyetizma konusunun kısa geçmişi
2 Manyetik alan kaynakları: Noktasal yükler
3 Manyetik alan kaynakları: Sürekli yük dağılımları; kendiliğinden mıknatıslanma özelliğine sahip malzemeler
4 Manyetizma ve histeresis, Curie sıcaklığı, koersivite, anizotropi, manyetik duygunluk, manyetik periyodik tablo
5 Manyetik moment, açısal momentum, presesyon, Bohr magnetonu, spinin kuantum mekaniği
6 Yalıtılmış manyetik moment: manyetik alan altına bir atom, Brillouin fonksiyonu
7 Manyetik etkileşmeler: Dipolar etkileşme, doğrudan etkileşme, anizotropik etkileşmeler
8 Genel Tekrar & Problem Çözme
9 Manyetik düzen ve manyetik yapılar (bulk ve nano ölçekli)
10 Manyetik düzen ve simetri kırılması
11 Manyetik malzemeler ve özellikleri; manyetokalorik etki
12 Manyetik Örgüler ve modelleme: Ortalama alan ve etkin alan teorileri
13 Monte Carlo simülasyonları ile modelleme
14 Genel Tekrar & Problem Çözme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Magnetism in Condensed Matter, Stephen Blundell, Oxford University Press 2001
Yardımcı Kaynaklar:
Magnetism and Magnetic Materials, J. M. D. Coey, Cambridge University Press 2009
Materyal:
- T. Kaneyoshi, Differential Operator Technique in the Ising Spin Systems , Acta Physica Polonica A 83 (1993) 703
- J. Strecka, M. Jascur, A brief account of the Ising and Ising-like models: Mean-field, effective-field and exact results , Acta Physics Slovaca 65 (2015) 235

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konu anlatımı, problem çözümü, ödev ve sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 Q Quiz
3 OD Ödev
4 FN Final
5 BNS BNS VZ * 0.30 + Q * 0.20 + OD * 0.10 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + Q * 0.20 + OD * 0.10 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme, dönem içi ara sınavı, dönem içine yayılan ödevler ve dönem sonu sınavı üzerinden gerçekleştirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yusuf.yuksel@deu.edu.tr/ Tınaztepe Kampüsü, Öğretim Üyeleri Binası 2. Kat /219

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 28 28
Ödev Hazırlama 5 3 15
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 5 3 15
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 5 2 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155454312222222
ÖK.255554233222222
ÖK.355554233222222
ÖK.455554253522232
ÖK.555554253522222