DERS ADI

: Özel Görelilik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FİZ 3119 Özel Görelilik SEÇMELİ 2 2 0 7

Dersi Veren Birim

Fizik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HASAN KARABIYIK

Dersi Alan Birimler

Fizik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencileri özel görelilik kuramının temel ilkelerini ve uygulamaları hakkında bilgilendirmek ve fiziğin çeşitli alt disiplinlerinde karşılaşılan problemlerin çözümünde özel görelilik kuramının sunduğu katkıların anlaşılmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Görelilik ilkesine duyulan gereksinimin çıkış noktalarını kavrayabilme
2   Özel görelilik kuramının deneysel kanıtlarını kavrayabilme
3   Fiziğin ilgili alanlarında özel görelilikten gelen etkilerin anlaşılması
4   4-vektör notasyonunu etkin biçimde kullanabilme
5   Lorentz dönüşümlerini ve temel sonuçlarını çeşitli fiziksel problemlere uyarlayabilme
6   Özel göreliliğin uzay-zaman anlayışını matematiksel biçimde ifade edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Galileo Görelilik İlkesi
2 Özel Göreliliğin Ön Kabulleri
3 Michelson-Morley Deneyi
4 Lorentz Dönüşümleri ve Özellikleri
5 Lorentz-Fitzgerald Kısalması
6 Özel Göreliliğin deneysel kanıtları
7 İkizler paradoksu
8 1. Vize
9 Hız Toplama Kuralları ve Thomas Presesyonu
10 Özel Göreliliğin Çekirdek ve Temel Parçacık Fiziğindeki Uygulamaları
11 4-vektörler ve Metrik Tensör
12 Özel Görelilikte Kuvvetler ve Çarpışmaların Göreli Kinematiği

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Greiner, Walter (1989). Classical Mechanics: Point Particles and Relativity. Springer-Verlag, Berlin.
Diğer kaynaklar:
1. Lecture Notes on Special Relativity (2005). J. D. Cresser.
(http://physics.mq.edu.au/~jcresser/Phys378/LectureNotes/VectorsTensorsSR.pdf)
2. Special Relativity (The M.I.T. Introductory Physics Series) (2009). A.P. French, Taylor and Francis, New York.
1. Fizik ve Mühendislikte Modern Fizik (1991). John Robert Taylor, Chris D. Zafaritos, (Çev.: Bekir Karaoğlu), Arte Güven Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Anlatım Yöntemi
2. Soru-Yanıt Tekniği
3. Tartışma Yöntemi
4. Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Gerekli görüldüğü takdirde, öğrencilere ödev verilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin hazırladıkları sunumlar ara sınav notuna eklenecektir. Yarıyıl sonu sınavı yazılı sınav ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Gerek görüldüğü takdirde öğrencilerin yapacakları sunum ve hazırlayacakları raporlar değerlendirme sürecine dâhil edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hasan.karabiyik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Sonradan ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Ödev Hazırlama 13 2 26
Sunum Hazırlama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155551212211122
ÖK.255551212211122
ÖK.355551212211122
ÖK.455551212211122
ÖK.555551212211122
ÖK.655551212211122