DERS ADI

: Kadın Otobiyografisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 4033 Kadın Otobiyografisi SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FÜSUN ÇOBAN DÖŞKAYA

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders, otobiyografi türü ve tarihsel gelişiminin tanıtılması ve irdelenmesi için gerekli yöntem ve terimleri öğrencilerle tartışmayı hedefler. Kadın otobiyografi yazarlarının temel özellikleri incelenmesi ve önemli kadın otobiyografi yazarlarının eserlerinin analizi dersin temel etkinliğini oluşturur. Zihnin macerası olarak tanımlanan otobiyografi yazımının erkek işi olarak kabul edilmesi ve öğrencilerin bu dersin adının bir meydan okuma olduğunun farkına varmalarının sağlanması. Ayrıca kadın otobiyografisinin erkek otobiyografisinden farklılaştığı konular üzerinde durulması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Otobiyografi türü ve kadın otobiyografisi hakkında bilgi sahibi olma.
2   Otobiyografi türü ile ilişkili temel kavramları öğrenme.
3   Kadın otobiyografisi konusunda birincil kaynakları yorumlama ve metin çözümlemesi yapabilme.
4   Dersin gerektirdiği terminolojiyi sözlü ve yazılı olarak kullanabilme
5   Otobiyografi çalışmalarında kullanılan kuramsal yaklaşımları bilme ve kadın ve erkek otobiyografileri arasındaki farklılıkların öğrenilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Otobiyografi tanımı, tarihsel gelişim ve otobiyografi çeşitleri. İlk otobiyografi örnekleri: Aziz Augustine, Jean Jacques Rousseau, Wordsworth, Freud, Goethe, Otobiyografi ve Beden. Tanışma
2 Otobiyografi araştırmacıları ve otobiyografi üzerine araştırmalar: Roy Pascal, Paul de Man, Sigmund Freud, Dilthey, Georg Misch, Georges Gusdorf, Karl Weintraub. Sınıf Tartışması
3 Otobiyografi çalışmaları ve önemli düşünce hareketlerinin (Marksizm, yapısalcılık) alana etkileri. Sınıf Tartışması
4 1970 sonrası otobiyografi çalışmaları: Öznenin ölümü; Michel Foucault ve Roland Barthes gibi düşünürlerin alana etkileri Sınıf Tartışması
5 Otobiyografi ve ideoloji: Leigh Gilmore Unutulmuş kimliklerin otobiyografinin konusu haline gelmesi: Kadınlar, göçmenler, eşcinseller. Sınıf Tartışması
6 1990 sonrası otobiyografi çalışmaları: Ortaya çıkan yeni kuramların ışığında otobiyografi çalışmalarının hızlanması. Sınıf Tartışması
7 Kadın Otobiyografilerinin tarihi: Ortaçağda yazılan ilk dini içerikli metinler. 17. yy., 19.yy., Sanayi devrimi. Estelle Jelinek'in kadın otobiyografilerinin tarihi çalışması. Sınıf Tartışması
8 Ara sınav
9 Kadın otobiyografisi örnekleri: Elizabeth Cady Stanton, Kate Millett Sınıf Tartışması
10 Kadın otobiyografisi örnekleri:Gertrude Stein, Doris Lessing Sınıf Tartışması
11 Otobiyografi araştırmacıları: Sidonie Smith, Nancy Chodorow Sınıf Tartışması
12 Feminist kuramcıların alana etkisi:Helene Cixous, Julia Kristeva, Luce Irigaray Sınıf Tartışması
13 Osmanlı'da ve Türkiye'de ilk dönem kadın otobiyografileri: Gecikmenin nedenleri ve Türk modernleşmesi Sınıf Tartışması, Genel Tekrar
14 Türkiye örnekleri: Halide Edip Adıvar, Sabiha Sertel, Samiha Ayverdi, Cahit Uçuk, Mina Urgan, Afet İnan Sınıf Tartışması
15 Genel Değerlendirme
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Jelinek, Estelle. (1980). Women's Autobiography: Essays in Criticism. Bloomington & London: Indiana University Press.
Jelinek, Estelle. (1986). The Tradition of Women s Autobiography: from Antiquity to the Present. Boston: Twayne Publishers.
Aksoy, Nazan. (2009). Kurgulanmış Benlikler. İletişim.
Smith, Sidonie and Watson, Julia. (1998). Women, Autobiography, Theory: A Reader. Madison: University of Wisconsin Press.
Smith, Sidonie and Watson, Julia. (2001). Reading Autobiography: A Guide for Interpreting Life-Narratives. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilere interaktif sunumlarla konuyu açıklamak ve görsel materyallerle desteklemek, ardından öğrenci tartışmalarıyla konuyu derinlemesine analiz etmek.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Temel kavramları doğru bir şekilde anlayabilme ve tanımlayabilme
2. İlgili kavramları birbiriyle ilişkilendirme ve bağlamında kullanabilme.
3. Verilen bir metni ya da söylemi analiz etme ve ders içeriğinde geçen terminolojiyi etkin bir şekilde kullanma.
4. Dilin doğru ve etkili bir şekilde kullanılması.
5. Öğrenilen bilgileri gerçek dünya örnekleriyle ilişkilendirme ve uygulama.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Öğrencinin derse %70 devamı zorunludur.
2. Derslere katılım ve konuyu önceden okuyarak derse gelmek önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fusun.doskaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 08:30-09:30
Salı 08.30-09:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1343555
ÖK.2355
ÖK.34345555
ÖK.4545555
ÖK.545555