DERS ADI

: Amerikan Gotik Geleneği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 2010 Amerikan Gotik Geleneği SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı (İngilizce)

Dersin Amacı

Gotik edebiyatın temel unsurları esas alınarak Amerikan gotik edebiyatını oluşturan başlıca metinleri Avrupa gotik geleneğiyle karşılaştırmalı olarak incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gotik edebiyat tarihini, gotik romanın Avrupa'da ortaya çıkışını hazırlayan sosyal ve kültürel sebepleriyle birlikte ele alabilme
2   Gotik romanın ilk örneklerini, modern gotik metinlerin çözümlenmesinde ve gotik tarzın geçirdiği evrimi anlamada bir edebi şablon olarak kullanabilme
3   Geçmişten günümüze gotik roman ve kısa öyküleri biçimlendiren ortak geleneksel anlatım modellerinin kuramsal çatısını tanımlayabilme
4   Amerikan gotik roman ve öykücülüğünde önemli yazarlar ve yapıtları hakkında fikir yürütebilme
5   Avrupa ve Amerikan gotik edebiyat gelenekleri arasındaki ayrılıkları, altta yatan toplumsal ve bölgesel farklara göre değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Halk Masallarından Gotik Anlatılara Uzanan İzler Washington Irving, "The Legend of Sleepy Hollow"
2 Bir Tekinsizlik Formu olarak Kadın Edgar Allan Poe, "Ligeia" Nathaniel Hawthorne, "Rappaccini's Daughter"
3 Bir Tekinsizlik Formu olarak Erkek Edgar Allan Poe, "Tell-Tale Heart"
4 Lanetli Aileler ve Geçmişin Sırları Edgar Allan Poe, "The Fall of the House of Usher" Francis Marion Crawford, "The Dead Smile"
5 Çılgın Bilim Adamı ve Yasak Arayış Nathaniel Hawthorne, "The Birthmark" Nathaniel Hawthorne, "Dr. Heidegger's Experiment"
6 Bir Tekinsizlik Modeli olarak Doğa Edgar Allan Poe, "The Black Cat" Ambrose Bierce, "The Damned Thing"
7 ARA SINAV ARA SINAV
8 Bir Tekinsizlik Modeli olarak Doğa Ray Bradbury, "The Wind"
9 Hayaletler ve Ruhlar Francis Marion Crawford, "The Upper Berth" Ralph Adams Cram, "In Kropfsberg Keep"
10 Hayaletler ve Ruhlar Charlotte Perkins Gilman, "The Yellow Wallpaper" Henry James, "The Romance of Certain Old Clothes"
11 Hortlaklar, Yaşayan Ölüler ve Vampirler H.P.Lovecraft, "The Outsider"
12 Hortlaklar, Yaşayan Ölüler ve Vampirler Anne Rice, "Freniere"
13 Uzak, Issız ve Terkedilmiş Herman Melville, "The Tartarus of Maids" H P Lovecraft, "The Picture in the House"
14 Tuhaf Çocuklar, Tuhaf Toplumlar Shirley Jackson, "The Lottery" Ray Bradbury, "The Veldt"
15 Nihai Gizem: Ölüm Stephen King, "The Reach"
16 YARIYIL SONU SINAVI YARIYIL SONU SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Carroll, Noel. The Philosophy of Horror, or the Paradoxes of the Heart. New York: Routledge, 1990.
Ellis, Markman. The History of Gothic Fiction. Edinburgh: Edinburgh U P, 2000.
Oates, Joyce Carol, ed. American Gothic Tales. Plume, 1996.
Punter, David, ed. A Companion to the Gothic. Malden, Mass.: Blackwell, 2000.
Punter, David. The Literature of Terror: A History of Gothic Fictions from 1765 to the Present Day, Vol I, The Gothic Tradition. New York: Longman, 1996.
Punter, David. The Literature of Terror: A History of Gothic Fictions from 1765 to the Present Day, Vol II, The Modern Gothic. New York: Longman, 1996.
Williams, Anne. Art of Darkness: A Poetics of Gothic. Chicago: U of Chicago P, 1995.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve konuyla ilgili temel eserleri tanıtma yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında öğrenciyle doğrudan etkileşim içeren birincil araçtır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Tartışmalar, kuramsal altyapı ışığında ilgili edebi metinlerin gerçek hayattaki karşılığını sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Eser incelemenin sonunda gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve gerektiğinde konuyla ilgili kısa filmlerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar.
2. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrenciler sınav sırasında hiçbir kitap, ders notu vb. kullanamazlar.
3. Öğrenciler sınav sırasında sözlük kullanamazlar. Sorularda yer alan kelimeler ders metinlerinde işlenen ve/ya öğrencinin bilgisi dahilinde olması beklenen kelimelerdir.
4. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.basarir@deu.edu.tr
Ofis tel: (232) 301 8513

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14553
ÖK.255554
ÖK.3433555
ÖK.43444
ÖK.555444