DERS ADI

: Medya Okur Yazarlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EDB 5004 Medya Okur Yazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ESRA BEYHAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Öğrencilerin televizyon, radyo, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki paylaşılan iletileri inceler, çözümler ve farklı bakış açıları ile bu belgeler hakkında eleştirel bir yaklaşım getirmeyi öğrenir. Farklı medyaların olumlu ve olumsuz yanları hakkında gerekli bilgilere sahip olur.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İletişim şekillerini tanıyarak öğelerini fark eder.
2   Medya adıyla bilinen toplumsal iletişim konusunda bilgiler edinir.
3   Medyanın birey ve toplum üzerindeki etkilerini değerlendirir.
4   Medya organları tarafından verilen bilgilerin yanlı olup olmadığı konusunda donanım kazanır. Medya araçlarındaki ideolojik durumları seçebilir.
5   Dilbilim öğretimi, dilbilimsel çözümlemelerde ya da yabancı dil öğretimi konusunda medyanın işlevini sorgular ve medyadan yararlanmayı öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İletişim Kavramları ve İletişim Türleri
2 Kitle İletişimi. Kitle İletişim Araçlarının Tarihsel Gelişimi
3 Medya Kavramı ve İşlevleri
4 Medyanın dili
5 Medya İletişim araçları nelerdir
6 Medya okuryazarlığı ne demektir
7 genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
8 Avrupa Birliği ve Medya okuryazarlığı
9 Konuların gözden geçirilmesi ve genel tekrar
10 Televizyon ve görsel okuryazarlık
11 İnternet ve bilgi okuryazarlığı
12 Medyada kullanılan teknolojiler
13 Medya yoluyla bilginin yeniden oluşturulması ve temsil
14 final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AGNÈS, Jean; SAVINO, Josiane (1999) Apprendre Avec la Presse, Paris: RETZ/CLEMI.
BİNARK, Mutlu; GENCEL BERK, Mine (2010) Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 2. Baskı, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
EN COLLABORATION (1992), L'éducation aux médias dans le monde: nouvelles orientations, Unesco, Clemi, , Paris: British Film Institute.
GONNET, Jacques (1997) Éducation et Medias, Paris: PUF, coll. « Que sais-je », No: 3242.
GUICHON, N. (2006). Langues et TICE: Méthodologie de Conception Multimédia. Paris: Ophrys.
GUIRAUD, Pierre (1994) Göstergebilim, Çeviren: Prof. Dr. Mehmet Yalçın, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitapevi
GÜNAY, V. Doğan (2004) Dil ve İletişim, İstanbul: Multilingual Yayınları.
HERR, Nicole (1988) J'Apprends à Lire Avec le Journal (de 2 à 8 ans), Paris: RETZ/CLEMI.
HIRSCHSPRUNG, N. (2005). Apprendre et enseigner avec le multimédia. Paris: Hachette.
İNAL, Kemal (2009) Medya Okuryazarlığı El Kitabı Ankara: Ütopya yayınevi
JEAN, Georges (2006) Yazı: İnsanlığın Belleği, Çeviren: Nami Başer, 4. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
MANGENOT, F. & LOUVEAU, E. (2006). Internet et la classe de langue. Paris: CLE international
MASTERMAN, Len; MARIET, François (1994) L éducation aux média dans l Europe des années 90: Conseil de l Europe.
Mc QUAIL Denis, Sven WINDAHL (1994) Kitle İletişim Çalışmaları için İletişim Modelleri, Yayına Hazırlayanlar: Banu Dağtaş, Uğur Demiray, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
McQUAIL, Denis (1994) Kitle İletişim Kuramı, Çev. Ahmet Haluk Yüksel, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
MUTLU, Erol (1994) İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınevi.
RÉZEAU, Joseph (2007) Analyse de Internet et la classe de langue Apprentissage des langues et systèmes d'information et de communication (ALSIC), vol. 10, n° 2. pp.87-94. http://alsic.u-strasbg.fr/v10/rezeau2/alsic_v10_06-liv1.htm, mis en ligne le 15/06/2007
RICHARDSON, Janice (editör) (2012) Internet Okur Yazarlığı El Kitabı, Çeviren: Nuran Yardımcı, Pınar Ülkülü ve Mehmet Bora Sönmez, Brüksel: Avrupa Konseyi, Bilgi Toplumu Projesinde İyi Yönetişim Siyasi İşler Müdürlüğü. II No lu Genel Müdürlük İnsan Hakları. Medya Bölümü. URL: www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2009/.../hbk_tu.pdf
ROOSEN, Tanguy (editeur-) (2010) L Éducation aux Médias en 12 Question, Bruxelles: Ministère de la Communauté Française, Conseil Supérieur de l Education aux Médias http://www.csem.cfwb.be/fileadmin/sites/cem/upload/cem_super_editor/cem_editor/publications/2010-02-26-12_questions_-corrections.pdf (son ulaşım: 20 şubat 2012)
SOLAK, Adem (Ed), Medya ve Şiddet Ankara2007. Hegem Yayınları
TÜRKOĞLU,Nurçay (Ed) Medya Okuryazarlığı , İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, S. 2

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum
2. Örneklerle anlatım/ tartışma
3. Soru-Cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-5: Ara sınav ve finalde hazırlanacak olan makaleler üzerinde değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e.uslu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.124
ÖK.224
ÖK.324
ÖK.424
ÖK.52