DERS ADI

: Dilbilimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EDB 2006 Dilbilimi ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türk Dili ve Edebiyatı öğretmen adaylarına dilbiliminin temel kavram, kuram ve kişilerini öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil kavramına farklı açılardan bakabilme
2   Dil bilimle ilgili temel kavramları açıklayabilme
3   Dil bilimin tarihsel gelişimini kavrayabilme
4   Dil bilimin Türkçe eğitiminin diğer alanlarıyla ilişkisini açıklayabilme
5   Dil bilim kuramlarını dil incelemelerinde kullanabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve gösterge kavramları, özellikleri, dil edinimi
2 Saussure ve Yapısalcılığın temel kavramları
3 Saussure sonrası akımlar: Amerikan Yapısalcılığı
4 Prag Dilbilim Okulu, İşlevselcilik
5 Kopenhag Dilbilim Okulu, Üretken-Dönüşümlü (Evrensel) Dilbilgisi
6 Saussure sonrası önemli isimler: O. Jespersen, A. Martinet, L. Tesniere, E. Sapir, F. Boas, S. Haris, L. Bloomfield, N. Chomsky
7 Türkiye'de dilbilimi: D. Aksan, B. Vardar, N. Üçok, Ö. Demircan
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Dilbilim ve ses bilgisi, temel kavramlar: sesbirim, alt sesbirim, parçalar üstü sesbirim
10 Dilbilim ve biçim bilgisi, temel kavramlar: biçimbirim, alt biçimbirim, isim ve ilgili kategoriler (iyelik, durum, çokluk, cinsiyet vb.)
11 Dilbilim ve biçim bilgisi, temel kavramlar: fiil ve ilgili kategoriler (çatı, zaman, görünüş, kip-kiplik vb.)
12 Dilbilim ve söz dizimi, temel kavramlar
13 Dilbilim ve anlam bilgisi, temel kavramlar
14 Dilbilim ve anlam bilgisi, temel kavramlar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Huber, E. (2008). Dilbilime Giriş. İstanbul: Multilingual.
Kıran, Z. - Kıran, A. (2003). Dilbilime Giriş. Ankara: Seçkin.
Akerson, F. (2007). Dile Genel Bir Bakış. İstanbul: Multilingual.
de Saussure, F. (1998). Genel Dilbilim Dersleri (çev. B. Vardar). İstanbul: Multilingual

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-yanıt, Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:0-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 84

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.5