DERS ADI

: Matematiksel Düşüncenin Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 0014 Matematiksel Düşüncenin Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Fen Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ASLI GÜÇLÜKAN İLHAN

Dersi Alan Birimler

Biyoloji
Bilgisayar Bilimleri
Matematik (İngilizce)
Fizik
Kimya
İstatistik

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, matematiğin bazı büyük ve klasik teoremlerini tarihsel bağlamda tartışarak, öğrencilere matematiğin tarihsel gelişimi ve felsefesi hakkında fikir vermektir ve matematiğin estetiğini takdir etmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Matematik felsefesi hakkında genel fikir sahibi olmak
2   Önde gelen matematikçilerin biyografileri ve önemli matematik olayları dahil olmak üzere matematik tarihi hakkında genel bilgi sahibi olmak
3   Matematikte tarihsel olarak önemli bazı problemlere ve teorilere aşina olmak
4   Çeşitli matematiksel fikirlerin geliştirilmesine ilişkin içgörü kazanmak
5   Matematiksel fikirleri ve bazı temel teknikleri yazılı olarak düzgünce ifade edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hipokrat ayı
2 Öklid'in Pisagor teoreminin kanıtı
3 Öklid ve asal sayıların sonsuzluğu
4 Arşimet: Çemberin alan formülü
5 Heron: Üçgenin alan formülü
6 Fibonacci ve tavşan problemi
7 Cardano ve kübik çözümü
8 Newton'un binom teoremi
9 Newton ve Leibniz: Kalkülüs
10 Bernoulli'ler ve harmonik seriler
11 Euler ve sonsuz toplamlar
12 Euler: Sayılar teorisi
13 Cantor ve sonsuzluk
14 Proje Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders Kitapları:
[1] Dunham, William, Journey Through Genius: The Great Theorems of Mathematics, Penguin, 1990.

Yardımcı Kitaplar:
[1] Berlinghoff, William P., and Fernando Q. Gouvêa, Math Through the Ages: A Gentle History for Teachers and Others, Expanded Edition, Oxton House and MAA, 2004.
[2] Dauben, Joseph and Christoph Scriba, Writing the History of Mathematics Its Historical Development, Birkhäuser, 2002.

Referanslar:

Diğer ders materyalleri:
Ders notları ve sunumlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders notları, Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 FN Final
3 BNS BNS SNM * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SNM * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Duyurulacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

%70 oranında derse devam mecburidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: asli.ilhan@deu.edu.tr
Ofis: 0 (232) 301 85 97

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Proje Final Sunumu 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 53

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.143
ÖK.243
ÖK.343
ÖK.443
ÖK.543