DERS ADI

: Eleştirel ve Analitik Düşünme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBD 5025 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Buca Eğitim Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. CAN DENİZCİ

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Müzik Öğretmenliği
Kimya Öğretmenliği
Biyoloji Öğretmenliği
İngilizce Öğretmenliği (İngilizce)
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği
Coğrafya Öğretmenliği
Fransızca Öğretmenliği
Fizik Öğretmenliği
Okul Öncesi Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Özel Eğitim Öğretmenliği
Matematik Öğretmenliği
Almanca Öğretmenliği
Sınıf Öğretmenliği
Fen Bilgisi Öğretmenliği
Tarih Öğretmenliği
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Resim - İş Öğretmenliği
Sosyal Bilgiler Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dersin amacı şunlardır:
-Öğrencilerin eleştirel ve analitik düşünme becerilerini geliştirmek,
-Katılımcılara farklı eleştirel ve analitik düşünme tekniklerini anlamalarını ve kullanmalarını sağlamak,
-Gerçek dünyadaki sorunları çözme becerisi kazandırarak eleştirel ve analitik bir şekilde düşünmelerini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci, düşünme becerileri, analitik düşünme, eleştirel düşünme, nitel düşünme ve felsefi düşünme kavramlarını açıklar.
2   Öğrenci, eleştirel ve analitik düşünmenin temel özelliklerini ve kriterlerini bilir.
3   Öğrenci, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamalarını bilir.
4   Öğrenci, eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörleri ve kapsamını anlar.
5   Öğrenci, eleştirel ve analitik düşünmeye karşı engelleri bilir.
6   Öğrenci, eleştirel ve analitik düşünme biçimleri ile eleştirel olmayan düşünme biçimlerini ayırt eder.
7   Öğrenci, eleştirel ve analitik düşünme tekniklerini bilir ve uygular.
8   Öğrenci, eleştirel ve analitik bir şekilde okuyabilir, yazabilir ve dinleyebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Kavramlar: Düşünme becerileri, eleştirel düşünme, analitik düşünme, nitel düşünme, felsefi düşünme, bilimsel düşünme
2 Eleştirel düşünmenin temel özellikleri, kapsamı ve kriterleri
3 Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler ve engeller
4 Eleştirel düşünme teknikleri I
5 Eleştirel düşünme teknikleri II
6 Eleştirel okuma ve dinleme
7 Eleştirel yazma
8 Ara sınav
9 Analitik düşünmenin temel özellikleri, kapsamı ve kriterleri
10 Analitik düşünme teknikleri I
11 Analitik düşünme teknikleri II
12 Analitik okuma ve dinleme
13 Analitik yazma
14 Analitik ve eleştirel düşünme üzerine çalışmalar örnekleri
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Doğan, Ö. (2018). Analitik, Kreatif ve Proaktif Düşünme: Farkı Fark Etmek İçin. İstanbul: Mavi Çatı.
Fisher, R. (2005). Teaching Thinking (2nd Edition). London: Continium Books.
Nosich, G. M. (2000). Eleştirel Düşünme: Eleştirel Düşünme Rehberi (Çeviren: Birsel Aybek), Ankara: Anı.
Paul, R. ve Elder, L. (2006). Critical Thinking. Canada: Prentical Hall.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal tartışma, sunum, soru-yanıt vb.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı sınavlar (vize + final)

Dersin Öğretim Dili

Fransızca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

bknz. Üniversite Öğrenci Yönetmeliği

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

05335236052

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı: 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavı 1 10 10
Final Sınavı 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71
ÖK.81