DERS ADI

: Sosyal Bilgiler Felsefesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBÖ 6004 Sosyal Bilgiler Felsefesi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ALİ EKBER GÜLERSOY

Dersi Alan Birimler

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Sosyal Bilgiler ile Felsefe ve Eğitim Felsefesi arasındaki ilişkileri kavrayabilmek, bu çerçevede öğretim programlarını, ders kitaplarını, akademik çalışmaları, eğitimsel uygulamaları irdeleyip gelecekte sosyal bilgiler ve felsefe ilişkisinin nasıl şekilleneceğini yorumlayabilmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal bilgiler ve felsefe ilişkisini kavrayabilme,
2   Sosyal bilgiler öğretim programlarını ve ders kitaplarını felsefe ve eğitim felsefesi açısından inceleme becerisi kazanabilme,
3   Sosyal bilgiler eğitiminde felsefe uygulamaları, etkinlikleri vb. hazırlama becerisi kazanabilme,
4   İnsan-doğa etkileşimi perspektifinde sosyal bilgiler ve felsefe ilişkisini sorgulayabilme,
5   Eğitim 4.0 ve 5.0 ile sosyal bilgiler felsefesi arasındaki ilişkileri kavrayabilme,
6   Gelecekte sosyal bilgiler ve felsefe ilişkisini irdeleyebilme,
7   Alternatif bir dünya için sosyal bilgiler, eğitim ve felsefe ilişkisini yordayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyal Bilgiler ve Felsefeye Genel Bir Bakış
2 Eğitim ve Felsefe İlişkisi
3 Sosyal Bilimler ve Felsefe İlişkisi
4 Sosyal Bilgiler ve Felsefe İlişkisi
5 Sosyal Bilgiler ve Eğitim Felsefesi İlişkisi
6 Sosyal Bilgiler ve Felsefe İlişkisini İrdeleyen Akademik Çalışmaların İncelenmesi
7 Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının ve Ders Kitaplarının Felsefe-Eğitim Felsefesi Açısından İncelenmesi
8 Arasınav
9 Sosyal Bilgiler Eğitiminde Felsefe Uygulamaları ve Etkinlikleri
10 İnsan-Doğa Etkileşimi Perspektifinde Sosyal Bilgiler ve Felsefe İlişkisinin Sorgulanması
11 Eğitim 4.0 ve 5.0 ile Sosyal Bilgiler Felsefesi Arasındaki İlişkiler
12 Gelecekte Sosyal Bilgiler ve Felsefe İlişkisi
13 Alternatif Bir Dünya İçin Sosyal Bilgiler Felsefesi
14 Sosyal Bilgiler, Eğitim ve Felsefe İlişkisine Genel Bir Bakış
15 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akdemir, E. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eğitim Felsefeleri ile Özerklik Destekleri, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Byrd, D. (2012). Social studies education as a moral activity: teaching towards a just society. Educational Philosophy and Theory, 44(10), 1073 1079.
Barrow, B. (2019). Social Science, Philosophy and Education, Philosophical Inquiry in Education, 26 (2), 146-155.
Coşkun-Keskin, S. (2015). Sosyal bilgilerin felsefi temelleri. A. S. Bilgili (Ed.), Sosyal Bilgilerin Temelleri (ss.62-76). Ankara: Pegem Akademi.
Demirkaya, H. (2008). Sosyal bilgilerde düşünme ve soru sorma becerileri. B. Tay ve A. Öcal (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss. 1-19). Ankara: Pegem Akademi.
Duplass, J.A. (2018). The Idea of a Social Studies Education The Role of Philosophical Counseling, New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Ediger, M. (2000). Philosophy Perspectives in Teaching Social Studies, Journal of Instructional Psychology, 27(2), 112.
Ediger, M. (2007). Philosophy of Social Studies Education, Journal of Instructional Psychology, 34(1), 18-21.
Fay, B. (2017). Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, Çok Kültürlü Bir Yaklaşım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Fisher, R. (2013). Teaching thinking: Philosophical enquiry in the classroom. Newyork: Bloomsbury Publishing.
Gül, F. (2013). İnsan-doğa ilişkisi bağlamında çevre sorunları ve felsefe. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 17-21.
Gülersoy, A. E., Özbay, G., Yıldırım, G. ve Çetinkaya, B. (2021). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının (4., 5., 6. ve 7. Sınıflar) Eğitim Felsefesi ve Eğitim Teorileri Açısından İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 7(1), 151-199.
Günay, M. (2010). Bilim felsefesi ve eğitim felsefesi bağlamında sosyal bilgiler. İç. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed.), Sosyal bilgilerin temelleri (s. 149 171). Ankara: Maya Akademi.
Hamarat, E. (2014). Sosyal Bilgiler Felsefesinin Alan Eğitimi Uzmanlarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
İlengiz, F. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Eğitim Felsefesine Dair İnançları ile Uygulamalarına Yönelik Görüşleri, [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Kaya, N. B. (2020). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Çocuklar İçin Felsefe: Bir Eylem Araştırması, [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Keskin, Y. (2013). Sosyal bilgilerin felsefi temelleri. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed.), Sosyal Bilgilerin Temelleri (ss. 39-70). Ankara: Pegem Akademi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-yanıt, beyin fırtınası, ilgili metinleri okuma, rapor hazırlama ve sunma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı sınavlar (uzun ve kısa yanıtlı), sunum ve tartışma.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.gulersoy@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 180

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1111111
ÖK.2222222
ÖK.3333333
ÖK.4444444
ÖK.5555555
ÖK.6555555
ÖK.7555555