DERS ADI

: Araştırma Tasarımı ve Projelendirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 4111 Araştırma Tasarımı ve Projelendirme ZORUNLU 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ALİ CENK GEDİK

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji

Dersin Amacı

Müzik Bilimleri alanında yapılacak herhangi bir bilimsel çalışmanın projelendirilme, tasarlanma, inceleme nesnesinin seçimi, kullanılacak metodolojinin belirlenmesi ve ilgili literatür ile alan çalışmasının verileri doğrultusunda gerçekleştirilmesi için gerekli teorik bilgiyi sunmak ve bu doğrultuda araştırma projeleri üretmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel bir araştırma yapmaya uygun bir problem üretebilmesi ve bu probleminin çözümüne yönelik uygun yöntemleri belirleyebilmesi,
2   Müzik incelemesinde kullanılan bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini tespit edebilmesi,
3   Kendi belirlediği bir konuda, temel odakları, soruları, varsayımları saptayabilmesi,
4   İlgili literatürü inceleyerek bir araştırmayı formüle edebilmesi,
5   Bir araştırma konusunu; zaman, mekân ve bütçe gibi faktörleri de göz önünde bulundurarak projelendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MBA 2002 - Müzik Araştırmacılığında Yöntem ve Teknik II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Araştırma tasarımı ve projelendirilmenin bilgi üretmek bakımından önemi.
2 Bilgi üretme biçimleri, bilimsel bilgi üretme süreci ve bilimsellik, incelenen konu ve nesnelerin belirlenmesine göre araştırma dalları.
3 Metodoloji nedir Araştırma metodolojisinin (veri toplama yollarının) belirlenmesi nasıl yapılır Metodoloji, yöntem, teknik kavramlarını tanımlanması ve bilimsel bir çalışmada öneminin vurgulanması.
4 Problem üretme ve Araştırmanın Planlanması: Konunun belirlenmesi, yönlendirici/veri sağlayıcı çalışmaların incelenmesi ve literatür taraması. Bilimsel bir çalışmada, eldeki verilerden hareketle bir problem nasıl üretilir Bu probleme uygun biçimde çalışmayı destekleyici literatüre nasıl ulaşılır İlgili literatür, yanıtlanması hedeflenen problem(ler)in odağından uzaklaşmadan, ilgili metinlerle sınırlanarak, nasıl incelenir
5 Literatür İncelemesi: Araştırma ile bağlantılı kaynakların belirlenmesi, kaynakların araştırma nesnesi ile ilişkili bölümlerinin kullanılması, araştırmaya uygun biçimde yönlendirici ve veri sağlayıcı çalışmaların incelenmesi (kaynak eleştirisi). Bir önceki dersten sonra öğrenciler, kendi seçtikleri bir konuyla ilgili varsayımsal bir problem üretip, bu varsayımsal çalışma üzerine küçük bir literatür taraması yaparlar.
6 Örnek Olay İncelemesi (Case Study) kavramı ve araştırmayı bir örnek olay çerçevesinde sınırlamak. Örnek olay nedir Bir çalışmada ele alınan kavramlar, bir örnek olay çerçevesinde nasıl ele alınır Örnek olayla ilgili toplanan veriler, kavramlarla açıklanacak biçimde nasıl ilişkilendirilir (Örnek çalışmaların incelenmesiyle bu sorular ele alınır).
7 "Kavram" olgusu, "kavramların netliği" ve araştırmayı belirli bir kavram (ya da kavramlar) çerçevesinde şekillendirme. Örnek olay içerisindeki malumatların, kavram(lar)la ilişkilendirilmesi. (Örnek çalışmaların incelenmesiyle)
8 Ön araştırma: "Araştırma problem(ler)i"nin belirlenmesi ve araştırma nesnesinin incelenebilirliğinin sınanması (Örnekler çerçevesinde tartışma yoluyla). Ön araştırma, literatür taramasından öncü alan çalışmaların incelenmesi.
9 Araştırma probleminin çözümünde olası yanıtların belirlenmesi ve araştırmanın öngördüğü sonuçlar (Öğrencilerin önceden belirledikleri araştırma problemlerine ilişkin varsayımlar çerçevesinde tartışma)
10 Araştırmada zaman, mekan ve bütçe sorunları: Zaman ve mekan bakımından örnek olayın (case) uygunluğu.
11 Arasınav
12 Projelendirme çalışmalarının tartışılması. Öğrencilerinin dönem başında seçtikleri konular çerçevesinde yaptıkları projelendirme ödevlerinin sınıfta incelenmesi, tartışılması ve değerlendirilmesi.
13 Projelendirme çalışmalarının tartışılması. Öğrencilerinin dönem başında seçtikleri konular çerçevesinde yaptıkları projelendirme ödevlerinin sınıfta incelenmesi, tartışılması ve değerlendirilmesi.
14 Projelerin değerlendirilmesi, araştırmaya elverişli projelerin saptanması. Öğrencilerinin dönem başında seçtikleri konular çerçevesinde yaptıkları projelendirme ödevlerinin sınıfta incelenmesi, tartışılması ve değerlendirilmesi. Lisans Bitirme Çalışması olabilecek konuların metodolojileri ve muhtemel odaklarıyla ilgili tartışmalar.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Barnes, Barry. (1990). Bilimsel Bilginin Sosyolojisi. (Kuhn and Social Sience: Theoretical Traditions in the Social Sience). (Çev.Hüsamettin Arslan). Ankara: Vadi yayınları.
Yardımcı kaynaklar:
Barzun, Jacques-Graff, Henry F. (1993). Modern Araştırmacı. (Çev: Fatoş Dilber). Ankara: Tübitak Popüler Bilim Kitapları.
Feyerabend, Paul. (1995). Akla Veda. (Çev: Ertuğrul Başer) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Özer, Yetkin. (2002). Müzik Etnografisi: Alan Çalışmasında Yöntem Ve Teknik. İzmir. Dokuz Eylül Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler:
Dersler, ders anlatımı ve karşılıklı soru cevap yöntemlerinin yanı sıra öğrencilerin, bir önceki haftanın konusuna uygun olarak yaptıkları ödev/değerlendirme/araştırmalarının incelenmesi çerçevesinde yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 PR Proje
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + PR * 0.30 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + PR * 0.30 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize: Öğrenci, dönem içerisinde belirlediği bir konudaki temel odaklar, araştırma soruları ve varsayımları üzerinden yazılı sınava alınır.
Ödevler:
Öğrenci, dönem boyunca, bir önceki haftanın konusuyla ilgili yapılan çalışmayla ilişkili ödev hazırlar.
Proje:
Öğrencilere kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel çalışma gerektiren araştırma problemleri konuları verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği proje ile dersin öğrenme çıktılarını ne ölçüde edindiği belirlenecektir.
Final Sınavı:
Derste, araştırma metodolojisine ilişkin olarak ele alınan kavramlar ve yöntemlerle ilişkili teorik sorularla, öğrencinin kazanımları ölçülür.

Değerlendirme Kriteri

Vize: Öğrencinin, dönem içerisinde belirlediği bir konudaki temel odaklar, araştırma soruları ve varsayımları yazılı sınavda yansıtması beklenir.
Ödevler:
Öğrencinin bir önceki haftanın konusuna uygun olarak yaptığı ödev ile Araştırma Yöntemleri konusunda öğrendiklerini yansıtması beklenir.
Proje:
Dönem boyunca hazırlanacak projeler öğrencinin bilimsel bir araştırmayı projelendirme ve bilimsel bir inceleme yapmayı sağlamaya yeterli düzeyde bir 'problem" tasarlayabilmesine ilişkin kazanımlarını ölçmeyi amaçlar.
Final Sınavı:
Final sınavında öğrencinin, metodoloji ve bilimsel çalışmaya ilişkin, teorik kazanımları ölçülür.



Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Zamanında teslim edilmeyen ödev ve projeler kabul edilmez ve değerlendirmeye alınmaz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 301 68 51
E-Posta: ali.gedik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 13.00-15.00
Perşemde: 13.0-14.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 8 112
Ödev Hazırlama 6 4 24
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 225

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.155335135
ÖK.215335135
ÖK.311555535
ÖK.41155535
ÖK.555535