DERS ADI

: Müzik, Kültür ve Toplum I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 2003 Müzik, Kültür ve Toplum I ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ALİ CENK GEDİK

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilerin gündelik yaşamda karşılaştıkları birbirinden farklı müziksel olguları anlamlandırmalarını ve daha derinlemesine analiz etmelerini sağlayacak bir birikim edinmelerini sağlamak ve daha sonra alacakları toplumsal ve kültürel bağlamlara odaklanılan dersler için bir temel oluşturmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müziğin toplumsal yönlerini açıklayabilecek temel kavramları tanımlayabilmesi,
2   Müzik ve sosyokültürel dizge arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
3   Müziğin hangi koşullarda ve neden kültürel bağlamında incelenmesi gerektiğini açıklayabilmesi,
4   Müzik ve farklı toplumsal katmanlar arasındaki ilişkiyi açıklayabilmesi,
5   Gündelik yaşamda karşılaştığı müzik olaylarının toplumsal yönlerini saptayabilmesi,
6   Müzik yapmanın statü, etnisite, kimlik vb. toplumsal/kültürel sorunlarla olan ilişkilisini ayırt edebilmesi,
7   Toplumların birbirinden farklı kültürel değerlere sahip olduğunu müziksel örneklerle tartışabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Müziğin Toplumsal Yönleri Dersin amacı, gerekliliği ve kazanımları açıklanarak, müziğin toplumsal ve kültürel yaşamdaki belirleyici rolü üzerinde durulacaktır.
2 Sosyokültürel dizge, toplum ve kültür. Sosyokültürel dizge, toplum ve kültür kavramları arasındaki anlamsal ilişki kurularak, sosyoloji ve antropoloji disiplinleri arasındaki perspektif farklılıkları tartışılacaktır.
3 Toplum tipleri ve toplumsal katmanlaşma Üretim ve birey ilişkilerine göre oluşturulan toplumsal kategoriler tanımlanarak, ilkel-modern, Batılı-Batılı olmayan vb. karşıtlıkların arkaplanındaki yaklaşımlar üzerinde durulacaktır.
4 Müzik olayı ve müzik kompleksleri Gündelik yaşamda karşılaşılan çok çeşitli müzik etkinliklerinin ekonomik ve toplumsal boyutları ele alınacaktır.
5 Müzik ve toplumsallaşma/kültürlenme. Kültür sözcüğü ile ilişkili terimler (kültür, kültürlenme, kültürleşme, kültürleme) tanımlanarak, bireyin toplumsallaşma/kültürlenme sürecinde müziğin rolü ele alınacaktır.
6 Simge olarak müzik Müziğin kültürel simge olması ve insan davranışına nasıl yön verdiği üzerinde durulacaktır.
7 Kültür olarak Müzik ve Kimlik ilişkisi Kimlik, Kültürel kimlik, Kollektif kimlik, Ulusal kimlik kavramlarının tanımlanması ve müziğin kimlik oluşumundaki etkisi ele alınacaktır.
8 Kültürel Temsil ve İfade aracı olarak müzik Müziğin ifade ve temsil aracı olarak kullanılma biçimleri tartışılacaktır.
9 Kültürel Gruplaşmalar Cemaat/topluluk, etnisite, kollektivite vb. kavramsal ekseninde müziğin toplumsal gruplaşmalarda rolü ele alınacaktır.
10 Müzik, toplumsal yapı, rol ve statü ilişkisi Müzikle ilişkili insan davranışlarının, cinsiyet, yaş, etnisite vb. kavramlarla tanımlanan toplumsal durumlarla nasıl ilişkilendiği üzerinde durulacaktır.
11 ARASINAV
12 Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyete dayalı Statü ve Roller Cinsiyet (sexuality) ve Toplumsal cinsiyet (gender) terimleri arasındaki kavramsal farklılıklar tanımlanacak ve toplumdaki rol ve statülerin cinsiyetle olan ilişkisi ele alınacaktır.
13 Müzik ve Toplumsal Cinsiyet Toplumsal Cinsiyet rollerinin müzikle ilişkili görünümleri tartışılacaktır.
14 Müzisyenlikte Rol ve Statü, Müzisyenlik tipleri Müzik yapmanın ekonomik ve kültürel boyutları tartışılacak ve müzisyenlik modelleri (düğün müzisyenliği, bar müzisyenliği, stüdyo müzisyenliği vb.) arasındaki bağlamsal farklılıklar açıklanacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Kaemmer, John. İnsan Yaşamında Müzik (Music in Human Life), basılmamış çeviri (çev.: Yetkin Özer).

Yardımcı kaynaklar:
Benedict, Ruth. 1998. Kültür Örüntüleri, (çev.: Mustafa Topal), Ankara: Öteki Yayınevi.
Fenton, Steve.2001. Etnisite: Irkçılık, Sınıf ve Kültür, (çev.: Nihat Şad), Ankara: Phoenix Yayınevi.
Haviland, William A.. 2002. Kültürel Antropoloji, (çev.: Hüsamettin İnaç-Seda Çiftçi), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Hebdige, Dick. 1988. Gençlik ve Altkültürleri, (çev: Esen Tarım), İstanbul: İletişim Yay.
Kottak, Conrad P. 2001. Antropoloji: İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış, (çev.: Hacettepe Ünv. Öğretim Elemanları), Ankara: Ütopya Yayınevi.
Larrain, George. 1995. İdeoloji ve Kültürel Kimlik. (çev.: Neşe Nur Domaniç), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
Ozankaya, Özer. 2007. Toplumbilim, İstanbul: Cem Yayınevi.

Diğer ders materyalleri:
Görsel ve işitsel örnekleri içeren PowerPoint destekli ders sunumları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler
Ders anlatımı müziğin gündelik yaşamdaki ve birbirinden farklı toplumlardaki kültürel ve toplumsal yönlerini yansıtan görsel ve işitsel örnekleri içeren sunumlarla yapılır. Öğretim üyesi, öğrencileri ortaya çıkan sorulara yanıt vermeye yönlendirir ve tartışılan konularda görüşlerini sunmalarını ister. Dersler, kavramanın önemli ölçüde ek açıklamalar ve örneklerle pekiştirildiği bir ortamda sosyoloji ve kültürel antropoloji disiplinlerinin temel kavramlarının aktarılmasını esas alır.
Ödevler
Ödevler, öğrencilere derste kazandırılan kavramsal perspektiften hareketle belirli konularda araştırma yapmaya yönlendirmeyi ve elde edilen sonuçların sınıf ortamında sunularak, tartışılmasını hedefler. Ödevler, kapsamına göre bireysel ya da grup çalışması olabilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem Ödevi ve Proje
Öğrencilere kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri bireysel ya da grup çalışmasını gerektiren araştırma problemleri verilecektir. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev belirli bir dönemde yaşanmış ya da gündelik yaşamda karşılaşılabilecek müzik olaylarının açıklanmasını amaçlayan vaka analizleri biçimdedir. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı olarak hem de hazırlayan(lar) ve ana başlık olarak adlandırılmış dijital bir kopyası öğretim üyesine teslim edilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.

Dönem ödevi:
Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği müziksel problem üzerinde çalışmaları, bunları anlayıp aktarmaları başarı için esastır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği problem için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli müziksel örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tel: 232 - 412 92 03
E-posta: ali.gedik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi - 13:30-16:00
Salı: 13:30 - 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 3 39
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 96

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7