DERS ADI

: Tıp Etiği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TPH 5009 Tıp Etiği SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sağlık Hukuku Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. AHMET CAN BİLGİN

Dersi Alan Birimler

Sağlık Hukuku Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bilim, tıp bilimi, hasta hekim ilişkisi bilim felsefesine ilişkin temel kavramların öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca tıbbi normlarının şekli ve içeriksel analizine ilişkin yöntemler öğretilerek, tedavi sürecinde uygulanacak normun niteliğine uygun etik kurallarının kullanılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel araştırma ile tıp etiği kavramlarını anlama ve bilimsel araştırmaların sınırlarını tespit edebilme
2   Tıp Etiği kurallarının tarihsel gelişimi ile iyi klinik uygulamaların önemini anlama
3   Hekim-hasta ilişkisinde iletişimin önemini anlayabilir ve değer sorunlarını fark ederek, hastanın sağlık bilgilerinin gizliliği ile ilgili önemini ve bu yöndeki tarihsel süreci öğrenme
4   Tıbbi müdahalelerde aydınlatmanın önemi ve içeriğini anlama
5   Tıpta etik sorumluluk anlayışı edinebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı ve genel değerlendirme
2 Klinik Araştırma Etiği Tarihsel olaylar ışığında klinik araştırmalarda etik ve hukuk
3 Klinik Araştırmalarda İlgili Tüm Tarafların Görev ve Sorumlulukları
4 Tarihsel süreç içerisinde hekim-hasta ilişkisi ve iletişim modelleri
5 Tanı ve tedavide aydınlatılmış onam süreci Hekim- hasta iletişiminde paternalizm
6 Biyoetik Kurullar
7 Hastanın mahremiyeti, hasta sırrının saklanması, tıp etiğinde mahremiyet kavramı ve uygulanışı
8 Tıp etiğinde ulusal/ uluslararası bildirgeler, Dünya Hekimler Birliği ve TTB'nin Hasta Hakları Bildirgeleri
9 Ülkemizde Araştırma ve yayın Etiği ile ilgili Yasal Mevzuatın ve Etik Kodların Değerlendirilmesi
10 Ötanazi kavramının etiksel ve hukuki açıdan tartışılması
11 Organ ve doku nakillerinde etik ve yasal konular
12 Niceliksel - Niteliksel Araştırma Yöntemleri ve Etik
13 Hekim sorumluluğu kavramı, ilgili yasal düzenlemeler
14 Seminer sunumları ve genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Buken NÖ, Tıp Etiği Terimleri Sözlüğü, Nisan 2009
International Ethical Guidelines for Health-related Research Involving Humans [Council for International Organizations of Medical Sciences (CIOMS) / World Health Organization (WHO)]
Dünya Tıp Birliği Helsinki Bildirgesi, İnsanlar Üzerinde Yapılan Tıbbi Araştırmalarla İlgili Etik İlkeler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 14 3 42
Kitap Okuma 30 2 60
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.111511131111212
ÖK.211511141111414
ÖK.311511131511515
ÖK.411511151211515
ÖK.511511131111215