DERS ADI

: Tezhip Tasarımı IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEZ 3014 Tezhip Tasarımı IV ZORUNLU 4 4 0 8

Dersi Veren Birim

Tezhip Sanatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Tezhip Sanatı
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencilere Tezhip Sanatında kıta ve murakkalarda tezhip özellikleri, tezhibin tarihi gelişimi ,üsluplar ve Türk Tezhibinde üslup sahibi sanatçılar ve eserlerini öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk Tezhip Sanatında önemli sanatçılar ve eserleri hakkında bilgi sağlanması,
2   Türk Tezhip sanatı sanatçılarının üsluplarını açıklayabilmesi,karşılaştırılabilmesi,hususi özelliklerini içeren bilgi ve deneyimlerim tasarım üretilmesinde kullanılabilirliği,
3   Türk Tezhibinde, farklı dönemlere ait tezhip özelliklerini kullanarak söz konusu (Şah Kulu, Baba Nakkaş, Ali Üsküdari) ekollerinde özgün tasarımlar yapabilmek,
4   Tezhip sanatında ekollere ilişkin sanatsal bağlantıları ve tasarımları oluşturma aşamalarında farklı disiplinlerden bilgilerin tasarımlarında değerlendirilebilmesi
5   Türk Tezhip sanatı ekollerine ait çalışmalarda motif araştırmaları ve kompozisyon oluşturmada bilgisayar teknolojisinden yararlanılmasının kazandırılması ve edinilen bilgileri projede uygulanılabilirliğinin sağlanması, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

TEZ 2002 - Tezhip Tasarım II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tezhibin tarihi gelişimi kıta ve murakka tezhipleri özellikleri,üsluplar ve Türk Tezhibinde üslup sahibi sanatçıların eserlerindeki örneklerden yola çıkarak özgün tasarımlar yaratmak.
2 Türk Tezhip sanatının tarihçesi
3 Türk Tezhibinde üslup sahibi sanatçılar
4 Türk tezhip sanatında Baba Nakkaş ve tezhip özellikleri
5 Türk Tezhip Sanatında Şah Kulu ve tezhip özellikleri Türk tezhip sanatındaAli Üsküdari ve üslubu
6 Türk Tezhibinde, farklı dönemlere ait tezhip özelliklerini kullanarak söz konusu (Şah Kulu,) ekollerinde özgün tasarımlar yapabilmek,
7 Türk tezhip sanatında Murakka albümler ve Kıta levhalar
8 Türk Tezhip sanatında ferman ve beratlar
9 Türk tezhip sanatında Hilye-i şerif
10 Türk tezhip sanatında celi yazıların tezhip özellikleri
11 Levha tezhibi özellikleri kullanılarak özgün proje hazırlanması.
12 Projenin tasarım aşamasına devam
13 Proje Teslimi
14 Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988
Gülnur Duran ; Ali Üsküdari İstanbul 2008 190s
A.Maktal;Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı Cilt 4 İzmir 2006 1461-1471s.
Zeren Tanındı; Kitap ve Tezhibi Ankara 2004 865-891s.
İlhan Özkeçeci;Türk Sanatı nda Kompozisyon İstanbul 2008
Colin F.Baker : Qur an Manuscript, London 2007
Gül Güney : Manisa İl Halk Kütüphanesi nde Yer Alan 3136 Envanter No lu Mushaf-ı Şerif in Süslemeleri , Dokuz Eylül Üni. 10.El Sanatları Semp.İzmir 2009
David James: Qur ans of The Memluks, Alexandraıa Press London1998.
Sühüheyl Ünver : Baba Nakkaş, Fatih ve İstanbul Dergisi, C.II, Sayı7-12(1954)
Süheyl Ünver : Ressam Nigari, Hayatı ve Eserleri Ankara 1946
Süheyl Ünver : Müzehhip Karamemi, İstanbul 1951
Süheyl Ünver : Ressam Nakşi Hayatı ve Eserleri, İstanbul 1949
Diğer ders materyalleri:
Türk Hat Sanatının Şaheserleri,(Hz. M. Uğur Derman), Ankara 1990 67s.
Hat Sanatı, (Edit: E. İhsanoğlu ) İstanbul 1992, 244s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Tezhibin yaygın uygulama alanlarından olan kıta ve murakkalarda tezhipli alanlar, analiz sistematiği içinde incelenecek; , ilgili disiplinler ve bunlarla ilgili örnekler tanıtılarak, desen çözümlemeleri aşamalarıyla gösterilecek; bu sahalarda desen çizme çeşit , usul ve teknikleri atölye çalışması içinde ele alınıp işlenecektir. Tezhip Tasarımda uygulanan genel tasarım ilkeleri, ve teknikler eşliğinde , ele alınan tezhip çeşitlerinden bir veya birkaçı kullanılarak, söz konusu alanlara uygun özgün tasarımlar çizilecektir. Ödev, tasarım, çizim aşamaları ve sunumlarda bilgisayar teknolojisinden istifade edilebilecektir. Ödev ve projelerde öğrencinin ilgili konudaki becerisini yetkinliğe dönüştürmüş olması aranacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 DJD Dönem sonu çalışma/Jüri değerlendirme
2 BSN Başarı Notu DJD * 1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.
Uygulamalı bu ders öğrencinin bağlı olduğu disiplinin temel dersi olması ve özgün tasarım çizebilme beceri ve yetkinliğini atölye çalışmasıyla güçlendirebileceğinden dolayı, derse katılım önemli olup, değerlendirmeye de alınacaktır.
Dönem sonu proje değerlendirmesi , proje tasarım aşamalarının da yer aldığı bir dosya eki ile ve etik, sistem, düzen, ve estetik ilkeleri gözetilerek değerlendirilecektir.Her öğrenci kendi projesini sunacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tulin.adanir@deu.edu.tr
gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Belli bir zaman yoktur.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama ( Atölye Çalışması,laboratuvar vb.) 14 4 56
Ders Anlatımı 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar ( ders materyallerinin, makalelerinin okunması vb.) 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.124315232543
ÖK.2455143554
ÖK.34235235451454
ÖK.4154455435
ÖK.525234254325