DERS ADI

: Çini Tasarımı II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEÇ 2012 Çini Tasarımı II ZORUNLU 4 4 0 8

Dersi Veren Birim

Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Eski Çini Onarımları
Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Amacı

Öğrencilere, İznik erken dönem Osmanlı seramikleri olarak bilinen Milet İşi çanaklarının üretimi için; çamur tornasında üretilen çanak formlarına astar uygulama ve çanakları boyamak için hazırlanan pigmentlerle (renklendirici) dönemin desen-kompozisyon özellikleri tanıtılarak desen tamamlamalarının yapılması ve çanak formuna desenin nasıl uygulanacağını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geleneksel bir üretim şekli olan torna çekmeyi öğrenebilmesi,
2   Dönemsel özellik taşıyan Milet desenlerini tanıyarak desen tamamlamalarını yapabilmesi,
3   Hazırlanan desenlerin form yüzeyine aktarma işlem aşamalarını anlatabilmesi,
4   .Tornada çekilmiş olan çanak formlarına denemeleri yapılarak hazırlanan boyalarla slip tekniği özelliğine uygun olarak dekorlayabilmesi,
5   .Hazırlanan formlarda sırlama ve fırınlama aşamaları ile ilgili bilgiler konusunda yeterli düzeye ulaşabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

GEÇ 2009 - Çini Tasarımı I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Çamur tornasında üretilmek koşuluyla geleneksel saklama kapları ve kapaklı form araştırmlarının yapılması
3 Geleneksel saklama kabı ve kapaklı form üretimi yapmış olan merkezlerden ; Kütahya, Çanakkale v.bden örnek seçimi
4 Seçilen kapaklı formlardan tornada uygulama çalışmalarına başlanması
5 Uygulama çalışmalarına devam edilmesi
6 Çamur tornasında kapaklı form çekme çalışmaları ve geleneksel kapaklı formlar hakkında yapılan araştırmalar üzerine görüşme
7 Çamur tornasında kapaklı form çekme çalışmaları ve geleneksel kapaklı formlar hakkında yapılan araştırmalar üzerine görüşmeye devam edilmesi
8 Çamur tornasında kapaklı form çekme çalışmaları
9 Çamur tornasında ölçülü kapaklı formunun çekme yöntemleri ve uygulama aşamaları, tıpkı yapım konusunda bilgi verme
10 Kapaklı formlarının özgün form ve boyutlarına uygun olarak üretim çalışmaları ve üretim teknolojileri hakkında görüşme.
11 Çamur tornasında şekillendirilen formlara astar sürme teknikleri ve kullanılması gereken astarlar ve boyalar hakkında bilgi verme
12 Geleneksel kapaklı form üretim çalışmalarına devam edilmesi ve sunum dosyasının hazırlık çalışmaları
13 Üretimi yapılan formların orijinal form ve boyutlarına göre seçimi ve renk denemelerinin sunumu için gerekli düzenlemelerin yapılması, fırınlama çalışmaları
14 Proje sunum, genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: ASLANAPA,Oktay-YETKİ,Şerare-ALTUN,Ara; İznik Çini Fırınları Kazısı II.Dönem 1981-1988,İst.1989, 326 S.
Tarihi Araş.ve Dokümantasyon Merkezleri Kurma ve Geliştirme Vakfı
FINDIK ÖZKUL, Nurşen; İznik Roma Tiyatrosu Kazı Bulunntuları (1980-1995) Arasındaki Osmanlı Seramikleri, Ankara 2001,422S. Kültür Bakanlığı Yay. Sanat Esreleri Dizisi: 363
ATASOY,Nurhan-RABY,Jullian; İznik Seramikleri,1989
Yardımcı kaynaklar: DEMİRİZ, Yıldız; İslam Sanatında Geometrik Süsleme, İst.2000,407 S.
ASLANAPA,Oktay; Kırmızı Hamurlu İlk Osmanlı Seramikleri (Milet İşi Denilen Keramikler) , Türk Kültürü Sayı:3, Ankara 1965

Diğer ders materyalleri: Çamur Tornası

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Millet İşi olarak bilinen çanaklarını çamur tornasında üretimi bittikten sonra desen tamamlama için gereken teknik çalışmalar öğretilecektir. Dosyada teknik çizimleri ve form biçim ve boyutları belli olan çanaklara özgün desenlerinin uygulama öncesi yapılan kütüphane araştırmaları ve derste öğrencilere verilen dokümanlarla desen hazırlama çalışmaları yapılacaktır. araştırma dosyasında sunmak üzere hazırlayacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 DJD Dönem sonu çalışma/Jüri değerlendirme
2 BSN Başarı Notu DJD * 1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

em kuramsal hem de uygulamalı bir ders olmasına rağmen ara sınav ve final sınavı yapılmayacaktır. Yerine yıl içinde yaptıkları araştırma ve uygulamalardan ve yıl sonunda jürili bir değerlendirme yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, dönem sonunda jüri tarafından 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenciler istedikleri zaman email aracılığıyla iletişim kurabilirler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 4 56
Sunum hazırlama 5 2 10
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 12 2 24
Proje 14 4 56
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 202

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15442
ÖK.25445
ÖK.35544
ÖK.4552
ÖK.555425