DERS ADI

: NİCEL VERİ ANALİZİ ALANINDA SEÇİLMİŞ TEMEL DÜZEY KONULAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IBS 3496 NİCEL VERİ ANALİZİ ALANINDA SEÇİLMİŞ TEMEL DÜZEY KONULAR SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ERDOST TORUN

Dersi Alan Birimler

Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik (İngilizce)
Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders, dış ticaret ve finans alanlarında en yaygın temel nicel analiz yaklaşımlarının kapsamlı ve örneklerle anlatıldığı bir tartışma sunmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin dış ticaret bağlamında ekonometri uygulamalarını hazırlamayı amaçlar ve ilgili tekniklerin uygulanmasını anlamak için detaylı örnek çalışmalar içerir. Veri analiz programlarından alınan örnekler, öğrencilerin kendi modellerini uygulamaya ve sonuçları yorumlamaya uygun alt yapı hazırlar. Bu örnekler, öğrencilerin nicel analizi kullanmayı ve yazılım ile temel düzey uygulamalarını yaparken rehberlik etmektedir. Dolayısıyla, öğrencilerin ilgili bağlamlarda tekniklerin nasıl uygulanabileceği konusunda daha derin bir anlayış kazanmalarını sağlar

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Veri toplama işlemlerinin temel ve önemli adımlarını anlamak
2   2. Ampirik araştırma proje süreçlerinde, nicel analiz aşamasında finans alanında uygun bir model seçmek için gerekli olan adımları açıklamak
3   3. Tek denklem ve sistemler temelli yaklaşımların avantajlarını ve dezavantajlarını anlamak
4   4. Nicel analizde finans alanında birden fazla açıklayıcı değişkenli modelleri inşa etmek ve yorumlamak için analiz yazılımı kullanmak
5   5. Temel modellerin yazılım analiziyle ilgili bir araştırma veya proje yürütmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Dış ticarette temel ilişki analizi: İhracat/İthalat Büyüme modeli analizi
2 2. Dış ticarette etkileşim analizi: İhracat/İthalat modeli analizi
3 3. Ticaret firması performansı makroekonomi analizi: aşamalı analiz
4 4. Normal olmama varsayımı ve uç değerler hipotezi altında ticaret firması performansı piyasa analizi: kantil analizi
5 5. Dış ticaretin belirleyicilerinin nicel analizi: Ana Bileşen Analizi
6 6. Dış ticaret ile makroekonomik değişkenler arasındaki ilişki: Çok değişkenli regresyon
7 7. Ekonomiler arası ticaret performansı etkileşimi: VAR ve nedensellik analizi
8 8. Döviz şoklarına yabancı para piyasalarının tepki analizi
9 9. İhracat-ithalat hacminin kısa / uzun vadeli ilişkisi: eşbütünleşme analizi
10 10. Döviz piyasası risk modellemesi: Tek değişkenli analiz
11 11. Döviz Piyasası risk modellemesi: Çok değişkenli analiz 1
12 12. Döviz Piyasası risk modellemesi: Çok değişkenli analiz 2
13 13. Dış ticaret verilerinde mevsimsellik ve konjonktür analizi 1
14 14. Dış ticaret verilerinde mevsimsellik ve konjonktür analizi 2

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Notları
2. Ruey S. Tsay, Analysis of Financial Time Series, 2 nd Ed. Willey, 2005
3. Rachev, S., Mittnik, S., Fabozzi, F., Focardi, S. and Jasi , T., Financial Econometrics: From Basics to Advanced Modeling Techniques. John Wiley & Sons, 2007
4. Brooks,C. Introductory Econometrics for Finance, Second Edition

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Yüz yüze ders
2. Sınıf Tartışmaları
3. Ödevler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ODEV PROJE
2 ODV ODEV
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.58 +ODV * 0.42


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

BU DERS KAPSAMINDA, VERI ANALIZI YÖNTEMLERINE DAYALI OLARAK 1 ADET ÖDEV VE 1 ADET DÖNEM PROJESI OLACAKTIR.. Derse gelmeden önce materyalleri okumanız beklenmektedir. Tüm ödevlerin amacı, derslerde üzerinde durulan teori ve kavramları gerçek dünyaya uygulamaktır. Ödevler gruplar tarafından hazırlanacaktır (En fazla 4 öğrenci).
Tüm kriterlerin değerlendirilmesinde aşağıdaki ölçek kullanılacaktır. Kriterler de ölçeğin altında puan değerleri ile birlikte sunulmaktadır.
Bu kriter mevcut değil veya beklentilerin altında kalıyor ve/veya verilen bağlamda tamamen yersiz. Yetersiz (0%)
Bu kriter biraz eksik ve bağlama tam olarak uymuyor. Vasat (40%)
Bu kriter, tatmin edici bir şekilde geliştirilmiş ve bağlama kabul edilebilir bir standartta uyuyor. İyi (60%)
Bu kriter iyi ve profesyonelce geliştirilmiş ve bağlama uyuyor. Çok iyi (80%)
Bu kriterin geliştirilme şekli dikkat çekicidir ve bağlama mükemmel bir şekilde uymaktadır. Mükemmel (100%)
ÖDEV
ÖDEVIN DEĞERLENDIRILMESINDE KULLANILAN KRITERLER:
Araştırma Sorusu : (20 puan)
Teori ve Literatür İncelemesi: (70 puan)
Veri Toplama: (10 puan)
DÖNEM PROJESININ DEĞERLENDIRILMESINDE KULLANILAN KRITERLER
Özet ve Giriş: (20 puan)
Metodoloji: (10 puan)
Ampirik (Tahmin) Sonuçların Açıklanması: (20 puan)
Literatür İnceleme Bölümünde Kullanılan Teori ve Makalelere Dayalı Sonuçların Tartışılması: (20 puan)
Politika Sonuçları: (10 puan)
Sonuçlar: (10 puan)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin en az %70 oranında katılması zorunludur.
2. Herhangi bir intihal eylemi ya da girişimi disiplin cezasıyla sonuçlanır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Erdost Torun
erdost.torun@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 6 72
Proje Ödevi 2 6 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.13553
ÖK.2333
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53