DERS ADI

: Tiyatro Dekor Kostüm Tasarımına Giriş I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 1023 Tiyatro Dekor Kostüm Tasarımına Giriş I ZORUNLU 3 3 0 6

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ IŞINSU ERSAN ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Bu ders, 2 ve 3 boyutlu tasarım alıştırmaları ile Sahne Tasarımı na temel oluşturacak tasarım becerisi kazandırıp 3 boyut algısını geliştirerek, öncelikli olarak kapalı bir alan içine kompozisyon oluşturma ve temel araç gereçleri kullanım becerisi geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne ve gösteri sanatlarının temel prensiplerini öğrenmiş olması ve bir tasarım üzerinde çalışırken ön araştırma disiplini kazanması
2   Sahne ve gösteri sanatları kapsamında ve bu sanatların prensipleri doğrultusunda, belli bir konu çerçevesinde estetik ve işlevsel tasarım yapabilme becerisi kazanması
3   Tüm sahne ve gösteri sanatları içinde tasarımın kapsamını kavraması ve bu alanlara ait teorik bilgiyi edinmesi
4   Sahne ve gösteri sanatları alanında güncel teknik ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve tasarıma yansıtabilme becerisi kazanması
5   Tasarım sürecinde, realize esnasında karşılaşılabilecek sorunları öngörme ve çözme konusunda izleyeceği yolu planlayabilme becerisi ile çalışma disiplini kazanması
6   Sahne ve gösteri sanatlarında güncel bilgileri göz önünde bulundurarak tasarımsal kurgulama becerisine sahip olması
7   Yaptığı tasarımı etkili bir sunumla ifade edebilme yeteneği ve planlı çalışma becerisinin gelişmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders kurallarının açıklanması, araç gereç ve malzemelerinin tanıtımı
2 Nokta ile 2 ve 3 boyutlu kompozisyon
3 Renk Bilgisi /Desen çalışması
4 Çizgi ile 3 boyutlu kompozisyon/ Desen çalışması
5 Renk Bilgisi /Desen çalışması
6 Çizgi ile 3 boyutlu kompozisyon/ Desen çalışması
7 2 boyutlu biçim kompozisyonu/ Desen çalışması
8 3 boyutlu form kompozisyonu/Desen çalışması
9 Küp içine geometrik yüzeylerle kompozisyon oluşturma/Desen çalışması
10 Küp içine geometrik yüzeylerle kompozisyon oluşturma/Desen çalışması
11 Boşluk-uzam kompozisyon/Desen çalışması
12 Boşluk-uzam kompozisyon/Desen çalışması
13 Ölçeksiz maket uygulaması/Desen çalışması
14 Ölçeksiz maket uygulaması/Desen çalışması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar: Çeşitli sanat ve temel tasarım kitapları


Diğer ders materyalleri: Sanat dergileri, dekorasyon dergileri,moda dergileri, tiyatro oyunları, sinema filmleri,opera bale gösterileri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim üyesi, öğrencilere, dekor ve kostüm tasarımına yönelik; tasarımın temeli olan nokta ve çizgi alıştırmalarından başlayarak farklı 2 boyutlu ve 3 boyutlu tasarım alıştırmaları yaptırır. Öğrencileri bu alıştırmaları çeşitlendirip geliştirmeleri için yönlendirir, düşüncelerini kaynaklarını belirterek aktarmalarını ister.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Öğrencilerden, sınıf içinde yapılan uygulamalara ek olarak tiyatroya yönelik tasarım becerilerini geliştirici alıştırmalar ödev olarak istenir. Bu ödevlerle ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk yarım saatinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları ve sınıf tartışmalarına katılımı teşvik edilecektir.


3. Uygulamalar
Öğrenciler ders içi ve ödev olarak yaptıkları çalışmaların çıkış noktalarını bulmaya yönlendirilecek; bu temel tasarım alıştırmaları ile dekorda ve kostümde nasıl faydalanabilecekleri konusunda bilgilendirileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SPD Uyg/Proje/Sınav/Performans/Dosya sunum
2 OJP Ödev/Jüri değ./Proje
3 BSN Başarı Notu SPD * 0.40 + OJP * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

* Uyg/Proje/Sınav/Performans/Dosya sunum, derse katılım ile ders saati içinde gerçekleşen ve ödev olarak verilen kuramsal çalışma ve uygulamaların zamanında yapılmasına ve verilen yönergeler doğrultusundaki kalitesine bağlı olarak verilen puanların ortalamasını içerecektir.
** Ödev/Jüri değ./Proje, dönem boyunca tamamlanan proje ve ödevlerin dönem sonunda gerçekleşecek jüride sunum kaideleri çerçevesinde sunulmasına verilecek olan puanları içerecektir.

Ders değerlendirme aşamasında öncelikle, derse araç gereçler ile hazır gelinmesi, tasarımlarda yaratıcılık, buluş, seçilen çıkış noktası ile paralellik, uygulamadaki titizlik ve ödevlerin takibi üzerinden puanlama yapılacaktır.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrenci derste uygulanan temel tasarım alıştırmasını geliştirecektir.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 80`ine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

isinsu.ersan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13:00-14:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama 14 6 84
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 2 12
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 10 3 30
Tasarım Projesi 10 1 10
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 145

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.65
ÖK.75