DERS ADI

: XX. Yüzyıl ve Sonrası Sahne Tasarımcıları I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 4009 XX. Yüzyıl ve Sonrası Sahne Tasarımcıları I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SELDA KULLUK YERDELEN

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

20.yüzyıl tiyatrosu teknolojik olarak çağın getirdiği tüm olanakları görsel iletişimin tüm fonksiyonlarını sahne estetiğiyle bütünleştirme yoluna gitmiştir. Yönetmen ve tasarımcıların değişen beklentileri ile birlikte izleyicinin de beklentileri alışılagelmiş olan tiyatro geleneğinin dışına taşmıştır. 20.yüzyıl tiyatrosu ve sonrasının estetik sorgulama ve arayışları içindeki yönetmen-tasarımcı ve sahne tasarımcılarının IV. Sınıf öğrencileri tarafından bilinmesi, araştırılması ve tartışılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Sahne Tasarımı ve tiyatro alanında öğrendiği kuramsal bilgiyi edindiği yeni bilgiler ışığında değerlendirebilmesi
2   2. Sahne Sanatları alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olması
3   3. Sahne Tasarımını yaptığı yapıtın her aşamasında eleştirel bir bakış açısına sahip olması, problemi görebilmesi ve çözüm üretebilmesi
4   4. Sahne Tasarımı alanında yaptığı uygulamalar için çağdaş teknikleri ve donanımları bilmesi
5   5. Sahne Tasarımı alanında ve disiplinler arası alanda bireysel sorumluluk alabilmesi, karar verebilmesi, bireyleri ve takımları yönetme ve yönlendirme becerisine sahip olabilmesi ve tek başına/ takım içinde verimli olarak çalışabilmesi
6   6. Sahne Tasarımı örnekleriyle incelediği tasarımcıları ya da dönemleri farklı görsel ve gösterimsel sunum biçimlerine (rapor,ödev ,jüri önünde sunum vb.) aktarabilmesi ve sözlü olarak sunabilmesi
7   7. Sahne Tasarımının dekor,kostüm,aksesuar,mayaj,ışık-efekt alanlarında incelenecek tasarımcılardan yola çıkarak kendi tasarımlarını geliştirebilmesi
8   8. Yazılı ve sözlü iletişim kurabilmesi, kendini ifade edebilmesi, zamanını planlayabilmesi ve etkin yönetebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 XIX. yüzyıl tiyatrosundan XX. Yüzyıl tiyatrosuna geçişin anlatılması - Modern anlamda ilk yönetmen- Saxe-Meiningen Dükü II.Georg
2 Appia ve Craig in sahici dekora karşı çıkışı max reinhard- simgecilik
3 Fütürist( gelecekçilik) tiyatro- meyerhold- prampolini
4 Ödev sunumu
5 Bauhaus sahne ve Oscar Schlemmer
6 Sürrealizm ( gerçeküstücülük) - Jacques Copeau- dadaizm
7 Ödev sunumu
8 Expresyonist sahne - leopold jessner
9 Piscator - politik tiyatro
10 Brecht ve epik tiyatro
11 Ödev sunumu
12 Artaud ve vahşet tiyatrosu
13 Absürd tiyatro
14 Ödev sunumu
15 final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: -Denis Dorn,Drafting for the Theatre,Publication Date: January 30, 1992 | ISBN-10: 0809315084 | ISBN-13: 978-0809315086 | Edition: 1st

-Bill Raoul,Stock Scenery Construction : A Handbook,Publication Date: December 1998 | ISBN-10: 0911747389 | ISBN-13: 978-0911747386 | Edition: 2nd

-Jay O.Glerium,Stage Rigging Handbook, Third Edition, Publication Date: April 18, 2007 | ISBN-10: 0809327414 | ISBN-13: 978-0809327416 | Edition: 3rd

-Tan Huaixiang,Character Costume Figure Drawing, Second Edition: Step-by-Step Drawing Methods for Theatre Costume Designers, Publication Date: January 29, 2010 | ISBN-10: 0240811844 | ISBN-13: 978-0240811840 | Edition: 2

-Neil Fraser,Stage Lighting Design: A Practical Guide, Publication Date: October 1, 1999

Yardımcı kaynaklar: -T.Okava,Theatre Engineering and Stage Machinery.

-Allys Holdan,Structural Design for the Stage.

-Patricia Woodbridge,Designer Drafting and Visualizing for the Entertainment World .

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim üyesi derste kuramsal bilgilendirme yapar. daha önce yapılmış uygulamaların barkovizyondan gösterilmesi ve tartışılması yapılır.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Önceden belirlenmiş tasarımcılar ile ilgili bulunan yazılı ve görsel kaynaklar gözden geçirme oturumlarıyla öğretim üyesi tarafından her hafta ders saatinde anlatılacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı teşvik edilecektir.
3. Uygulamalar
Öğrencilerin yaptığı kuramsal ve görsel araştırmalar rapor halinde verilen tarihte sunulur. Öğrencinin vereceği ödev ya da raporda kapsamlı araştırma yapıp görsellerle desteklemesi, zamanında teslim etmesi ve verilen tarihte derse gelip sunumunu yapması ve bu bilgilerle birlikte öğretim üyesinin anlattığı bilgileri yazılılarda aktarması beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme
6 BBN BütSonuBaşarıNotu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında öncelikle öğrenci derste tartışılacak dönem ve tasarımcıları , oyun uygulama örnekleri, kitap, kaynakça ve görselleri taranarak hazır gelinmesi gerekir.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım du Ders değerlendirme aşamasında öncelikle öğrenci derste tartışılacak dönem ve tasarımcıları , oyun uygulama örnekleri, kitap, kaynakça ve görselleri taranarak hazır gelinmesi gerekir.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır
rumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır

Değerlendirme Kriteri


1- Ders değerlendirme aşamasında öncelikle öğrenci derste tartışılacak dönem ve tasarımcıları , oyun uygulama örnekleri, kitap, kaynakça ve görselleri taranarak hazır gelinmesi gerekir.

2- Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya,sunumlarına, bu bilgilerle birlikte öğretim üyesinin anlattığı bilgileri yazılılarda aktarmasına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


1- Ders değerlendirme aşamasında öncelikle öğrenci derste tartışılacak dönem ve tasarımcıları , oyun uygulama örnekleri, kitap, kaynakça ve görselleri taranarak hazır gelinmesi gerekir.

2- Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selda.kulluk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Haftalık ders programına göre dersten sonraki saat görüşme saatidir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 1 11
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 2 16
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Sunum Hazırlama 3 5 15
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.13
ÖK.23
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53
ÖK.63
ÖK.733
ÖK.8