DERS ADI

: Sahne Giysisi Yapımı IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 3030 Sahne Giysisi Yapımı IV ZORUNLU 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım ve üretim aşamasında problem çözebilmesi, eleştirel bir bakış açısına sahip olması ve çözümler üretebilmesi
2   Yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamaları ile sahne sanatlarına yönelik giysi yaratabilme, sunabilme ve sahneleyebilme becerisini geliştirebilmesi
3   Sahne Sanatları alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Alanı ile ilgili farklı yöntemleri kullanarak tasarım/uygulama yapabilmesi
5   Sahne Sanatları alanında kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi ve uygulamaya dönüştürebilmesi
6   Sahne Sanatları alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
7   Başarılı ve amacına uygun tasarım yapabilmek için, Oyun, dönem sanat özellikleri, dönemin tiyatrosu gibi alanlarda yapacağı araştırmalar ve bu araştırma verilerine göre tasarlayacağı sahne giysisi ile Bilimsel araştırma sürecini ve sonuçlarını farklı görsel ve gösterimsel sunum biçimlerine aktarabilme ve sunabilme becerisini kazandırılması,
8   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

STA 3029 - Sahne Giysisi Yapımı III

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Giyim kuşam özellikleri
2 Osmanlı Saray Giyimi
3 Saray kumaşları
4 Türk tiyatrosu-Osmanlı Dönem oyunları için; İlgili giysi tarihi giyim özelliklerinin incelenip, dönem giysilerinin, giysi parçalarının, giysi aksesuarlarının (başlık, şapka, ayakkabı vb) çizimi. Oyun metinlerinin seçilmesi ve proje isimlerinin belirlenmesi ve projelere ilişkin yapılacak kuramsal araştırma ödevinin açıklaması.
5 Çizimlerin devam edilmesi Türk tiyatrosu-Osmanlı Dönem Oyunlarından; Seçilen Oyunun, karakterin incelenmesi: ATÖLYE ÜRÜNÜ Uygulamalı Sahne Giysisi Tasarımı (Kuramsal destekli, portfolyo süreçli)
6 Çizim Aşaması 1-Tema-storyboard hazırlama 2-Karakter için özgün giysi tasarım eskizlerinin çizilmesi
7 3-Karakter için özgün "giysi tasarım eskizlerinin çizilmesi"
8 4-Özgün Model için doku tasarımı-uygulama
9 5-Karar verilen modelin ve aksesuarlarının artistik çizimi
10 6-Tasarlanan Giysi ve Aksesuarlarının Teknik Çizimlerinin yapılması 7-Malzeme tanıtım çiziminin yapılması
11 Giysi Üretim-Yapım Aşaması: 8-Temel Kalıp elde etme ( basit kalıp tekniklerini kullanarak, drapaj )
12 9- Tasarlanan giysi çiziminin kalıbını tasarlamak: Temel beden kalıbına tasarlanan modelin kalıbını uygulayarak kalıp tasarımı gerçekleştirme
13 10- Tasarlanan kostümün üç boyutlu hale getirilmesi gerçeğe dönüştürülmesi , yapılması veya kumaş ise diktirilmesi ( basit el dikişleri yardımı ile kumaş ve diğer tasarı tekstil yüzeyleri kullanarak giyilebilir nitelikte giysi oluşturma)
14 Tasarlanan kostümün üç boyutlu hale getirilmesi gerçeğe dönüştürülmesi yapılması veya kumaş ise diktirilmesi (basit el dikişleri yardımı ile kumaş ve diğer tasarı tekstil yüzeyleri kullanarak giyilebilir nitelikte giysi oluşturma) Tamamlayıcı Aksesuar yapımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramlar; Sunuş Tekniği ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Görüntü sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.

Çizimsel uygulamalar ve basit dikim teknikleri; birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.
Ödevler; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.
Uygulama süreçlerinde yapılan Tasarım çalışmalarında; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KS KısaSnv
2 SNM Sunum
3 SIU SınıfiçiUyg
4 UTP UyTsPrj
5 BSN Başarı Notu KS * 0.10 + SNM * 0.10 + SIU * 0.10 + UTP * 0.70


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede, öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar, çizgisel ve diğer uygulama pratikleri not ile değerlendirilecektir.
2-Ödevle; değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
3- Ürün, Giysi Değerlendirme: Rapor, Portfolya Dosyası, Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi ve tamamlayıcı aksesuarların teknik ve estetik değerlendirilmesini içeren , "Teknik -Estetik Değerlendirme Çizelgesi" doğrultusunda değerlendirilecektir.
4- Sunum: Tasarımı ve birebir uygulaması yapılmış giysi "gösteri sanatları" kavramları çerçevesinde hazırlanan "sunum teknikleri-uygulamaları" ile sunulacak, böylelikle "Tasarımcının eserini ifade etmesi" değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 5 4 20
Uygulama 9 4 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 3 6
Ödev Hazırlama 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 9 3 27
Diğer Kısa Sınav 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.6555
ÖK.7
ÖK.8