DERS ADI

: Koleksiyonculuk ve Müze

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZC 6001 Koleksiyonculuk ve Müze SEÇMELİ 3 0 0 10

Dersi Veren Birim

Müzecilik Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. REMZİ YAĞCI

Dersi Alan Birimler

Müzecilik Doktora

Dersin Amacı

Koleksiyonculuk geniş anlamda nesnelerin biriktirilmesiyle Müzeciliğin temeli sayılır. Dini mitolojik olarak ve Biyolojik anlamda doğal afet gemisinde selden sonra üreyerek varlıklarını sürdürebilmeleri için her canlı türünü dişi ve erkek olarak bir araya topladığı için ilk koleksiyonerin Nuh olduğu kabul edilmektedir. Ancak birbirlerini tamamlamalarına karşın yani koleksiyonun müzeye dönüşmesi sürecinde örneğin kişisel ve kurumsal olarak farklı kategorilerde incelenmeleri gerekir. Buna karşılık müzenin toplum yararına kurulumu sosyolojik bir olgudur. Koleksiyonculuğun geçmişi antik çağlara kadar götürülebilirse de az bulunur, farklı, olağanüstü, tuhaf ve acayip nadirelerden oluşan koleksiyonlar gerçek anlamda izlenebilir süreklilikte Avrupa'da Ortaçağın sonlarından (1550'lerden) başlayarak altın çağını yaşamış; özellikle Almanya, Avusturya, İsviçre Fransa ve İtalya'da 1750'lere kadar sürmüştür.
Başlangıçta eski eser (arkeolojik) doğa tarihi ve üniversite müzelerindeki bitki (herbarium) ve böcek (entomoloji) koleksiyonlarının ya da kişisel olarak wunderkammer lerin oluşturulması bir kültür birikiminin sonucudur. Toplama merakı üzerine çeşitli yorumlar ve kuramlar vardır. Koleksiyonun kişilerce oluşturulmasının nedeni psikolojik nedenlerinin olduğu ayrı bir inceleme konusudur. Bu anlamda sistematik biçimde toplama merakı kişisel olarak başlamış, daha sonra kurumsallaşarak müzelere dönüştüğü söylenebilir. 19. yüzyıl İmparatorluk Müzeleri koleksiyon kültürünün olgunlaşmış bir sonucudur.
Koleksiyonculuk ve Müze dersinde koleksiyon ve sergi sistemleri, Başlıca Avrupa Türkiye, Avrupa ve ABD koleksiyonlarının oluşumları ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Koleksiyonculuğun tarihi ve günümüzde müzelerle olan ilişkisi hakkında ileri derecede bilgi sahibi olur.
2   Bir koleksiyonun sorumluluğunu alacak yetkinliğe ulaşır.
3   Bir obje/eser üzerine derinlemesine araştırma yapabilir.
4   Koleksiyonların, obje/eserlerin müzeler için önemlerini tartışabilir.
5   Bazı obje/eserleri ön plana çıkararak farklı koleksiyon fikirleri geliştirmeyi öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Koleksiyon kavramı nedir
2 Koleksiyonlar ve Müzeler
3 Koleksiyon merakı ve kültürü
4 Koleksiyon türleri
5 Eskiçağdan günümüze koleksiyon mekanları
6 Türkiye de koleksiyonculuk
7 Rönesans Koleksiyonları ve Yeni Dünya Avrupa da Koleksiyonculuk
8 Ara sınav
9 İtalya, Vatikan Koleksiyonları
10 İngiltere ve Almanya koleksiyonları
11 ABD Koleksiyonları
12 Freud ve Koleksiyonculuk
13 Koleksiyondan Müzeye Avusturya Habsburgs Koleksiyonları
14 Koleksiyon hukuku
15 Genel değerlendirme ve Seminerler
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Elsner, J. 1994, "The House and Museum of Sir John Soane" The Cultures of Collecting,155-176, Reaktion Books, London
Forrester, J, 1994, " 'Mille e tre': Freud and Collecting" The Cultures of Collecting, 224-251, Reaktion Books, London
Shelton, A, A. 1994, "Renaissance Collections and the New World" The Cultures of Collecting,177-203, Reaktion Books, London
Pomian, K. 1990, Collectors and Curiosities: Paris and Venice, 1500-1800, Cambridge

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, ödev hazırlama, sunum ve proje geliştirme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler, ders içi katılım, sınavlar ve projeler.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılımı zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

remzi.yagci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı günleri 11.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 1 6 6
Grup çalışması 2 10 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 20 20
Ödev Hazırlama 2 30 60
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 242

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.4555
ÖK.55