DERS ADI

: Geleneksel Türk Motifleri I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GTS 3003 Geleneksel Türk Motifleri I SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Güzel Sanatlar Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. GÜL GÜNEY ZİNCİR

Dersi Alan Birimler

Grafik
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Oyunculuk
Aksesuar Tasarımı
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Sinema ve Televizyon
Tekstil Tasarımı
Sahne Tasarımı
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Seramik ve Cam Tasarımı
Müzik Bilimleri
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Müzikoloji
Tezhip Sanatı
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Grafik Resimleme ve Baskı
Aksesuar Tasarımı
Heykel
Fotoğraf
Moda Giyim Tasarımı
Çini Tasarımı ve Onarımı
Hat Sanatı
Resim
Çizgi Film ve Animasyon
Tekstil Tasarımı
Tezhip
Tekstil ve Moda Tasarımı
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Grafik Tasarımı
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Seramik ve Cam
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Müzik Teknolojisi
Grafik Sanatlar

Dersin Amacı

Geleneksel Türk süsleme sanatlarında yer alan dönemlerin Selçuklu dönemi(geometri) Klasik dönmelerde kullanılan motif ve kompozisyonların Ahşap, Çini, Taş(mezar taşı) alçı, kumaş, maden gibi malzemeler üzerindeki kullanımı ve bu motiflerin eskiz kağıt üzerinde çizim tekniklerinin öğrenilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk sanatlarında farklı dönemlerde (Selçuklu,Klasik, Barok-rokoko, ampir) kullanılan motiflerin çizim tekniklerinin öğrenilmesi
2   Geleneksel Türk sanatlarında kullanılan motiflerin kompozisyon içinde kullanımı
3   Geleneksel Türk motiflerinin farklı disiplinlerle bağlantısının kurulması
4   Geleneksel Türk motiflerini yaptığı özgün tasarımlarında kullanabilmesi
5   Uzmanlık alanı ile ilgili elde ettiği bilgileri sunabilme yetkinliğine sahip olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dönemlerine göre Türk motiflerinin tanımlanması
2 Selçuklu dönemi motifler(Geometri)
3 Çok eksenlilerin, Geçmelerin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(Eskiz kağıt üzerinde)
4 Yıldızların ,rozetlerin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(Eskiz kağıt üzerinde)
5 Madalyonların çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(eskiz kağıt üzerinde)
6 Madalyon, rozet, yıldız vb. motiflerin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımına devam (eskiz kağıt üzerinde
7 Klasik Dönem Türk Motifleri(Penç, Hatayi, goncagül, yaprak vb) (eskiz kağıt üzerinde)
8 Klasik Dönem Türk motiflerinin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(eskiz kağıt üzerinde
9 Klasik Dönem Türk motiflerinin çizim teknikleri ve kompozisyon içinde kullanımı(eskiz kağıt üzerinde)
10 Motiflerin özgün tasarımda kullanılması
11 Özgün tasarımların tamamlanması
12 Özgün tasarımların tamamlanması.
13 Projenin değerlendirilmesi
14 Projenin sunumu ve değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Zeren Tanındı: Kitap ve Tezhibi, Osmanlı Uygarlığı, Ankara 2004, s.865-891
Banu Mahir: II. B.Devri Saray Nakkaşhanesinin Osmanlı Tezhip Sanatına Katkıları, Türkiyemiz,S: 60,s.4-13.
F.Çağman: M. Sinan Döneminde Ehl-i Hiref Teşkilâtı ,T. Mimarlığı ve Sanatı, İstanbul1988,s.73-77; Saray Nakkaşhanesi ,İst. 1989,s.35-46.
İ. Hakkı Uzunçarşılı: Osmanlı Saray Teşkilatı, Ankara 1988.
A.Maktal :Tezyinat-ı Kur aniye, Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı, Cilt: 4 ,İzmir 2006 1461-1471s.
A.Maktal-S. Toprak, DEU.İ.F.H. Hat Koleksiyonu , İzmir 2008, 59 s.
S. Ünver: Karamemi Hayatı, Eserleri ,
İlhan Özkeçeci; Türk Tezhip Sanatı, Konya 2005 ,s.
Lale Uluç : Şirazlı Ustalar, Osmanlı Okurlar, 2009.
Ayla Ersoy ; Türk Tezhip Sanatı, İstanbul 1988s.
R. M.Meriç: Türk Nakış Sanatı Tarihi Araştırmaları Vesikaları,I,Ankara 1953 .
H. Yağmurlu : TSM Kütüphanesinde İmzalı Eserleri Bulunan Tezhip Ustaları ,Türk Etnografya Dergisi, Ayrı Basım , 1973,s.79- 125

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her öğrenci Türk motifleri üzerinde analiz yaparak seçilmiş olan bir motif veya motif gurubu ile kağıt üzerinde simetri veya asimetri kompozisyon oluşturmak.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 Q Quiz
3 DKL DerseKatılım
4 BSN Başarı Notu ODV * 0.40 + Q * 0.30 + DKL * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik ; , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrenci verilen motif bilgisini kavrayarak, söz konusu motifler üzerinde analiz yapılacaktır. Analizlerin sunumu ödev teslimi şeklinde olacaktır. Seçilen herhangi bir motifle kendi kuralları içinde özgün tasarım oluşturulacaktır. Böylece tasarımla ilgili uygulamaların, hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi, öğrencinin ödev sunumu ve derse katılım oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Tezhip Anasanat Dalı
e mail: gul.guney@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Tasarım Projesi 2 10 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5