DERS ADI

: İnanç Güzergahları ve Hac Yolları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİN 5030 İnanç Güzergahları ve Hac Yolları SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İnanç Turizmi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İnanç Turizmi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Avrupa nın batı sahillerinden Asya steplerine ve Hint alt-kıtasının doğu kıyılarına kadar uzanan ve pek çok inanç sisteminin ilk yayılma alanı olan bu geniş topraklarda, kadim dünyadan modern dünyaya dînî inanışların topografyayla bütünleştiği kutsanan yerleşim birimleri ortaya çıkmıştır. Asıl çekim merkezi Orta Doğuya uzanan tarihî güzergâhları irdelemek ve üzerlerindeki başlıca menzilleri dinî karakter, mimarî form ve doku bakımından tanıtmak dersin temel amaçlarındandır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mabed yapıları ve yerleşim birimleri arasındaki tarihsel ilişkiyi kavramak
2   Dînî karakterli tarihî güzergâhları ve hac yollarını tanımak.
3   Bu güzergâhlar üzerindeki dînî bakımdan menzil özelliği bulunan başlıca şehirleri tanımak.
4   Kutsal kabul edilen bu yerleşmelerin tarihî kent dokusu hakkında fikir sahibi olmak ve bu bölgelerde karşılaşılan önemli dînî yapı türlerini, mimarî form ve fonksiyon bakımından sınıflandırabilmek.
5   Hac yollarının tarihsel ve toplumsal anlamı hakkında bilgi sahibi olarak inanç turizmi açısından önemini kavramak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarihsel ve kavramsal çerçeve: sanat ve mimarlık tarihine ilişkin temel terminoloji.
2 Kadim Yerleşmeler: Orta Asya.
3 Kadim Yerleşmeler: Indus Vadisi.
4 Kadim Yerleşmeler: Mezopotamya.
5 Çok tanrılı dinlerden tek tanrı inancına: Hz. İbrahim'in güzergâhı (Harran, Halep, Dımeşk, Kudüs).
6 St. Pavlus'un güzergâhları (1-2): Antakya, Samandağ, Kıbrıs, Antalya, Aksu, Yalvaç, Konya/ Kudüs, Antakya, Tarsus, Çanakkale, Makedonya.
7 St. Pavlus'un güzergâhları (3-4): Antakya, Tarsus, Konya, Selçuk, Çanakkale, Atina / Kudüs, Antakya, Tarsus, Datça, Malta Adaları, Roma.
8 Müslümanların kutsal şehri Mekke ve Medine.
9 İslam dünyasında ana hac güzergâhları: Batıdan Hicaz'a (Kurtuba, Kayrevan, Fustat)
10 Balkanlardan Hicaz'a: İstanbul, Bursa, Konya, Halep, Şam.
11 Orta Asya'dan Hicaz'a: Buhara, Semerkand, Nişabur, İsfahan, Necef, Bağdat.
12 Hind Alt-kıtasından Hicaz'a: Dehli, Fetihpur Sirki, Gwalior, Sürat, Serhind, Sind.
13 Değerlendirme: İnanç turizmi açısından ziyaretgâhların ve güzergâhların tarihî ve kültürel değeri.
14 Dönem Ödevi Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Anna G. Edmonds, Turkey s religious Sites, Damko Publicaitons, İstanbul,1997.
2. Theuns-de Boer, 1000 Sacred Places, Fullman press, 2014.
3. José Periera, The Sacred Architecture of Islam, Arian Books, New Delhi, 2004.
4. Hermann Kulke,Dietmar Rothermund, A History of India, Routledga, 2010.
5. Suut Kemal Yetkin, İslam Mimarisi, Ankara, 1965.
6. Markus Hattstein and Peter Delius (ed.) Islam: Art and Architecture, Könemann, 2000.
7. Christian W. Troll, Muslim Shrines in India: Their Character, History and Significance, Oxford University Press, 2004

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Görsel malzeme desteği (resim ve görüntü) ile araştırma konuları ve ödev.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC* 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYC * 0.20 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ders ve program çıktılarına ne ölçüde ulaştıkları belirlenir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl içi çalışması ve yarıyıl sonu sınavı ile derse katılımlarına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

s.palali@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2,5 35
Vize Sınavına Hazırlık 1 14 14
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155455
ÖK.2555455
ÖK.3555555
ÖK.4455555
ÖK.5445554