DERS ADI

: Kadın Sağlığı Açısından Kadına Yönelik Şiddet

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 7031 Kadın Sağlığı Açısından Kadına Yönelik Şiddet ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. İNCİ BOYACIOĞLU BAL

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Kadına yönelik şiddetin temel nedeni, risk etkenleri, sıklığı, bu özellikli şiddetin kadın sağlığını ve tüm yaşamını hangi dinamiklerle nasıl etkilediği, şiddetin önlenmesi, kadınların korunması, sağlık sonuçlarının tanınması ve ilgili ulusal ve uluslarararası yasal düzenlemeler kapsamında ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalar konularında haberlilik, farkındalık oluşturma, bilgi ve tutum geliştirmektir. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin ve cinsiyetçi önyargılarımızın; eğitim ve sağlık başta olmak üzere birey ve toplum yaşamını nasıl etkilediği, farklı meslek alanlarının toplumsal cinsiyet eşitliğine nasıl katkı sağlayacağı konuları irdelenecektir. Bu kapsamda psikoloji biliminin görgül çalışmalarından faydalanılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Toplumsal cinsiyet eşitsizliği konusunda farkındalık oluşturma ve artırma
2   Kadına yönelik şiddetin temel nedeninin toplumsal cinsiyet eşitliği olduğunu kavrayabilme
3   Kadına yönelik şiddetin birey ve toplum sağlığına etkilerini kavrayabilme
4   Cinsel şiddet gibi özellikli şiddet türlerinden haberdar olma
5   Kadına yönelik şiddetle mücadelede bilimsel araçları kavrayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Toplumsal cinsiyete psikolojik bakış
2 Kadın-erkek ilişkileri ve şiddetin kökenleri: Karşılıklı bağımlılık
3 Türkiye'de kadına yönelik şiddet risk etkenleri, türleri, sıklığı
4 Türkiye'de kadına yönelik şiddet ve nedenleri
5 Türkiye'de kadına yönelik şiddet ve çıktıları
6 Kültürel perspektiften kadına yönelik şiddet
7 Dünya'da kadına yönelik şiddet
8 Vize sınavı
9 Erkeklik ve şiddet
10 Feminist kimlik
11 Psikolojik şiddet
12 Cinsel şiddet
13 Kadına yönelik şiddetin çözümüne dair bilimsel yaklaşımlar
14 Final sınavı ve ders geri bilgilendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Boyacıoğlu (2016). Dünden bugüne Türkiye de kadına yönelik şiddet ve ulusal kadın çalışmaları: Psikolojik araştırmalara davet. Türk Psikoloji Yazıları, 19 (Özel sayı), 127-146.

Kimmel (2005). Gender symmetry in domestic violence. In The Gender of Desire (p. 197).

Gutek and Done (2001). Sexual harrassment. In R. K. Unger (Ed.), Handbook of the Psychology of Women and Gender (pp . 367-387). New York: John Wiley & Sons.

Kimmel (2005). The unnatural history of rape. In The Gender of Desire (p. 217).

WHO (2001). Ethical and Safety Recommendations for Research on Domestic Violence Against Women.

Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Çocuğun değeri ve aile. Benlik, Aile ve İnsan Gelişimi içinde (s. 145-180).

Sakallı-Uğurlu, N., & Akbaş, G. (2013). Namus Kültürlerinde Namus ve Namus adına Kadına Şiddet : Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Türk Psikoloji Yazıları, 16(32), 76-91.

Rudman, L. A. & Glick, P. (2010). The Social Psychology of Gender.

Eagly, A. H. & Wood, W. (1999). The origins of sex differences in human behavior: Evolved dispositions versus social roles. American Psychologist, 54, 408-423.

Hyde, J. S. (2005). The gender similarities hypothesis. American Psychologist, 60(6), 581-592.

Kimball, M. M. (2001). Gender similarities and differences as feminist contradictions. In R. K. Unger (Ed.) Handbook of the Psychology of Women and Gender (pp . 66-83). New York: John Wiley & Sons.

Wilkinson, S. (2001). Theoretical perspectives on women and gender. In R. K. Unger (Ed.) Handbook of the Psychology of Women and Gender (pp . 17-28). New York: John Wiley & Sons.

Bolak Boratav, H. (2011). Searching for feminism in psychology in Turkey.

Çavdar, A. & Boyacıoğlu, İ. (2019). Sosyal psikolojik bakış açısından feminist kimlik: Türkiye incelemesi. Nesne Psikoloji Dergisi.
Zucker (2004). Disavowing social identities: What it means when women say, I am not a feminist, but

Liss, M., & Erchull, M. J. (2010). Everyone feels empowered: Understanding feminist self-labeling. Psychology of Women Quarterly, 34(1), 85-96.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, öğrenci ödevleri ve sunumları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslere katılım gösterilmesi
2. Ödev ve proje sunumlarının yapılması

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

inci.boyacioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri, saat 10:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Ödev Hazırlama 14 3 42
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.155243343
ÖK.214113313
ÖK.355111113
ÖK.42214115
ÖK.51114115