DERS ADI

: ULUSLARARASI SİSTEMİN TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UIR 4202 ULUSLARARASI SİSTEMİN TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Amacı

Dersin amacı öğrencilere modern kapitalizmin ortaya çıkışından bu yana uluslararası sistemin tarihsel ve sosyolojik bir analizini sunmaktır. Kapitalizmin genişlemesi ve devletlerarası sistem, kutuplaşma, hegemonik rekabetler ve geçişler, savaşlar ve devrimlerin uluslararası sistemdeki yeri ve rolü, mekansal ve kimlik temelli eşitsizlikler incelenecek konular arasındadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Uluslararası ilişkiler ve uluslararası siyasi ekonomi olgularını çeşitli perspektiflerden değerlendirebilmek amacıyla, dünya-sistemi analizi ve uluslararası sisteme ilişkin diğer tarihsel sosyolojik yaklaşımların temel kavram, düşünce ve amaçlarını açıklamak
2   Siyasi konuları daha geniş bir sosyal bilimler bağlamında analiz edebilmek için siyaset bilimi, tarih, sosyoloji, ekonomi ve coğrafya gibi sosyal bilim disiplinlerinin karşılıklı ilişkilerini saptamak
3   Bir ülkeyi veya bölgeyi daha geniş ve karşılaştırmalı bir bağlamda kavramak için zaman, mekan ve analiz birimi kavramlarını yeniden düşünmek
4   Sunum becerilerinde yeterlilik sergilemek amacıyla araştırma sonuçlarının sistematik ve iyi ifade edilmiş bir sunumunu yapmak
5   Akademik yazım becerilerini geliştirmek amacıyla, iyi düzenlenmiş bir akademik ödev tasarlamak ve yazmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı ve giriş
2 Tarihsel sosyolojiyi uluslararası ilişkilere geri getirmek
3 Zaman, mekan ve sosyal bilimleri yeniden düşünmek
4 Tarihsel sistemler ve kapitalist dünya-sisteminin yükselişi
5 Dış bölgelerin sisteme dahil edilmesi ve kutuplaşma
6 Devletlerarası sistem ve hegemonik rekabetler
7 Eşitsizliklerin oluşumu: ırk, ulus, cinsiyet, sınıf
8 Modern dünya-sisteminin jeokültürü ve dünya sistemi yaklaşımına eleştiriler
9 Dünya sistemi yaklaşımına eleştiriler
10 Sunumlar
11 Sunumlar
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Dersin genel değerlendirmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Immanuel Wallerstein, World-Systems Analysis: An Introduction, Duke University
Press, Durham NC, 2004.
2. Immanuel Wallerstein, Unthinking Social Science: The Limits of Nineteenth-Century
Paradigms, Temple University Press, Philadelphia, 2001.
3. Etienne Balibar and Immanuel Wallerstein, Race, Nation, Class Ambiguous
Identities, Verso, London & New York, 1991.
4. John M. Hobson, `What s at stake `bringing historical sociology back into
international relations in Historical Sociology of International Relations, Stephen
Hobden, John M. Hobson (eds.), Cambridge University Press, Cambridge, 2002, pp. 3-41.
5. Theda Skocpol, "Wallerstein's World Capitalist System: A Theoretical and Historical
Critique", American Journal of Sociology, 82(5), 1977, pp. 1075-90.
6. R. Brenner, "Origins of Capitalist Development: A Critique of Neo-Smithian Marxism",
New Left Review, 104, 1977, pp. 25-92.
7.Stephen Hobden, John M. Hobson, Historical Sociology of International Relations,
Cambridge University Press, Cambridge, 2002.
8. Karen A. Mingst and Ivan M.Arreguin-Toft, The Essentials of International Relations
(5th ed.), W.W.Norton Company, 2010, pp.109-133.
9.Jon D. Carlson, `Broadening and Deepening: Systemic Expansion, Incorporation and the
Zone of Ignorance , Journal of World Systems Research 7 (2), Fall 2001, pp.225-263.
10.Terence K. Hopkins and Immanuel Wallerstein, `Capitalism and Incorporation of New
Zones into the World Economy , Review 10 (5/6), Summer/Fall 1987, pp. 763-780.
11. Immanuel Wallerstein, The Dutch Hegemony in the World Economy (chp. 2), in The
Modern World-System II, New York, London, Academic Press, 1980, pp.219-73.
12.Immanuel Wallerstein, Geopolitics and Geoculture, Cambridge: Cambridge UP, 1991, pp.
184-199.
13.Göran Therborn, `Culture as a World-System , Protosociology 20, 2004, pp.46-68.
14.Enrique Dussel, `Debate on the Geoculture of the World-System , in The World We are
Entering 2000-2050, Immanuel Wallerstein and Armand Clesse (eds.), Dutch UP, The
Netherlands, pp.239-246.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Haftalık okumaların tartışılması
3. Dönem ödevi ve sunumu

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ODEV PROJE
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + YYS* 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV* 0.20 + SUN * 0.10 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci dünya-sistemi yaklaşımının ve sınıfta öğretilen diğer sosyolojik
perspektiflerin kavram ve savlarını açık ve mantıklı bir biçimde açıklayacaktır.
2. Öğrenci; zaman, mekan, analiz birimi ve disiplinler arası sınırlar
kavramsallaştırmalarını eleştirel bir bakışla tartışacaktır.
3. Öğrenci dönem ödevi konusu hakkındaki soru ve bulgularını tartışmak üzere iyi
düzenlenmiş bir sunum yapacaktır.
4. Öğrenci; sınıf arkadaşları ve öğretim üyesinden alacağı geri bildirimleri göz önünde
bulundurarak bir dönem ödevi teslim edecektir. Ödev; iyi düzenlenmiş bir yapı,
literatür taraması, araştırma sorusu, uygun alıntılar ve desteklenmiş savlar
içerecektir.
Dönem ödevi ve dönem ödevi sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak
derecelendirme ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem projesi değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi
yapılmamıştır b) Konu seçimi yeterince gerekçelendirilmemiştir c) Konu seçimi
gerekçelendirilmiştir ancak dersin amaçlarıyla ilişkilendirilmemiştir d) Konu seçimi
dersin amaçlarıyla ilişkilendirilerek yeterli şekilde gerekçelendirilmiştir e) Konunun
dersin amaçları açısından önem ve ilgisi ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır
2) Araştırma sorusunun tanımlanması - 10 Puan a) Araştırma sorusu belirtilmemiştir b)
Araştırma sorusu muğlak şekilde tanımlanmıştır c) Araştırma sorusu tam olarak
tanımlanmamıştır d) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmıştır ancak bağlam
belirtilmemiştir e) Araştırma sorusu tam olarak ve konunun bağlamı içerisinde
tanımlanmıştır
3) Kuramsal çerçeve - 20 Puan a) Ödevin kuramsal çerçevesi bulunmamaktadır b) Kuramsal
çerçeve zayıftır ve araştırma sorusuyla zayıf şekilde bağlantılandırılmıştır c)
Kuramsal çerçeve sunulmuştur ancak araştırma sorusuyla gerekli bağlantılar
kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yeterince detaylandırılmıştır ve araştırma sorusunu
cevaplamak için kullanılmıştır e) Kuramsal çerçeve araştırma sorusunu cevaplarken
yetkin bir şekilde kullanılmıştır
4) Ampirik kanıt - 20 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplarken ampirik kanıt
sunulmamıştır b) Tartışma geliştirmek ve desteklemek için yeterince ampirik kanıt
sunulmamıştır c) Ampirik kanıtlar sunulmuştur ancak bu düzensiz bir şekilde yapılmıştır
d) Ampirik kanıtlar yeterince sunulmuştur ve metindeki argümanlarla
bağlantılandırılmıştır e) Ampirik kanıtlar yeterlidir ve bağlamı karakterize eden
durumlar ve gelişmeleri betimlemek ve argümanları temellendirmek için ustalıkla
kullanılmıştır
5) Tartışma - 30 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplamak için argüman geliştirilmemiştir
b) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik argümanlar yetersiz ve tutarsızdır c)
Araştırma sorusunu açıklamak için yeterince argüman sunulmuştur, ancak bu dağınık bir
şekilde yapılmıştır d) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik analitik ve sistematik
argümanlar oluşturulmuştur e) Araştırma sorusunu açıklamak için argümanlar tutarlı ve
analitik şekilde oluşturulmuş ve kuram ile ampirik kanıtların özenli bileşimiyle
desteklenmiştir
6) Standard atıf stili ve kaynakça - 10 Puan a ) Kaynakça sunulmamıştır b) Standart
atıf stili kullanılmamıştır c) Standart atıf stili düzenli şekilde metin boyunca
kullanılmamıştır d) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır e)
Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır ve çalışmanın son
kısmında kaynak

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler dersten önce haftalık okumaları yapmış olmalı ve sınıftaki tartışmalara katılmalıdırlar.
4. Her öğrenci, öğretim üyesinin rehberliğinde bir dönem ödevi konusu seçecektir. Öğrenciler ödev taslaklarını öğretim üyesiyle tartışmalı, bunları sınıfta sunmalı ve alınan geri bildirime dayanarak yeniden yazmalıdırlar.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55