DERS ADI

: ORTA DOĞU'DA BÜYÜK GÜÇLER SİYASETİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UIR 4112 ORTA DOĞU'DA BÜYÜK GÜÇLER SİYASETİ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İREM AŞKAR KARAKIR

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Amacı

Dersin temel amacı Orta Doğu'da büyük güçler siyasetinin dinamiklerini öğrencilere tanıtmaktır. Tarihsel olarak, süper ve/veya büyük güç konumundaki devletler, çeşitli maddi ve düşünsel çıkarlarını korumak ve yaymak amacıyla bölgenin iç meselelerine dahil olmuşlardır. Bu ders Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşünden günümüze söz konusu güçleri, onların çıkarlarını ve yerel aktörlerle etkileşimlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bölgenin sömürgecilik geçmişini ve bunun etkisini ortaya çıkarmak üzere, I. Dünya Savaşı ve II. Dünya Savaşı arasında Büyük Britanya ve Fransa'nın Orta Doğu'ya müdahalelerinin dinamiklerini ve mantığını açıklamak.
2   Bölgenin Soğuk Savaş sahnesindeki göze çarpan rolünü göstermek amacıyla, ABD ve Sovyetler Birliği'nin Orta Doğu'ya yönelik Soğuk Savaş politikalarını, stratejilerini ve araçlarını tanımlamak ve açıklamak.
3   Süper güç ABD'nin, bölgedeki çatışmaların devam ettirilmesinde veya çözümünde oynadığı anahtar değilse bile önemli rolü ortaya çıkarmak üzere, Soğuk Savaş sonrasında Basra Körfezi'ne ve barış sürecine yönelik politikalarını tanımlamak ve açıklamak.
4   ABD'nin ve Avrupa Birliği'nin amaç, araç ve etkilerini saptamak amacıyla, bu güçlerin Soğuk Savaş sonrası bölgeye yönelik demokrasi geliştirme politikalarını karşılaştırmalı olarak incelemek.
5   Yükselen güçler olan Çin ve Rusya'nın, bölge ekonomisine giderek artan ilgisini, mantığı ve stratejisi çerçevesinde tanımlamak ve açıklamak.
6   Bölgenin eski ve yeni bölgesel güçlerini (Arap olan veya olmayan) tanımlamak ve yeni güçlerin bölge siyasetine artan ilgisinin mantığını ve stratejisini açıklamak.
7   Meseleleri daha geniş bağlamları içine yerleştirebilme becerisi geliştirmek.
8   Sınıfta power-point sunumu yapma becerilerini kullanmak ve geliştirmek.
9   Eleştirel ve akla uygun savlar kullanarak öğretim üyesiyle ve diğer öğrencilerle tartışmalar yürütebilme becerisini geliştirmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş
2 Orta Doğu'da Kolonyal Miras
3 Arap-İsrail Çatışması ve Batı
4 Basra Körfezi'nin Güvenliğ ve Batı
5 ABD'nin Orta Doğu'da Demokrasi Teşviği
6 AB'nin Orta Doğu'da Demokrasi Teşviği
7 Vize sınavına yönelik konu tekrarı
8 Rusya ve Orta Doğu
9 Çin, Japonya ve Orta Doğu
10 Hindistan ve Orta Doğu
11 Sunumlar
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Final sınavına yönelik konu tekrarı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar



Daha sonra duyurulacak çeşitli kitap bölümleri, makaleler ve medya materyali.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


1. Ders anlatımı
2. Sunum
3. Katılım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARA SINAV
2 ODV ÖDEV PROJE
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + ODV * 0.20 + YYS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME SINAVI
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.40 + ODV * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Sınıf-içi vize sınavı
2. Sınıf-içi final sınavı
3. Dönem Projesi (Sunum)

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci:
Orta Doğu'nun iki savaş arası dönemde Büyük Britanya ve Fransa tarafından icadını,
Soğuk Savaş'ın bölge üzerindeki etkisiyle birlikte ABD ve Sovyetler Birliği'nin politikalarını ve araçlarını,
ABD'nin Soğuk Savaş sonrası Basra Körfezi'ne yönelik çıkar ve politikalarını,
ABD'nin barış sürecine yönelik çıkar ve politikalarını,
ABD ve AB'nin bölgeye yönelik demokrasi geliştirme politikalarını,
Rusya ve Çin'in yakın zamanda bölge üzerine eğilmesini,
Bölgenin kendi güçlerinin mantık ve araçlarını
tanımlayacak ve açıklayacaktır.
2. Öğrenci power-point sunumları hazırlamak üzere Bilgi Teknolojileri bilgilerinden yararlanacaktır.
3. Öğrenci çeşitli görüşleri açık, kesin ve özgüven sahibi biçimde ifade edebilecektir.
4. Öğrenci eleştirel ve akla uygun savlar geliştirebilecektir.
5. Öğrenci kütüphane ve internet kaynaklarına başvuracaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Derste yapılacak tartışmalara katılım zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

irem.askar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 131

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.85
ÖK.95