DERS ADI

: ULUSLARARASI ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UIR 4108 ULUSLARARASI ÇATIŞMA ÇÖZÜMÜ SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İBRAHİM SAYLAN

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Amacı

Dersin başlıca amacı savaşın nedenleri ve savaş sonrası barış inşası çabaları hakkındaki kapsamlı literatürü öğrencilere tanıtmaktır. Çatışma meselelerine yönelik teorik yaklaşımlar, istikrar, değişim ve düzen kavramları, çatışma yönetimi teknikleri, çatışma çözümünün olası araçları, ele alınacak temel konular arasındadır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çatışma kavramını tanımlamak
2   Uluslararası ve ulus-içi aktörler arasındaki çatışmaların çözümünü anahatlarıyla açıklamak
3   Çatışma çözümünün güçlüklerini kavramak
4   İnsani müdahale, barışı koruma, uluslararası arabuluculuk ve çatışma-sonrası süreçler kavramlarını betimlemek
5   Bir dönem ödevi hazırlayarak çatışma çözümü vakalarını analiz edebiliyor olmak
6   Akademik iletişimi geliştirmek amacıyla, akademik araştırmalardan faydalanmada farkındalığını artırmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Çatışma nedir -
2 Çatışma Çözümüne Yönelik Kuramsal Yaklaşımlar Wallensteen, s. 33-59
3 Çatışma Çözümünde Birleşmiş Milletler Wallensteen, s. 231-255
4 Çatışma Çözümünde Uluslararası Topluluklar Wallensteen, s. 263-279
5 Çatışmanın Önlenmesi Ramsbotham et al., s. 138- 143
6 Çatışmanın Çevrelenmesi: Barışı Koruma Operasyonları Ramsbotham et al., s.147- 170
7 Çatışmanın Sona Erdirilmesi: Barışı Sağlama Ramsbotham et al., s.171- 197
8 Barış İnşası Ramsbotham et al., s.226- 245
9 Uzlaşma / Müdahale Etiği Ramsbotham et al., s.246- 271
10 Müdahale Etiği ve Ana Akım Çatışma Çözümüne Yönelik Eleştiriler Ramsbotham et al., s.317- 331; s. 398-413
11 Vaka Çalışması Sunumları -
12 Vaka Çalışması Sunumları -
13 Vaka Çalışması Sunumları -
14 Vaka Çalışması Sunumları -

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Peter Wallensteen, Understanding Conflict Resolution: War, Peace and the Global System,
SAGE Publications, London, 2002.
Oliver Ramsbotham, Tom Woodhouse, Hugh Miall, Contemporary Conflict Resolution, Polity
Press, Cambridge&Malden, 2014 (3rd Ed).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Vaka çalışması
3. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 RAP RAPOR
3 SUN SUNUM
4 YYS YARIYIL SONU SINAVI
5 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + YYS * 0.30
6 BUT BÜTÜNLEME NOTU
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + RAP* 0.30 + SUN * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Öğrenci çatışma kavramını tanımlayacak; uluslararası ve ulus-içi aktörler
arasındaki çatışmaların çözümünü anahatlarıyla açıklayacak; çatışma çözümünün
güçlüklerini kavrayacak; insani müdahale, barışı koruma, uluslararası arabuluculuk ve
çatışma-sonrası süreçler kavramlarını betimleyecektir.
2. Öğrenci konuyla ilgili teorik ve ampirik bilgileri yansıtan bir vaka araştırması
yapacak ve etkili bir biçimde sunacaktır.
3. Öğrenci; dersin okumalarının bilindiği ve kavrandığını gösteren, tutarlı ve önceden
düşünülmüş katkılar sunacaktır.
Dönem ödevi ve dönem ödevi sunumlarının değerlendirilmesinde kullanılacak
derecelendirme ölçeği:
a) Zayıf (%0) b) Orta (%40) c) İyi (%60) d) Çok iyi (%80) e) Mükemmel (%100)
Ödev/dönem projesi değerlendirme kriterleri (Toplam Puan 100):
1) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi - 10 Puan a) Konu seçiminin gerekçelendirilmesi
yapılmamıştır b) Konu seçimi yeterince gerekçelendirilmemiştir c) Konu seçimi
gerekçelendirilmiştir ancak dersin amaçlarıyla ilişkilendirilmemiştir d) Konu seçimi
dersin amaçlarıyla ilişkilendirilerek yeterli şekilde gerekçelendirilmiştir e) Konunun
dersin amaçları açısından önem ve ilgisi ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır
2) Araştırma sorusunun tanımlanması - 10 Puan a) Araştırma sorusu belirtilmemiştir b)
Araştırma sorusu muğlak şekilde tanımlanmıştır c) Araştırma sorusu tam olarak
tanımlanmamıştır d) Araştırma sorusu tam olarak tanımlanmıştır ancak bağlam
belirtilmemiştir e) Araştırma sorusu tam olarak ve konunun bağlamı içerisinde
tanımlanmıştır
3) Kuramsal çerçeve - 20 Puan a) Ödevin kuramsal çerçevesi bulunmamaktadır b) Kuramsal
çerçeve zayıftır ve araştırma sorusuyla zayıf şekilde bağlantılandırılmıştır c)
Kuramsal çerçeve sunulmuştur ancak araştırma sorusuyla gerekli bağlantılar
kurulmamıştır d) Kuramsal çerçeve yeterince detaylandırılmıştır ve araştırma sorusunu
cevaplamak için kullanılmıştır e) Kuramsal çerçeve araştırma sorusunu cevaplarken
yetkin bir şekilde kullanılmıştır
4) Ampirik kanıt - 20 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplarken ampirik kanıt
sunulmamıştır b) Tartışma geliştirmek ve desteklemek için yeterince ampirik kanıt
sunulmamıştır c) Ampirik kanıtlar sunulmuştur ancak bu düzensiz bir şekilde yapılmıştır
d) Ampirik kanıtlar yeterince sunulmuştur ve metindeki argümanlarla
bağlantılandırılmıştır e) Ampirik kanıtlar yeterlidir ve bağlamı karakterize eden
durumlar ve gelişmeleri betimlemek ve argümanları temellendirmek için ustalıkla
kullanılmıştır
5) Tartışma - 30 Puan a) Araştırma sorusunu cevaplamak için argüman geliştirilmemiştir
b) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik argümanlar yetersiz ve tutarsızdır c)
Araştırma sorusunu açıklamak için yeterince argüman sunulmuştur, ancak bu dağınık bir
şekilde yapılmıştır d) Araştırma sorusunu açıklamaya yönelik analitik ve sistematik
argümanlar oluşturulmuştur e) Araştırma sorusunu açıklamak için argümanlar tutarlı ve
analitik şekilde oluşturulmuş ve kuram ile ampirik kanıtların özenli bileşimiyle
desteklenmiştir
6) Standard atıf stili ve kaynakça - 10 Puan a ) Kaynakça sunulmamıştır b) Standart
atıf stili kullanılmamıştır c) Standart atıf stili düzenli şekilde metin boyunca
kullanılmamıştır d) Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır e)
Standart atıf stili metin boyunca düzenli olarak kullanılmıştır ve çalışmanın son
kısmında kaynakça sunulmuştur

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenciler bir ders için zorunlu olan okumaları dersten önce yapmış olmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.saylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65