DERS ADI

: ORTA DOĞU'NUN ULUSLARARASI İLİŞKİLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
UIR 4101 ORTA DOĞU'NUN ULUSLARARASI İLİŞKİLER SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. SEVİLAY ZEHRA AKSOY

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (UOLP-SUNY- Albany)

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere Orta Doğu'nun uluslararası ilişkilerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, Osmanlı-sonrası dönem, özellikle Batı sömürgeciliği, dekolonizasyon ve devlet-oluşumu süreçleri, Arap-İsrail ve Filistin-İsrail çatışmaları, barış süreci, Körfez bölgesinin uluslararası politikası ve petrol siyaseti konuları ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Orta Doğu'nun dünya siyasetindeki stratejik önemini belirlemek üzere büyük güçlerin bölgeye müdahalelerini açıklamak.
2   Hem ulusal hem bölgesel analiz düzeyinde ihtilaflı ilişkilerin süreğen yapısını kavramak için sömürge yönetiminin ulusal ve bölgesel politikaya etkisini açıklamak.
3   Arap-İsrail ve Filistin-İsrail çatışmalarının çok boyutlu ve süreğen yapısını anlayabilmek üzere bu çatışmaların detaylarını tanımak.
4   İsrail-Filistin çatışmasının çözüm imkanını değerlendirmek üzere Orta Doğu barış sürecini incelemek.
5   İlgili bölgesel ve dış aktörlerin karmaşık ve çatışan çıkarlarını ortaya çıkarmak için Basra Körfezi'nde II. Dünya Savaşı sonrasındaki gelişmeleri (örneğin İran Devrimi, İran-Irak Savaşı, Irak'ın Kuveyt'i işgali, Körfez Savaşı, 2003 Irak Savaşı) tanımlamak ve açıklamak.
6   Özellikle Körfez ülkelerinin 'rantçı' yapısını ve bağımlı statülerini açıklamak amacıyla, hidrokarbon kaynakların bu ülkelerin iç ve dış ilişkilerindeki rolünü saptamak.
7   Sunum yapma becerilerini kullanmak ve geliştirmek.
8   Öğretim üyesiyle ve diğer öğrencilerle tartışmalar yürütebilme becerisini geliştirmek.
9   Uluslararası ilişkiler disiplinine ve medyaya ait materyaller gibi ilgili kaynaklara bağımsız olarak erişme becerisini geliştirmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Orta Doğu'nun kavramsal tanımı ve önemi
2 I. Dünya Savaşı sonrası dönemde Orta Doğu'da Batı sömürgeciliği: Orta Doğu'da sömürge yönetiminin ve devlet inşasının özellikleri - I
3 I. Dünya Savaşı sonrası dönemde Orta Doğu'da Batı sömürgeciliği: Orta Doğu'da sömürge yönetiminin ve devlet inşasının özellikleri - II
4 Devlet oluşumu ve uluslararası tavır - I
5 Devlet oluşumu ve uluslararası tavır - II
6 Arap-İsrail çatışması: Savaşlar (1948-1967)
7 Arap-İsrail çatışması: Savaşlar (1970-1990)
8 Filistin-İsrail çatışması
9 Barış anlaşmaları - Madrid ve Oslo
10 Barış anlaşmaları - Oslo sonrası dönem
11 Körfez bölgesinin uluslararası politikası I
12 Körfez bölgesinin uluslararası politikası II
13 Bağımlılığın siyasi ekonomisi: Petrol
14 Rantiyer devlet

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Çeşitli akademik kitaplar, makaleler ve medya materyali. Daha sonra ilan edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Sunum
3. Katılım

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ODEV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 +YYS * 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME NOTU
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 +BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

I. Öğrenci sınavda:

1. Batı sömürge yönetimlerinin devlet ve ulus inşası süreçlerine ve Orta Doğu'nun
bölgesel politikalarına etkisini tanımlayacak ve açıklayacaktır.
2. Arap-İsrail ve Filistin-İsrail çatışmalarını ve barış sürecini tanımlayacak ve
açıklayacaktır.
3. Basra Körfezi bölgesinde dış aktörleri de içeren II. Dünya Savaşı sonrası kimi
önemli gelişmeleri tanımlayacak ve açıklayacaktır.
4. Petrol siyasetinin ulusal, bölgesel ve uluslararası boyutlarını tanımlayacak ve
açıklayacaktır.

II. Sunum Kriterleri:

Sunum hazırlığına dair veriler (power-point slide'ları, sunum notları gibi) (25 puan)
Sunum son anda hazırlandı izlenimi veriyor, görsel araçlar ya çok yetersiz ya da hiç
kullanılmadı - Yetersiz (%5)
Sunuma hazırlık yapıldığına dair birtakım veriler mevcut ancak slide'lar dikkat dağıtan
uzun paragraflardan oluşuyor - Orta (%50)
Sunum iyi hazırlanmış ve tasarlanmış; görsel araçlar yerinde, yeterli ve öz biçimde
kullanıldı, konunun anlaşılmasına yardımcı oldu - İyi (%75)
Sunumun hazırlanmasına ve tasarlanmasına olağanüstü çaba harcanmış; kullanılan ilave
görsel araçlar (tablolar, grafikler, haritalar, kısa videolar, vb.) sunumu çok
zenginleştirdi - Mükemmel (%100)

Sunum düzenine dair veriler (Giriş, içerik ve sonuç bölümleri) (15 puan)
Sunum gelişigüzel tasarlanmış; fikirler organize olmayan, dağınık bir şekilde sunuldu -
Yetersiz (%5)
Sunum genel olarak organize edilmiş ancak mantıksal akış yeterince net değildi - Orta
(%40)
Sunum belirgin olarak giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşuyor - İyi (%70)
Sunum, kaynaklardaki fikirler özgün bir şekilde harmanlanarak, olağanüstü mantıksal
biçimde organize edilmiş - Mükemmel (%100)

Yararlanması istenen kaynakları anlama düzeyi (40 puan)
Kaynaklardaki bilgilerin sunumunda ciddi eksikler veya hatalar mevcut - Yetersiz (%5)
Kaynaklardaki en önemli noktaların en az yarısı sunumda aktarıldı - Orta (%60)
Kaynaklardaki en önemli noktaların çoğu aktarıldı - İyi (%80)
Aktarılan bilgi öğrencinin kaynakları geniş bir şekilde ve derinlemesine anladığını
gösteriyor - Çok iyi (%100)

Kendini sözel olarak ifade etme biçimi (10 puan)
Sınıftaki diğer katılımcılar sunucuyu anlamakta zorluk çektiler - Yetersiz (%5)
Sunucun söyledikleri anlaşılsa da yeterince açık değildi - Orta (%50)
Sunucu kendisini iyi ifade etti - İyi (%75)
Ana ve diğer tüm fikirlerin mükemmel ve açık bir şekide ifade edilmesi - Mükemmel
(%100)

Sınıftaki katılımcıların dikkatini ve ilgisini canlı tutma (10 puan)
Sunum şekli sıkıcı ve monotondu; sunucu slide'ları çoğunlukla hızlı bir şekilde
okumakla yetindi - Yetersiz (%10)
Sunucu, elindeki metne odaklansa da, sınıfın geri kalanıyla arada bir göz kontağı
kurmaya çalıştı ve onlara en az bir soru sordu - Orta (%50)
Sunucu notlarını ve slide'ları çoğunlukla bir referans olarak kullandı ve daha çok
bilgisini sınıfla onlarla iletişim kurarak paylaşmaya odaklandı - İyi (%80)
Sunucu sesini, vücudunu, kelime seçimlerini ve duraklarını çok yetenekli bir şekilde
sınıftaki her bir katılımcıyla ilgi kurmaya çalışarak ve bilginin tam anlaşıldığından
emin olmaya çalışacak şekilde kullandı - Mükemmel (%100)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Derste yapılacak tartışmalara katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

sevilayz.aksoy@deu.edu.tr
0232-3018205

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 1 24 24
Sunum Hazırlama 1 24 24
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.85
ÖK.93