DERS ADI

: Dünyada ve Türkiye'de İnsan Hakları ve Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6132 Dünyada ve Türkiye'de İnsan Hakları ve Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 11

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TÜRKMEN TÖRELİ

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Bu derste öğrencilere; insan, İnsan hakları evrensel bildirisi, Avrupa insan hakları sözleşmesi, insan hakları ve demokrasinin felsefi temelleri, toplum sözleşmesi, toplu yaşam, insan hakları ve demokrasi ilkesinin davranışa dönüştürülmesi süreci, ilköğretim sisteminde girdi, süreç ve çıktı boyutlarında insan hakları ve demokrasi için gerekli davranış biçimleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan hakları konusunda temel kavramlara hakim olabilme
2   İnsan hakları bilincine sahip olabilme
3   1982 Anayasasının temel hak ve özgürlüklere ilişkin hükümlerini yorumlayabilme
4   İnsan hakları alanındaki gelişmeleri irdeleyebilme
5   Uluslararası insan hakları hukukunun unsurlarını açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanımı, Kapsamı ve Temel Kavramlar (Türer, 2017; Çeçen, 1995, ss. 17-53)
2 İnsan Hakları Anlayışının Tarihsel Evrimi (Daban, 2018; Hekimoğlu, 2003)
3 Demokrasi ve İnsan Hakları (Gül, 2013; Can, 2018; Çeçen, 1995, ss. 55-90)
4 Aydınlanma Çağı ve Doğal Haklar (Çavuşoğlu, 2019; Türe, 2014)
5 İnsan Hakları Kuşakları I (Turhan, 2013; Yeşilçayır, 2020)
6 İnsan Hakları Kuşakları II (Boyar, 2019; Çokbildik, 2019)
7 İnsan Hakları Kuşakları III (Ulutaş, 2020)
8 Ara Sınav
9 Türkiye'de İnsan Haklarının Tarihsel ve Hukuki Gelişimi I (Altıntaş, 2019, ss. 47-77; Gökburun, 2019, ss. 68-88)
10 Türkiye'de İnsan Haklarının Tarihsel ve Hukuki Gelişimi II (Altıntaş, 2019, ss. 78-93)
11 İnsan Hakları İhlalleri I: Göç (Kılınç, 2018; Ulutaş, 2021)
12 İnsan Hakları İhlalleri II: Mülteciler Belgesel: Mülteci
13 İnsan Hakları İhlalleri III: İnternet (Fırat, 2015; Atlı, 2020)
14 BM Türkiye İnsan Hakları Raporları (Gülmez, 2018)
15 Genel Değerlendirmeler
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Erdoğan, Mustafa (2007), İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Ankara: Orion Kitabevi.
Şahin, Adil (2005), Türkiye'de İnsan Hakları, İstanbul: Beta Yayınları.
Kepenekçi, Yasemin Karaman. (2008). Eğitimciler için İnsan Hakları ve Vatandaşlık. Ankara: Ekinoks Yayınevi.
Uygun, Oktay. (2014). Demokrasi: Tarihsel, Siyasal ve Felsefi Boyutlar. (2. Baskı). İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
Kepenekçi, Yasemin Karaman. (2000). İnsan Hakları Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Aybay, Rona. (2015). İnsan Hakları Hukuku. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Gülmez, Mesut. (2001). İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi: Egemenlik İnsanındır. Ankara: TODAİE Yayınları.
Aybay, Rona. (2010). İnsan hakları- Seçilmiş makaleler (s. 134-144). İstanbul: Pencere Yayınları.
Kuçuradi, İoanna. (2011). İnsan hakları: Kavramları ve sorunları. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Metin Okuma
3. Teorik Tartışma
4. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ders kapsamında işlenen konular hakkında bilgi sahibi olup olmadığı, konular üzerinde değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri ara sınav ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir. Öğrencilerin güncel gelişmeleri takip etme, analiz etme ve tartışabilme yetenekleri hazırladıkları ödev ile ölçülmektedir.

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
3. ÖÇ 1-5: Hazırlanan ödev/sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi:11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Kitap Okuma 14 6 84
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 276

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.13
ÖK.233
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.55