DERS ADI

: Roma İmparatorluk Dönemi Portreleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6109 Roma İmparatorluk Dönemi Portreleri SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT KILIÇ

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Roma portre sanatı, MÖ 3. yüzyıldan itibaren sağlam bir zeminde gelişmeye başladı. MS 3. yüzyıla doğru üst seviyede bir başarı gösterilerek seçkin eserler ortaya konuldu. Böyle bir başarıda, realist yaklaşım belirleyici ve ayırt edici bir etmendi. Portrecilik, çok çeşitli alanlarda kendini gösterdi. Roma emperyalist siyasetinde, özellikle Augustus'tan başlayarak güçlü bir propaganda aracına dönüştü. Benzer şekilde, eyaletlerdeki seçkin egemen sınıfların kamuya kendilerini takdim ederlerken kullandıkları etkili yollardan biriydi. Roma İmparatorluk Dönemi portreleriyle zamanın gündelik yaşamı, moda stilleri, siyaseti ve kültürel bakış açısı algılanabilmektedir. Bu bağlamda, dersin amacı, Roma İmparatorluk Dönemi portre sanatının gelişim çizgisini takip etmek, siyasal ve sosyal alanlardaki kullanımını incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler,
2   Roma portre sanatının kökenlerini tanımlayabilecekler
3   Roma porte sanatına özgü nitelikleri açıklayabilecekler
4   Stilistik karşılaştırmalarla portrelerin ait oldukları yüzyılları ve temsil ettikleri ünlü şahsiyetleri saptayabilecekler
5   İmparatoriçelerin ve seçkin kadınların portrelerinin yapımını ve konumlandırıldıkları alanları açıklayabilecekler
6   Portre sanatındaki üslupları bir tarihlendirme yöntemi olarak kullanabilecekler
7   Portrelerdeki fizyonomileri analiz edebilecekler
8   Mesleki ve statü farkı gözetilerek yapılan portreleri çözümleyebileceklerdir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Roma Cumhuriyet Dönemi portre stillerinin kökeni
2 Roma İmparatorluk Dönemi portreciliği: özel portreler ve stillerde değişiklik
3 Portrelerin yerleştirildikleri alanlar
4 Portrelerde statü göstergeleri: Vücut tipleri ve giyim
5 Onursal heykeller ve sosyal statü
6 Iulius-Claudius Hanedanı portreleri
7 Flavius Hanedanı portreleri
8 Ara Sınav
9 Nerva-Antoninler Hanedanı portreleri
10 Severus Hanedanı portreleri
11 Asker İmparatorlar Dönemi portreleri
12 Tetrarchia ve Constantinus dönemi portreleri
13 Kadın portreleri: İmparatoriçe, çevresi ve seçkin kadınlar
14 Hatip ve filozof portreleri
15 Senatör ve komutan portreleri
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Albertson, F.C., 1981. The Sculptured Portraits of Lucius Verus and Marcus Aurelius (AD 161-180): Creation and Dissemination of Portrait Types. Diss. Bryn Mawr.
Anderson, M.L., 1987. "The Portraits Medallions of the Imperial Villa at Boscotrecase", AJA 91, 127-35.
Anderson, M.L., 1988. "Roman Portraits in Religious and Funerary Contexts", Anderson & Nista, 63-68.
Bartman, E., 1999. Portraits of Livia: Imaging the Imperial Women in Augustan Rome. Cambridge.
Bazant, J., 1995. Roman Portraiture. A History of its History. Prag
Borg, B., 2004. "Glamorous intellectuals: Portraits of pepaideumenoi in the second and third centuries A.D", Borg (ed.) 2004a, 157-78.
Brilliant, R., 1991. Portraiture. London.
D'Ambra, E., 2000. "Nudity and Adornment in Female Portrait Sculpture of the Second Century", Kleiner, 101-14.
Dillon, S. 1996. "The Portraits of a Civic Benefactor of 2nd century Ephesos", JRA 9, 261-74.
Fittschen, K., 1996. "Courtly Portraits of Women in the Era of the Adoptive Emperors (AD 98-180)", Kleiner & Matheson, 42-52.
Hallett, C.H. 1993. The Roman Heroic Portrait. Diss. Ann Arbor
Inan, J. and Rosenbaum, E., 1966. Roman and Early Byzantine Portrait Sculpture from Asia Minor. London.
Kleiner, D. E. E., 1977. Roman Group Portraiture: The Funerary Reliefs of the Late Republic and Early Empire. New York.
Motz, T. A., 1995. The Roman freestanding portrait bust: Origins, context, and early history. Ann Arbor.
Nodelman, S., 1982. Severan Imperial Portraiture A.D. 193-217. Ann Arbor.
Rose, C. B., 1997. Dynastic Commemoration and Imperial Portraiture in the Julio-Claudian Period. Cambridge
Smith, R. R. R., 1981. "Greeks, Foreigners and Roman Republican Portraits", JRS 71, 24-38.
Smith, R. R. R., 1990. "Late Roman Philosophers Portraits from Aphrodisias", JRS 80, 127-55.
Smith, R. R. R., 1998. "Cultural Choice and Political Identity in Honorific Portrait Statues in the Greek East in the Second Century A.D.", JRS 88, 56-93.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-) Ders anlatımı
2-) Seminer
3-) Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1-) ÖÇ 1-3 ara sınavla
2-) ÖÇ 4-5 bireysel ödevlerle
3-) ÖÇ 1-7 final sınavıyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.kilic@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Ödev Hazırlama 1 2 2
Sunum Hazırlama 14 3 42
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.13
ÖK.2435
ÖK.3
ÖK.45
ÖK.5
ÖK.654
ÖK.75
ÖK.8555555