DERS ADI

: Strateji

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAR 6079 Strateji SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TÜRKMEN TÖRELİ

Dersi Alan Birimler

Tarih Doktora

Dersin Amacı

Strateji kavramının tanım ve kapsamı üzerinde durularak strateji, jeostrateji, jeopolitik kavramları arasındaki farkların ve benzerliklerin tarihi süreçte değişim ve gelişmeleriyle analiz edilmesi bu dersin amacıdır. Ayrıca bu derste politik strateji, enerji güvenliği, siber güvenlik, kamu diplomasisi ve yumuşak güç kavramları üzerinden, uluslararası enerji krizleri, diplomatik krizler, terör, konvansiyonel ve asimetrik savaşlar analiz edilerek analitik düşünme ve stratejik senaryoların oluşturulması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Strateji, jeostrateji, jeopolitik ve politik strateji vb. kavramları öğrenir.
2   Strateji araçlarını ve yöntemlerini kavrar.
3   Yakın dönem dünya konjonktüründeki strateji değişimini keşfeder.
4   Uluslararası siyaset ve diplomasi araçlarını tanır.
5   Analitik düşünme ve planlama yeteneği kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanımı, Kapsamı ve Temel Kavramlar: Strateji (Karabulut, 2005, ss. 5-20; Mütercimler, 2006, ss. 37-65)
2 Jeostrateji ve Jeopolitik (Karabulut, 2005, ss. 21-102)
3 Askeri ve Ulusal Stratejiler (Mütercimler, 2006, ss. 372-404)
4 Güç Parametreleri ve Stratejik Planlama (Davutoğlu, 2001, ss. 15-44)
5 Ulusal Güvenlik ve Strateji (Dedeoğlu, 2008, 111-156; Tezkan, 2000, ss. 9-34; Alakanat 2018)
6 Uluslararası Güvenlik Stratejileri (Dedeoğlu, 2008, 157-224)
7 Soğuk Savaş Stratejileri (Akpınar, 2020; Çetinkaya, 2019; Özçağlayan & Apak, 2017)
8 Ara Sınav
9 Siber Savaş ve Dijital Stratejiler Belgesel + (Güntay, 2018a; Güntay, 2018b; Atakan, 2021)
10 Doğu Akdeniz (Kavaz, 2020; Ayaz-Avan, 2020; Akkoyun 2020; Tuna, 2020)
11 Ortadoğu (Karagüzel, 2020; İzol, 2020; Yalçın, 2015; Yıldız, 2018)
12 Kafkaslar ve Orta Asya (Omonlulov, 2020; Koca, 2020; Yesevi 2020)
13 Pasifik ve Afrika Pasifik: (Bayram & Arafat, 2018; Doğan & Gürkaynak, 2019; Türker, 2018). Afrika: (Oumar, 2020; Yılmaz, 2018; Yılmaz, 2021; Bilgin 2020)
14 Avrupa Birliği ve Atlas Okyanusu (Boztürk, 2020; Akdağ, 2020; Bekar, 2018)
15 Genel Değerlendirme ve Gelecek Projeksiyonları
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Brzezinski, Z. (2005), Büyük Satranç Tahtası, (Y.Türedi, Çev.), İnkılap Kitabevi: İstanbul.
Sun Tzu. (2014), Savaş Sanatı, (Çev.P. Otkan,G. Fidan), İşbankası Kültür Yayınları: İstanbul.
Kissenger, H. (2016), Dünya Düzeni, (Çev. S. S. Gül), Boyner Yayınları: İstanbul.
Nye Jr. J. S. (2020), Yumuşak Güç: Dünya Siyasetinde Başarının Araçları, (Çev. R. İ. Aydın), BB101 Yayınları: İstanbul.
Karabulut, B. (2023), Strateji ve Jeopolitik, Nobel Akademik Yayıncılık: İstanbul.
Tezkan, Y. (2000), Siyaset, Strateji ve Milli Güvenlik, Ülke Kitapları: İstanbul.
Spykman, N. J. (2007). America s Strategy in World Politics: The United States and the Balance of Power (First Edition). Routledge, Washington D.C.
Mackinder, H. J. (1904). The Geographical Pivot of History. The Geographical Journal, 23(4), 421-437.
Mahan, A. T. (2010). The Influence of Sea Power upon History, 1660 1783. Cambridge University Press.
Lacoste, Y. (2020). Coğrafya Her şeyden Önce Savaş Yapmaya Yarar (S. Sezer, Çev.). Ayrıntı Yayınları. İstanbul
Kodaman, T. & Gonca, İ. (2016). Jeoekonomik Hayaller: Çin in Yeni İpek Yolu Girişimi'nin Orta Asya'da Algısı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi.
Dugin, A. (2018). Rus Jeopolitiği Avrasyacı Yaklaşım (Çev. V. İmanov). Küre Yayınları: İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. örnek olay incelemesi
3. Teorik tartışma
4. Sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin ders kapsamında işlenen konular hakkında bilgi sahibi olup olmadığı, konular üzerinde değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri ara sınav ve final sınavlarıyla değerlendirilecektir. Öğrencilerin yeni gelişmeleri izleyebilme ve yine değerlendirebilme ve tartışabilme yetenekleri hazırladıkları ödev ile ölçülmektedir.

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Hazırlanan ödev/sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunluluğu bulunmaktadır.
2. Ders kapsamında hazırlanan sunum ve ödevlerin bilimsel etik ve enstitü kurallarına uygun olması gerekmektedir.
3. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 11:00- 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavı 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 144

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.154
ÖK.254
ÖK.354
ÖK.44
ÖK.554