DERS ADI

: Eski Türk Edebiyatına Giriş II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 1006 Eski Türk Edebiyatına Giriş II ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Belagatin kronolojik seyrinin, tarihi ve gelişiminin öğrenilmesi; estetik yapısı ve kaynaklarının tanınması ve kavranması, Bedi, Beyan ve Meani hakkında bilgi sahibi olunması, edebi sanatlar ve nazım şekilleri hakkında bilgi edinilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Belagatin tanımı ve özelliklerinden haberdar olur.
2   Bedi, Beyan ve Meaniyi öğrenir.
3   Edebi sanatlar konusunda bilgi sahibi olur.
4   Nazım şekillerinin özelliklerini ayırt eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Belâgatın tanımı ve içerigi. Edebiyat bilgi ve teorisiyle (belâgat/retorik) ilgili eserler ve degerlendirilmesi.
2 Mecaz-ı Mürsel, Teşbih, İstiare
3 Teşhis-İntak, Kinaye, Mübalağa
4 Nida, Tariz, Tezad
5 Tenasüp, Telmih, Tecrid
6 Tevriye, İham, İstifham
7 Tecahül-i Arif, Leff ü Neşr, Hüsn-i Talil
8 Ara sınav
9 İrsal-i Mesel, Tekrir, Sihr-i Helal
10 İktibas, Cinas, İştikak
11 Nazım Şekilleri, Kaside, Gazel, Mesnevi Tanımı, Tarihi Gelişimi ve Özellikleri.
12 Kıt a, Rubai, Tuyug ve Müstezad Tanımı, Tarihi Gelişimi ve Özellikleri.
13 Musammatlar (Müselles, Murabba,Terbî, Tahmîs) Tanımı, Tarihi Gelişimi ve Özellikleri.
14 Musammatlar (Tardiyye, tastîr, müseddes, tesdîs, müsebba, tesbî) Tanımı, Tarihi Gelişimi ve Özellikleri.
15 Musammatlar (müsemmen, tesmîn, mütessa, tetsî , muasser, ta sîr, terkibbend, tercî-bend) Tanımı, Tarihi Gelişimi ve Özellikleri.
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Pala, İskender (2003), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü,LM Yayıncılık, İstanbul.
Pala, İskender (2011), Divan Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul.
Levent, Agah Sırrı (1943), Divan Edebiyatı, Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
İsen, Mustafa vd. (2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitab, Grafiker Yayınları, Ankara.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Mermer, Ahmet vd. (2006) Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay., Ankara

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Final Sınavına Hazırlık 5 3 15
Vize Sınavına Hazırlık 10 2 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.13541321
ÖK.24551221
ÖK.32221221
ÖK.42111111