DERS ADI

: Türk Halk Edebiyatı III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3009 Türk Halk Edebiyatı III ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Tasavvufun tanımını ve genel özelliklerini göstermek. Tekke tasavvuf edebiyatının doğuşunu tarihi gelişimini kavratmak. Tekke tasavvuf edebiyatının önemli temsilcilerini tanıtmak ve şekil ve tür özelliklerini kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasavvufun tanımını ve özelliklerini anlamış olurlar.
2   Dünya mistisizmi ile tasavvufun karşılaştırmasını kavrarlar.
3   Tasavvufun edebiyata etkisini ve tekke tasavvuf edebiyatının gelişimini anlamış olurlar.
4   Tekke tasavvuf edebiyatının kaynaklarını tanımış olurlar.
5   Tekke tasavvuf edebiyatının Anadolu dışı önemli temsilcilerini tanımış olurlar.
6   Tekke tasavvuf edebiyatının şekil özelliklerini kavrarlar.
7   Tekke tasavvuf edebiyatının türlerini öğrenmiş olurlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tasavvufun Tanımı ve tarihi gelişimi.
2 Tasavvuf belli başlı özellikleri.
3 Dünya mistisizmi ile tasavvufun karşılaştırılması.
4 Tasavvufun edebiyata yansıması, tekkelerin teşekkülü ve Türk tasavvuf edebiyatının doğuşu
5 Tekke tasavvuf edebiyatının belli başlı mutasavvıflarına genel bir bakış
6 Hoca Ahmet Yesevi ve Divan-ı Hikmet.
7 Vize
8 Hoca Ahmet Yesevi ve Divan-ı Hikmet.
9 Tekke tasavvuf edebiyatında dil ve üslup; gramer özellikleri.
10 Tekke tasavvuf edebiyatında dil ve üslup; kelime bilgisi, anlatım şekilleri, diğer anlatım şekilleri.
11 Tekke tasavvuf edebiyatında nazım türleri; Allah hakkında yazılan türler: Tevhit, İlahi, Esma-ı Hüsnâ.
12 Tekke tasavvuf edebiyatında nazım türleri; Allah hakkında yazılan türler: Münacat, Elifnâme
13 Tekke tasavvuf edebiyatında nazım türleri; Peygamber hakkında yazılan türler: Nâ t, Gevhernâme, Dolabnâme, Esma-ı Nebi
14 Tekke tasavvuf edebiyatında nazım türleri; Peygamber hakkında yazılan türler: Siretü n-Nebi, Mucizât-ı Nebi, Hicretnâme.
15 Tekke tasavvuf edebiyatında nazım türleri; Peyamber hakkında yazılan türler: Miracnâme, Mevlit, Hilye, Kırk Hadis, Şefaatnâme.
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar:
Ed. M. Öcal Oğuz, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, , Grafiker Yayınları, Ankara 2007.
Abdurrrahman Güzel, Ali Torun, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara 2003.
Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2004
Pertev Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul 2000.
M. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara 1976.

Yardımcı Kaynaklar:
Kemal Eraslan, Divân-ı Hikmet Seçmeler, Kültür Bakanlığı Yayınlar, 1991.
Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul 1996.
Abdullah Uçman, Rıza Tevfik in Tekke ve Halk Edebiyatı ile ilgili Makaleleri, Kültür ve Turizm Bak. Yayınlaer, Ankara 1982.
Ahmet Necdet, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Dini ve Tasavvufi Şiirler Antolojisi, İstanbul 1997.
Abdülbaki Gölpınarlı. Türk Tasavvuf Şiiri Antolojisi, İstanbul 1972.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Final Sınavına Hazırlık 10 3 30
Vize Sınavına Hazırlık 6 3 18
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 3 33
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1232315211151
ÖK.2121215311151
ÖK.3122155
ÖK.4215252
ÖK.51255
ÖK.6135215
ÖK.7255