DERS ADI

: Türk Lehçelerinin Tarihsel Gelişimi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 2029 Türk Lehçelerinin Tarihsel Gelişimi I SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. CAFER ŞEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, modern Türk lehçelerinin ön biçimlerinin ve oluşum şartlarının görüldüğü Tarihsel Türk lehçelerinin ses, biçim ve sözvarlığı bakımından etraflıca ele alınması; Türk lehçelerinin yazı dili olmadan önceki geçirdikleri sürecin gösterilmesi, modern Türk lehçelerinin ayırıcı özelliklerinin öğretilmesidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türk lehçelerinin oluşum şartlarını öğrenmek
2   Tarihi Türk lehçeleri hakkında bilgi sahibi olmak
3   Modern Türk lehçelerinin oluşum sürecini görmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk lehçe bilimi ile ilgili temel kavramlar
2 Türk lehçelerinin Ogur ve Oguz olarak ayrılması
3 Türk lehçelerinin Ogur ve Oguz olarak ayrılması
4 Rotasizm, zetasizm, sigmatizm, lamdaizm gibi kavramlar
5 Eski Türkçedeki (Kök Türk, Uygur) lehçe özellikleri
6 Eski Türkçedeki (Kök Türk, Uygur) lehçe alanları
7 Vize
8 XI. yüzyıl Türk lehçeleri ve Divanu Lugatit-Türk
9 XI. yüzyıl Türk lehçeleri ve Divanu Lugatit-Türk
10 XI. yüzyıl yazı dili ve yazı diline kaynak olan lehçeler
11 XI. yüzyıl Kıpçak lehçesi
12 XI. yüzyıl Oğuz lehçesi
13 XI. yüzyıl Bulgar-Suvar lehçesi
14 Karahanlı Türkçesi eserlerinde lehçe özellikleri (Kutadgu Bilig)
15 Karahanlı Türkçesi eserlerinde lehçe özellikleri (Kuran Tercümeleri)
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar:
Prof.Dr. Muharrem Ergin, Orhun Abideleri Boğaziçi yayınları,İstanbul1980
Vilh. Thomsen, Orhon ve Yenisey Yazıtlarının Çözümü İlk Bildiri, Ankara,1993
Prof.Dr.Talat Tekin, Orhon Yazıtları,Ankara,1988
A.Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri,TTK Basımevi,Ankara,1988

Yardımcı Kaynaklar:
James Russell Hamilton,İyi Ve Kötü Prens Öyküsü, TDK Yayınları,Ankara 1988
Ahmet .B Ercilasun, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay.Ankara 2005
Şinasi Tekin,Eski Türkçe ( Türk Dünyası El Kitabı)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

yazılı sınav

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 3 15
Vize Sınavına Hazırlık 5 3 15
Final Sınavına Hazırlık 5 3 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1541551135312
ÖK.2541551125412
ÖK.3551551125311