DERS ADI

: Arkeo-Gemmoloji

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZC 3111 Arkeo-Gemmoloji SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzecilik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. REMZİ YAĞCI

Dersi Alan Birimler

Müzecilik

Dersin Amacı

Bu derste 1.) Türkiye ve/veya Dünya müzelerinde bulunan (kazı sonucu çıkartılan,
müsadere sonucu el konulan, satın alma ile elde edilen) ham yada işlenmiş süstaşlarının
ve de süstaşlı yada sade mücevherlerin bilimsel teknikler kullanılarak bu eserleri
tahrip etmeksizin kesin tanımlanabilmesi ve sonuçta kazı envanter defterlerine cins ve
türlerinin doğru bir şekilde kayıt edilmesi. 2.) Kolluk kuvvetlerince yakalanan antik
dönemde işlenildiğinden şüphelenilen süstaşlarının ve de süstaşlı yada sade
mücevherlerin bilimsel teknikler kullanılarak tahrip etmeksizin incelenerek bunların
antik dönem eserimi yoksa güncel eser olup olmadığının kesin ayırt edilebilmesi ve
sonuçta adaletin doğru tecellisi için suçun tarihi eser kaçakçılığına mı yoksa basit
dolandırıcılığa mı girdiğinin tam tespit edilmesinin sağlanması. 3.) Satın alma yoluyla
müzelere kazandırılacak işlenmiş süstaşlarının ve de süstaşlı yada sade mücevherlerin
bilimsel teknikler kullanılarak bu eserleri tahrip etmeksizin kesin tanımlanabilmesi ve
sonuçta sahteciliğin önlenerek bu eserlerin gerçekten eski dönemlere ait olup
olmadığının ve antika değeri taşıyıp taşımadığının tam tespitinin için ekspertizlik
hizmetinin verilebilmesinin sağlanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arkeo-Gemolojinin anlamını ana hatlarıyla belirtebilme
2   Antik mücevhertaşlarını gemolojiksel yönden sınıflandırabilme
3   Antik dönem süstaşı işlemeciliği ile mücevher yapımını açıklayabilme
4   Antik ürünlerin 2863 sayılı yasa çerçevesinde inceleme önemini kıyaslayabilme
5   Arkeo-Gemoloji ile ilişkili envanter hazırlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Arkeo-Gemoloji kavramı ve önemi.
2 Antik dönemde kullanılan mineraller ve süstaşları
3 Antik dönemde kullanılan mineraller ve süstaşları
4 Türkiye de bulunan Arkeoloji müzeler ve içerimsel ürünleri.
5 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma kanunu ve yönetmeliklerinin değerlendirilmesi
6 Süstaşı antikası ve güncelinden ayırt edilme yöntemleri.
7 Süstaşı antikası ve güncelinden ayırt edilme yöntemleri.
8 vize
9 Süstaşı antikası ve güncelinden ayırt edilme yöntemleri
10 Anadolu antik medeniyetleri ve mücevher yapımındaki özgünlükleri
11 Anadolu antik medeniyetleri ve mücevher yapımındaki özgünlükleri
12 Antik mücevherlerin envanterleme teknikleri. Gemolojiksel yöntemlerin tanıtımı
13 Çeşitli müzelerdeki antik mücevher parçalarının envanter örneklemeleri.
14 Çeşitli müzelerdeki antik mücevher parçalarının envanter örneklemeleri.
15 Arkeo-gemolojiksel rapor yazımı kuralları
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Murat Hatipoğlu, Arkeo-Gemoloji ders notları.
Yardımcı kaynaklar:
1. Müze envanterleri
2. Devoto, Guido Albert Molayem, Archeogemmologia La Meridiana Editori, Roma, 1990.
3. J. Boardman, Greek Gems and Finger Rings, Thames and Hudson, London, 1970.
4. E. Akurgal, Anadolu Uygarlıkları, Net Turistik Yayınları, İstanbul, 1987.
5. I, Bingöl, Anadolu Medeniyetleri Müzesi; Antik Takılar, T.C. Kültür Bakanlığı
Anıtlar ve Müzeler Gen. Müd., Ankara, 1999.
6. H.A. Gilg, Garnet; Great Ball of fire, Lithographie, LLC, 2008.
7. G. Rapp, Archaeomineralogy. 2nd Ed., (Editors; Herrmann, B., Wagner, G. A.),
Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Berlin, 2009.
8. J.E. Arem, Color Encyclopaedia of Gemstones. 2nd Ed., Van Nostrand Reinhold Co., New
York,(1987.
9. J. Zienkiewicz, Roman gems from Caerleon. National Museum of Wales, Caerphilly,
1987.
10. J. Sinkankas, Gem Cutting, a lapidary s manuel, 3rd Ed., Van Nostrand Reinhold
Company, New York, 1984.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konusal ders anlatımı
2. Gemolojik inceleme cihazlarının kullanımını ve değerlendirmesini gösterme
3. Arkeo-Gemoloji ile ilişkili envanter ve rapor hazırlamayı uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.30 + OD * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + OD * 0.20 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavları çoktan seçmeli sorular üzerinden öğretici
yöntemle yapılır.
1. Teorik Ara Sınav %30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
2. Yarıyıl İçi Araştırma Ödevi %10 (ÖÇ4, ÖÇ5)
3. Yarıyıl İçi Proje %10 (ÖÇ5)
4. Final %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Değerlendirme Kriteri

Teorik ara sınav, yarıyıl içi araştırma ödevi, proje ve final sınavı ile 5 öğrenme
çıktısı ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her öğrenci, yapılan derslerin en az %70 ine katılmak zorundadır. Ders içlerinde ve
sınavlarda her türlü kopyacılık eylemi disiplin suçu kapsamında değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.hatipoglu@deu.edu.tr
tel:0232 3012564

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 3 3
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1
ÖK.255555
ÖK.33455555
ÖK.4
ÖK.5