DERS ADI

: Zeka Değerlendirmeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 5030 Zeka Değerlendirmeleri SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Psikoloji Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ORÇUN YORULMAZ

Dersi Alan Birimler

Psikoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, zeka gibi bilişsel becerilerin toplamı olan bir kavramın tanımlanması, önemli zeka kuramlarının ve zeka değerlendirmesindeki kritik faktörler/değişkenlerin gözden geçirilmesini, değerlendirmedeki etik ilkelerin ele alınması, zeka değerlendirmelerinde kullanılan güncel ve psikometrik özellikleri sınanmış ölçüm araçlarının gözden geçirilmesi ve uygulamada lazım olan becerilerin kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Güncel zeka kuramlarını ana hatlarıyla kavrayabilmesi
2   Zeka değerlendirme sürecindeki kritik değişkenleri tartışabilmesi
3   Farklı yaş gruplarına özel olarak uluslar arası ve ulusal bağlamda standardizasyonu yapılmış zeka değerlendirme araçlarını tanıyabilmesi
4   Bu zeka değerlendirme araçlarını uygulayabilmesi
5   Bu tür testlerin sonuçlarını analiz ederek yorumlayabilmesi
6   Test sonuçlarına ilişkin uygun ve yerinde raporlar yazabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders tanıtımı, zekanın tanımı
2 Zeka kuramları
3 Zeka değerlendirmelerindeki etik ilkeler
4 Zeka değerlendirmelerindeki kritik değişkenler
5 Wechsler ölçekleri, WPPPSI
6 WÇZÖ, WYZÖ
7 Standford-Binet, Kaufman, Woodcock Johnson Zeka Testleri
8 Rapor yazımı
9 Wecshler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WÇZÖ) tanıtımı, uygulama prosedürleri
10 WÇÖZ uygulama örnekleri
11 WÇÖZ uygulama örnekleri (devam)
12 Wechsler Yetişkinler İçin Zeka Ölçeği (WYZÖ) tanıtımı, uygulama, puanlama kriterleri
13 WYZÖ uygulama örnekleri
14 WYZÖ uygulama örnekleri (devam)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sattler, J. M. (2001). Assessment of Children: Cognitive Applications.
Flanagan, D., P., & Harrison, P., T. (2005). Contemporary Intellectual Assessment. New York: Guilford Press
Kaufman, A., S., & Lichtenberger, E., O. (2002). Assessing Adolescent and Adult Intelligence. New Jersey: John Wiley & Sons.
Kellerman, H., & Burry, A. (2007). Handbook of Psychodiagnostic Testing. New York: Springer.
Groth-Marnat, G. (2003). Handbook of Psychological Assessment. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Sunum
Soru-Yanıt
Proje
Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav, Dönem içi çalışma, Final sınavı

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınavda sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 4-6: Dönem ödevi/raporu ve sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin en az %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

orcun.yorulmaz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13.30-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavı 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 26 26
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.155555
ÖK.255555
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.6445