DERS ADI

: Yazı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRB 3049 Yazı ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Grafik Resimleme ve Baskı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BETÜL USLU ÖZKAN

Dersi Alan Birimler

Grafik Sanatlar
Grafik Resimleme ve Baskı
Grafik Tasarımı

Dersin Amacı

Ders yazı karakterlerini temel alarak özgün kaligrafik ve tipografik metinlerle görseller oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu tipografik özgün ve biricik görselleri diğer grafik uygulamalarında kullanabilmeleri için farklı mecralar üzerinde çalışmalar oluşturmayı amaç edinmiştir. Bu doğrultuda yapılacak olan çalışmaların projelerinin öğrenciler tarafından yapılandırması amaçlanmaktadır. Öğrenciler yöntem, materyal ve sunum açısından serbest bırakılır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kaligrafi ve tipografi üzerinden kazanılan, bilgi ve becerileri yeni yöntemlerle birleştirip tasarım yönetiminde yaratıcı bir şekilde kullanabilme
2   Yazılım ve malzeme bilgisine sahip olabilme ve bu bilgileri doğru alanla ilişkilendirebilme
3   Projeleri beklenmedik ve yaratıcı bir şekilde sunabilmek
4   Temel tasarım ilkeleri dışında özgür ifadeye erişebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma. Dersin içeriği, işlenişi ve derste kullanılacak malzemeler ile ilgili bilgi paylaşımı.
2 Lettering (yazılama) nedir Kaligrafi nedir Örnekler üzerinden inceleme ve tartışma. Araştırma konuları verilir.
3 Araştırmalardan elde edilen görsel ve yazınsal materyal üzerinden değerlendirmeler yapılır. Malzeme bilgisi verilir.
4 Alıştırma çalışmalarına başlanır.
5 Alıştırma çalışmalarına devam ederken metinler seçilir. Seçilen metin üzerinde çalışmaya başlanır.
6 Seçilen metin üzerinden çalışmaya devam edilirken layout ve yazı karakteri seçimi üzerine düşünülür. Benzer çalışma örneklerin toplanır ve üzerinden kritik yapılır.
7 Metin düzenlemesi, layout ve yazı karakteri uyumuna dikkat edilerek sonlandırılır.
8 Kaligrafi çalışması sonlandırılır ve değerlendirmesi yapılır.
9 Lettering çalışması için bir konsept seçilir. Konsepte uygun bir metin bulunur ve projelendirilir.
10 Projenin içeriğine göre layout belirlenir. Eskiz çalışmaları yapılır.
11 Projenin içeriği ve layout göre kaç adet yazı karakterinden yararlanılacağı belirlenir. Eskiz çalışmaları yapılır.
12 Eskiz çalışmaları orjinal çalışmaya dönüştürülür.
13 Lettering çalışmasının son düzenlemeleriyle birlikte değerlendirilmesi yapılır.
14 Kaligrafi ve Lettering çalışmaları birlikte değerlendirilir.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Cees W. De Jong, Alston w. Purvis, Jon Tholenaar, Type: Avisual History of Typefaces and Graphic Styles Volume I, 1628-1900, Taschen, 2009
-Cees W. De Jong, Alston w. Purvis, Jon Tholenaar, Type: Avisual History of Typefaces and Graphic Styles Volume II, 1901-1938, Taschen, 2010
-(Design Brief) Bruce Willen, Nolen Strals-Lettering & Type_ Creating Letters and Designing Typefaces-Princeton Architectural Press (2009)
-Sarah Hyndman-Why Fonts Matter-Random House (2016)
-Lara McCormick, Playing with Type, Rockport, 2013
-Victionary, Handstyle Lettering, FromCalligraphy to Typography, Victionary, 2017
-Alex Fowkes, Drawing Type an Introduction to Illustrating Letterforms, Rocport, 2014
-David Harris, The Calligrapher s Bible: 100 Complete Alphabets and How to Draw Them, A&C Black, 2003
-MOMA, Lettering by Modern Artists, MOMA, 1964
-Cari Buziak, Calligraphy Magic: How to Create Lettering, Knotwork, Coloring and More, North Light Books, 2011

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kaligrafi ve Yazılama üzerine seminer
Örnekler üzerinden inceleme ve tartışma
Kitap, dergi, sosoyal platformlar ve kişisel bloglar üzerinden uygulama araştırmaları
Malzemeyi tanıma ve kullanım
Tekrar alıştırmaları
Projeye uygun kaligrafi ve yazılama çeşitlemeleriyle uygulamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKat./Performans
3 DJD DönemSonuJüriDeğ.
4 BSN Başarı Notu PR * 0.50 + DKL * 0.30 + DJD * 0.20


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Proje %70
Derse Katılım ve Performans %10
Dönem Sonu Jüri Değerlendirmesi %20

Değerlendirme Kriteri

Özgün projeler üretebilme becerisi
Proje için uygun ortamı seçme becerisi
Eskizler ve fikirler üzerine tartışma
Zamanlama: projeyi zamanında bitirmek
Beklenmedik ve çarpıcı sunumlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Akademik Dürüstlük: Öğrencilerden verilen projeleri kendi düşünce ve becerileri ile tamamlamaları ve bu kapsamda tamamen özgün eserler üretmeleri beklenir. Herhangi bir şekilde başka bir çalışmadan doğrudan ilham almak, bire bir fayda sağlamak, benzerini üretmek, hatta bir başkasına yaptırmak gibi durumlar kesinlikle kabul edilemez.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Betül USLU ÖZKAN
betulusluozkan@gmail.com
0505 525 14 12

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ödev Hazırlama 12 0,5 12
Sunum Hazırlama 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 115

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1555555555
ÖK.25555555
ÖK.3555555555
ÖK.455555555