DERS ADI

: İş Mimarisi Modellemesi ve Entegrasyon

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BIS 5024 İş Mimarisi Modellemesi ve Entegrasyon SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

İngilizce İşletme Bilişim Sistemleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜZİN ÖZDAĞOĞLU

Dersi Alan Birimler

İngilizce İşletme Bilişim Sistemleri Yüksek Lisans
İngilizce İşletme Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, iş mimarisi ve iş modeli bakış açısı kazandırarak, referans mimari yapılarını fonksiyonel, bilgi tabanlı, organizasyon tabanlı ve kaynak tabanlı perspektiflerle kavranmasını sağlamak; iş modeli geliştirme sürecinde kurumsal vizyon ve hedeflerle mimari yapıları entegre edebilmek ve iş modelleri ile kurumsal entegrasyon arasındaki ilişkinin tartışılmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İş mimarisi modelleme kavramlarını tanıyabilmek.
2   Bütünleşme ihtiyacının farkında olabilmek.
3   Bilgi sistemi entegrasyonunun temel noktalarını tanımlayabilmek.
4   Süreçleri bilgi, fonksiyon, kaynak ve organizasyon yönlü analiz edebilmek.
5   Süreçleri mimari üzerinde ilgili yönleri gözeterek birleştirebilmek.
6   Kurumsal hedeflere ve çevresel faktörlere göre süreçleri tekrar tasarlayabilmek.
7   Süreçleri, kurumsal uygulamaları, ürün ve işlem standartlarını iş mimarisi modeli ve ilgili teknikleri kullanarak bütünleştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İş modellemenin temelleri İş analisti nasıl çalışır
2 İş ve kurum modelleme ilkeleri
3 İş ve kurum modelleme teknikleri
4 İş ve kurum mimarileri
5 Kurum mimarisi çerçeve modelleri
6 Kurum referans mimarileri: genel ilkeler
7 Kurum referans mimarileri: popüler referanslar
8 Örnek Olay-Gerçek Problemler
9 İş süreçleri, kaynaklar, hedefler, kurallar
10 UML notasyonu ve iş ekleri
11 Özel iş uygulamaları ve modellerin dönüştürülebilirliği
12 Sunumlar
13 Sunumlar
14 Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Enterprise Integration Patterns: Designing, Building, and Deploying Messaging Solutions, G. Hohpe and B. Woolf, Addison Wesley Professional. ISBN:0321200683.
2. Enterprise Modeling and Integration: Principles and Applications, F.B.Vernadat, Springer. ISBN 978-0412605505.
3. Business Modeling With UML: Business Patterns at Work, M. Penker, H. E. Eriksson, Wiley. ISBN 978-0471295518.
4. Writing Effective Use Cases, Alistair Cockburn, Addison-Wesley Professional. ISBN 978-0201702255.
5. The Business Analyst's Handbook, Howard Podeswa, Course Technology PTR. ISBN 978-1598635652.
6. Konuyla ilgili ek kitaplar, kitap bölümleri ve makaleler de kullanılacaktır

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatma, grup çalışması, sunumlar, sınıf içi tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Sınavlar kurum içindeki bilgi sistemi bünyesinde, iş mimarisi modelleme ve bütünleşme konusunda temel bilgi düzeyini ölçmek amacıyla uygulanmaktadır.
2. Sınıf içi tartışmalar, örnek olaylar üzerinde yapılacaktır. Katılım düzeyi bu tartışmalar sırasında değerlendirilecektir.
3. Proje, kurum ve işmodelleri kapsamında kullanılan karar analiz methodlarının gerçek hayat uygulamaları konusundaki performansı ölçecektir.

Değerlendirme Kriteri

GENEL İLKELER
1. Vize ve Final Sınavı: Öğrencilerin dönem boyunca edindikleri kavram ve kurumlara ilişkin bilgileri kompozisyon tipi ve uygulamalı soruların oldugu yazılı bir sınav ile değerlendirilecektir.
2. Dönem Projesi: Gruplar, kuurm ve iş modelleri hakkında iş ortamında gözlem yapacaklar ve öğretim üyesi tarafından verilen formata bağlı kalarak yazılı bir rapor hazırlayacaklardır. Öğrencilerin, gözlemlerini sınıf arkadaşlarıyla sözlü sunum yaparak paylaşmaları beklenmektedir.
3. Sınıf içi Tartışma ve Sunum: Öğrencilere sınıfta işlenen kavramlarla ilgili belli örnek olaylar veya sorular verilecektir. Gruplar konular hakkında tartışacak ve görüşlerini sunacaklardır. Öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katkıda bulunmaları beklenmektedir.

ÖDEV DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ:
1. Öğrenci, operasyonel detaylarla bir iş senaryosu tasarlayabilmektedir (5 puan).
2. Öğrenci, iş modelinin aktörlerini, paydaşlarını, girdilerini ve çıktılarını ve diğer çevresel faktörlerini tanımlayabilmektedir (5 puan).
3. Öğrenci, seçilen iş modelinin ana fonksiyonlarını tanımlayabilmektedir (5 puan).
4. Öğrenci, fonksiyonlar arası iş süreçlerini keşfedebilmektedir (10 puan).
5. Öğrenci, süreçler arası etkileşimleri ve ilgili paydaşları keşfedebilmektedir (10 puan).
6. Öğrenci, süreçleri yönetimsel, temel ve destek süreçler olarak kategorize edebilmektedir (10 puan).
7. Öğrenci, tüm bu düzenlemeleri bir süreç mimarisinde birleştirebilmektedir (5 puan).
8. Öğrenci, süreçleri modellemek için BPMN yapı taşlarını kullanabilmektedir (görevler, akışlar, havuzlar/yüzme şeritleri, nesneler, depolar, olaylar vb.) (15 puan)
9. Öğrenci, süreçlerin mevcut performansını nitel tekniklerle analiz edebilmektedir (10 puan).
10. Öğrenci, süreçlerin mevcut performansını sıra bekleme ve simülasyon modelleri ile ilgili KPI'lar kullanarak analiz edebilmektedir (15 puan).
11. Öğrenci, süreçlerin performansını iyileştirerek "OLMASI GEREKEN" süreç yapısını geliştirebilmektedir (10 puan).


Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Öğrencilerin sınıf içi tartışmalara aktif olarak katılmaları beklenmektedir.
4. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri beklenmektedir.
5. Tüm öğrencilerin dersten önce hazırlık yapmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

guzin.kavrukkoca@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlk ders sırasında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Örnek olay çalışması 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Ödev Hazırlama 5 2 10
Alan/saha çalışması 1 20 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.14121211
ÖK.21421251
ÖK.31331241
ÖK.43441245
ÖK.53455555
ÖK.633555
ÖK.733555