DERS ADI

: Gruplar arası ilişkiler: Gruplar arası anlaşmazlıklar ve temas II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 4044 Gruplar arası ilişkiler: Gruplar arası anlaşmazlıklar ve temas II SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ABBAS TÜRNÜKLÜ

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

Son yıllarda ülkemize gelen göçmen sayılarında anlamlı bir artış olmuş ve milyonlarla ifade edilmeye başlanmıştır. Dolayısıyla hem göçmenlerin hem de çocukların Türkiyeye uyumu ve entegrasyonu önemli bir konu haline gelmiştir.

Bu bağlamda dersin amacı, farklı sosyal ve kültürel kimlik gruplarına mensup kişiler arasında, doğrudan ve dolaylı teması, etkileşimi ve arkadaşlığı arttırarak, olası gruplararası önyargıları,dışlamayı ve anlaşmazlıkları önlemektir. İlaveten Türkiye de toplumsal bütünleşmeye ve barışa katkı verilmesi hedeflenmektedir.

Derste öğrencilere gruplar arası ilişkilerin dinamiklerini, gruplar arası anlaşmazlıkları ve gruplar arası temasa ilişkin araştırma makaleleri okutulması ve sınıfta tartışılması hedeflenmektedir.

Derste, gruplararası önyargıların dönüştürülmesi ve önlenmesi, gruplar arası anlaşmazlıklar teorisi, gruplar arası temas teorisi, gruplararası arkadaşlık, gruplararası temas türleri gibi gruplar arası ilişkilere yönelik temel teoriler eleştirel olarak incelenecektir.

Bu bağlamda daha çok, olumlu ve olumsuz gruplararası temas, gruplararası arkadaşlık, gruplararası dolaylı temas türleri (yayılmacı temas, temsili temas, kurgusal temas) ve kültürleşme konularına ilişkin makaleler incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gruplar arası ilişkiler teorilerini ve kavramlarını anlamak
2   Gruplar arası anlaşmazlıkların temellerini anlamak
3   Sosyal kimlik teorisini anlamak
4   Ortak üst grup kimliğini anlamak
5   Gruplar arası temas ve doğrudan teması anlamak
6   Dolaylı teması anlamak
7   Çocuklarda ve gençlerde çapraz grup arkadaşlıklarını anlamak
8   Toplumsal eylem ve gruplar arası anlaşmazlıkları anlamak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Gruplar arası temas yoluyla gruplar arası önyargının azaltılması: Yirmi yıllık ilerleme ve gelecek yönelimler
2 2. Gruplar arası temas yoluyla gruplar arası önyargının azaltılması: Yirmi yıllık ilerleme ve gelecek yönelimler
3 3. Çocuklar ve Ergenler Arasında Gruplar Arası arkadaşlığı Geliştirmeye ilişkin Yeni Bir Bakış Açısı
4 4. Çocuklar ve Ergenler Arasında Gruplar Arası arkadaşlığı Geliştirmeye ilişkin Yeni Bir Bakış Açısı
5 5. Olumlu ve Olumsuz Gruplararası Temasın Araştırılması
6 6. Olumlu ve Olumsuz Gruplararası Temasın Araştırılması
7 7.Yayılmacı temasla gruplararası ilişkilerin geliştirilmesi
8 8. Vize
9 9.Temsili temasla gruplararası ilişkilerin geliştirilmesi
10 10.Kurgusal temasla gruplararası ilişkilerin geliştirilmesi
11 11. Kültürleşme
12 12. Kültürleşme
13 13. Uygulama: Okul, toplum ve çalışma yaşamı için gruplararası temas etkinlikleri geliştirilmesi
14 14.Uygulama: Okul, toplum ve çalışma yaşamı için gruplararası temas etkinlikleri geliştirilmesi
15 15. Uygulama: Okul, toplum ve çalışma yaşamı için gruplararası temas etkinlikleri geliştirilmesi
16 16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley.
2. Bar-Tal, D. (2011). Intergroup conflicts and their resolution: A social psychological perspective. New York: psychology Press.
3. Brewer, B. M. (2003). Intergroup relations (2nd edit.). New York: Open University Press.
4. Brown, It., & Hewstone, M. (2005). An integrative theory of intergroup contact. Advances in Experimented Social Psychology. 37, 255-343.
5. Davies, K., Tropp, L. R., Aron, A., Pettigrew, T. F., & Wright, S. C. (2011). Cross-group friendships and intergroup attitudes: A meta-analytic review. Personality and Social Psychology Review, 15, 332-351. doi:10.1177/1088868311411103
6. Dovidio, F. J., Gaertner, L. S., and Saguy, T. (2007). Another view of ``we : Majority and minority group perspectives on a common ingroup identity. European Revıew Of Socıal Psychology, 18, 296 330

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Vize
2. Final

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ödevlerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ödev, ara sınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abbas.turnuklu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 14 14
Ödev Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 114

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.555
ÖK.6
ÖK.7
ÖK.85