DERS ADI

: Amerika'da Kent ve Doğa Edebiyatı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 5055 Amerika'da Kent ve Doğa Edebiyatı SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Amerikan edebiyatında kent ve doğa ikilemini bir çatışma veya uzlaşma modeli olarak ele alan başlıca eserleri tanımak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Amerikan kent romanlarında Amerikan şehri ve şehir insanlarını anlatan kültürel değerleri tanımlayabilmek.
2   Şehrin metin içinde aldığı yapısal ve fikirsel biçimleri çözümleyebilmek.
3   Amerikan romanında kent ve doğa karşıtlıklarını uygun eleştirel yöntemlerle inceleyebilmek.
4   Amerikan doğa edebiyatının ideolojik ve felsefi yapıtaşlarını oluşturabilmek.
5   Metin içinde şehir ve doğayı yer/mekân kuramlarına uyarlayabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bolluk Diyarı Olarak Amerikan Doğası Doğanın Bereketi: "Food For Critics" (Richard Lewis, 1730), "A Map of Virginia" (Captain John Smith, 1612), "A Character of the Province of Mary-Land" (George Alsop, 1666)
2 Cennet Bahçesi ve Yüce Kavramı Uygar Bir Bahçe Olarak Doğa: "History and Present State of Virginia" (Robert Beverley, 1705) Yüce Kavramı: "Notes on the State of Virginia" (Thomas Jefferson, 1784)
3 Kültürün Doğayla Buluştuğu Yer Öncü ya da Arketipik Amerikalı: "Notes on a Journey in America" (Morris Birkbeck, 1817), "Travels in New England and New York" (Timothy Dwight, 1821), "Recollections of the Last Ten Years" (Timothy Flint, 1826)
4 Kültürün Doğayla Buluştuğu Yer Batı Sınırı ya da Arketipik Amerika: "A Tour On the Prairies"(Washington Irving, 1835), "The Big Bear of Arkansas" (Thomas Bangs Thorpe, 1841), "The Significance of the Frontier in American History" (Frederick Jackson Turner, 1893)
5 Walt Whitman'da Kent ve Doğa Ortaklığı Bir Şehir Sevdalısı Olarak Şair: "Crossing Brooklyn Ferry" (1856) Kozmopolit Bir Gözlemci Olarak Şair: "Salut au Monde" (1856)
6 Walt Whitman'da Kent ve Doğa Ortaklığı Bir Açık Hava Üstadı Olarak Şair: "Out of the Cradle Endlessly Rocking," "As I Ebb'd with the Ocean of Life" (1860)
7 Açık Hava Bilgeliği Egzotik Topraklara Yolculuk: "Travels of William Bartram" (William Bartram, 1791) Doğada Hayat Kurmak: "Where I Lived and What I Lived For," Walden (H.D.Thoreau, 1854)
8 ARA SINAV ARA SINAV
9 Bir Hayat Yoldaşı Olarak Doğa ve Ütopik Cemiyetler Aşkıngörüşçü Anlam: "Nature" (Emerson, 1836) Brook Farm Deneyinin Eleştirel Okuması: "Transcendental Wild Oats" (Louisa May Alcott, 1876)
10 Sanayi Toplumu ve İnsanoğlunun Varoluşsal Yalnızlığı Şehrin Hayaletleri ve Kentli Yabani: "Bartleby, the Scrivener: A Story of Wall Street" (Herman Melville, 1853) Cennet Bahçesinde Şeytan Makinası: "Tha Tartarus of Maids" (Herman Melville, 1855)
11 Kentleşme ve Hoşnutsuzlukları Kafir Şehir ve Batıya Genişleme: "The Celestial Railroad" (Nathaniel Hawthorne, 1843) "Our Country: Perils--The City" (Josiah Strong, 1885)
12 Kentleşme ve Hoşnutsuzlukları Kent Ortamı ve Yoksulluk: "How the Other Half Lives" (Jacob August Riis, 1890) Bir Çorak Ülke Olarak Modern Şehir: "The Love Song of J. Alfred Prufrock" (T.S. Eliot, 1917)
13 Modern Amerikan Kent Şiiri "Chicago," "The Harbor" (Carl Sandburg), "To Brooklyn Bridge" (Hart Crane), From Paterson (William Carlos Williams), "A Supermarket in California" (Allen Ginsberg), "The Bean Eaters," "Kitchenette Building" (Gwendolyn Brooks), "Breakfast in Bowling Alley in Utica, New York" (Adrienne Rich), "A City Winter" (Frank O'Hara)
14 Başlangıca Dönüş: Pastoral Kaçışlar Amerikalı İlk-insanın Dönüşü: "Stopping By Woods on a Snowy Evening," "The Road Not Taken" (Robert Frost) Sadeliğe Açılan Kapı ve Doğa Gizemciliği: "Piute Creek," "Riprap," "Regarding Wave" (Gary Snyder)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Campbell, Neil, Alasdair Kean. "American City," American Cultural Studies: An Introduction to American Culture. New York: Routledge, 1997.
Gelfant, Blanche Housman, "The City Novel as Literary Genre," The American City Novel, University of Oklahoma Press, 1954.
Mumford, Lewis. The City in History. Harcourt, Brace & World, 1961.
Hurm, Gerd. Fragmented Urban Images: The American City in Modern Fiction From Stephen Crane to Thomas Pynchon. Frankfurt: Peter Lang, 1991.
Infante, Guillermo Cabrera. Şehirler Kitabı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2003.
Kılıçbay, Mehmet Ali. Şehirler ve Kentler. İmge Kitapevi Yayınları, 2000.
Machor, James L. Pastoral Cities: Urban Ideals and the Symbolic Landscape of America. Madison: The U of Wisconsin P, 1987.
Marx, Leo. The Machine in the Garden. New York: Oxford U P, 1999.
Siegle, Robert. Suburban Ambush: Downtown Writing and Fiction of Insurgery. Baltimore: The Johns Hopkins U P, 1989.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine inşa edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve gerektiğinde konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sorular, önerilen tartışma konusuna göre öğrencinin toplumsal, kültürel ve edebi yorumundaki tutarlılığı ölçmeye, analitik ve eleştirel bakış açısını geliştirmeye yöneliktir.
2. Sorular, durum çözümlemeye dayalı olduğu için çoklu yanıtlar içermektedir.
3. Sorular edebiyat tarihi, kuramı ve felsefesini birlikte ele almaya ve değerlendirmeye dayanır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrencinin düşünsel yeteneklerini ölçmeye ve daha kapsamlı yanıtlar vermeye yönelik olması bakımından sınavlar kitap ve ders notu açık olarak yapılır.
3. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır.
4. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.basarir@deu.edu.tr
Ofis tel: (232) 301 8513

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Kitap Okuma 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 13 1 13
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1545553455
ÖK.2545553455
ÖK.3545553455
ÖK.4545553455
ÖK.5545553455