DERS ADI

: Ekofeminizm

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 6038 Ekofeminizm SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Doktora (İngilizce)

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. NİLSEN GÖKÇEN ULUK

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı Doktora (İngilizce)

Dersin Amacı

Bu ders; birinci olarak, egemenlik ve güç ilişkileri olarak insan-doğa ve erkek-kadın ilişkilerinin ortak köklerini, ortaya çıkışlarındaki eşzamanlılığı, işleyişlerindeki paralellikleri ve dolayısıyla, bu iki en temel hiyerarşik ilişki türünün toplumsal adalet çerçevesinde incelenebilirliğini ortaya koyan çalışma alanı olan Ekofeminizmi tanıtmak; ikinci olarak, egemenlik ilişkilerinin her türünün, ister sınıf, ister ırk, ister cinsiyete dayalı olsun, insanın doğayla ve erkeğin kadınla ilişkilerinin bir ürünü olduğunu örnekleriyle göstermek; son olarak da "doğal" olarak sunulan bu durum ve ilişkilerin yapı-çözümünü (büyü bozumunu) gerçekleştirmek amacını taşımaktadır. Doğa-kadın ilişkileri bu genel çerçevede tanıtıldıktan sonra, Ekofeminizmin çeşitli tanımları, dalları ve çalışma alanları ile diğer Feminizm ve Ekoloji türleriyle ilişkileri irdelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Feminizmin özel bir biçimi olarak Ekofeminizm in içeriği ve tarihsel gelişimi hakkında temel bir anlayış edinmeleri,
2   Gerek mitsel ya da folklorik, gerek tarihsel anlatılarda, gerekse diğer kültürel ürünlerde kadın ve doğanın ilişkilendirildiği imgelerin ayrımına varabilmeleri,
3   Ekofeminizm düşüncesinin Batıda ve Doğudaki görüntülerini ve anlamlarını tartışmak ve kavramaları,
4   Ekofeminizmin ataerki ve kapitalizmin çeşitli görüntülerini içeren yerleşik Batılı düşünce alanlarına yönelttiği eleştirel pozisyonu ve onlarla etkileşim ve ilişkilerini anlamaları,
5   Hem kadını hem de doğayı nesneleştiren hiyerarşik yapıların kendini üretme süreçlerine karşı farkındalık geliştirerek eleştirel ve alternatif söylemler geliştirebilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 The Roots of Ecofeminism: Giriş ve Tartışma Sınıf Tartışması
2 Merchant, The Death of Nature Öğrenci Sunumu: Sherry B. Ortner, "Is Female to Male as Nature is to Culture " Michelle Zimbalist Rosaldo, Woman, Culture, and Society: A Theoretical Overview Sınıf Tartışması
3 Merchant, The Death of Nature Öğrenci Sunumu: Merchant, Major Problems in American Environmental History. Sınıf Tartışması
4 Merchant, Earthcare Öğrenci Sunumu: Merchant, Major Problems in American Environmental History. Sınıf Tartışması
5 Allen, The Sacred Hoop: Recovering the Feminine in American Indian Traditions. Öğrenci Sunumu: Maria Mies and Vandana Shiva, Ecofeminism. Sınıf Tartışması
6 Allen, The Sacred Hoop: Recovering the Feminine in American Indian Traditions Öğrenci Sunumu: Val Plumwood, Feminism and the Mastery of Nature Sınıf Tartışması
7 Arasınav
8 Warren, Ecofeminism Öğrenci Sunumu: Val Plumwood, Feminism and the Mastery of Nature Sınıf Tartışması
9 Warren, Ecofeminism Öğrenci Sun umu: Val Plumwood, Feminism and the Masteru-y of Natrure Sınıf Tartışması
10 Warren, Ecofeminism Öğrenci Sunumu: Josephine Donovan, Animals and Women: Theoretical Explorations Sınıf Tartışması
11 Barbara Kingsolver, Animal, Vegetable, Miracle. Öğrenci Sunumu: Josephine Donovan, Animals and Women: Theoretical Explorations Sınıf Tartışması
12 Sturgeon: Ecofeminist Natures Öğrenci Sunumu: Carol J. Adams, Beyond Animal Rights: A Feminist Tradition in the Care of Animals Sınıf Tartışması
13 Sturgeon: Ecofeminist Natures Öğrenci Sunumu: Carol J. Adams, Beyond Animal Rights: A Feminist Tradition in the Care of Animals Sınıf Tartışması
14 Clarissa Pinkola Estes, Women Who Run with the Wolves Adams, Ecofeminism and the Sacred Öğrenci Sunumu: Sınıf Tartışması
15 Clarissa Pinkola Estes, Women Who Run with the Wolves Adams, Ecofeminism and the Sacred Öğrenci Sunumu: Sınıf Tartışması
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sherry B. Ortner, "Is Female to Male as Nature is to Culture "
Michelle Zimbalist Rosaldo, Woman, Culture, and Society: A Theoretical Overview
Carolyn Merchant, The Death of Nature: Women, Ecology and the Scientific Revolution.
---., Earthcare: Women and the Environment.
---, Ed., Major Problems in American Environmental History
Paula Gunn Allen, The Sacred Hoop: Recovering the Feminine in American Indian Traditions
Barbara Kingsolver, Animal, Vegetable, Miracle
Karen J. Warren, ed., Ecofeminism: Women, Culture, Nature
Maria Mies and Vandana Shiva, Ecofeminism
Val Plumwood, Feminism and the Mastery of Nature
Noel Sturgeon, Ecofeminist Natures: Race Gender, Feminist Theory and Political Action.
Josephine Donovan, Animals and Women: Theoretical Explorations
Carol J. Adams, Beyond Animal Rights: A Feminist Tradition in the Care of Animals
---., Ecofeminism and the Sacred
Clarissa Pinkola Estes, Women Who Run with the Wolves
Patrick D. Murphy, Literature, Nature and Other

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı
Tartışma
Metin çözümlemesi
Öğrenci Sunumları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.50 + YYS* 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavından birisi araştırma ödevi olarak yapılacaktır. Burada yapılan araştırmanın niteliği, güncelliği ve ana düşünceye entegrasyonu, tartışmanın anlamlılığı, tutarlılığı, düşünce gelişimindeki akıcılık ve dilin doğru ve deyimsel kullanılmasındaki başarı gibi ölçütler göz önüne alınacaktır. Araştırma ödevi MLA formatının en son kurallarına uygun olarak hazırlanacaktır. Kaynakça en az on adet ikincil kaynak içermelidir. Cliffsnotes, Sparksnotes gibi yardımcı kitaplar Kaynakça olarak kabul edilmeyecektir.
Sınıf içinde yapılan sınavda açık uçlu sorular sorulduysa soruyla kurulan mantıksal bağlantı, açımlamadaki ve düşünce geliştirmedeki tutarlılık ve dilin doğruluğu ve akıcılığı aranan temel ölçütlerdir.
Sunumlarda; konuya hâkimiyet, anlatımdaki açıklık ve netlik, düşüncelerin organizasyonu, zamanlama ve sorulara verilen yanıtların bilgi birikimine işaret etmesi ve mantık çerçevesinde ifadesi aranan temel değerlendirme ölçütleridir.
Sınıf içi tartışmaları anlamak ve izleyebilmek için her haftaya ait okuma ödevlerin kesinlikle yapılması gerekmektedir. Bu yüzden her öğrencinin okuma metinlerini entelektüel bir düzeyde tartışmaya hazır olması gerekmektedir. Aynı zamanda, daha önce tartışılan konularla mevcut konu arasında bağlantılar kurarak temeldeki tema ve sorunlar üzerine daha geniş bir bakış geliştirmesi beklenmektedir.
Kısa sınavlarda sorular öğrencinin o günkü derse hazırlığını çlçmek üzere hazırlanmıştır, bu nedenle yoruma değil doğrudan konu hakkında bilgiye dayalı yanıtlar beklenecektir.
Her tür sınavda kişisel yorumlar gerçeklerle ve bilgiyle desteklenmek zorundadır.
Derse katılımdan alınacak puan sınıf içi tartışmalarına yapılan entelektüel katkı düzeyiyle orantılı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Araştırma ödevlerinde intihal girişiminde bulunan öğrenciler dersten başarısız sayılacak ve programla ilişkilerine son verilecektir.
Derse %70 oranında katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres: Edebiyat Fakültesi Binası Ofis A 220
Telefon: (232) 301 86 78
E-posta: gokcenils@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 7 98
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 3 3 9
Ödev Hazırlama 1 12 12
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 3 1 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 181

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.4555555555
ÖK.5555555555