DERS ADI

: İlk Mushaflar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5064 İlk Mushaflar SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Hz. Peygamber döneminde Kur an ın şahsi dokumanlar olarak bir araya getirilmesi.
Bunların Hz. Osman dönemindeki durumu.
Şahsi Mushafların diğer Mushaflardan farkı.
Bunların Kur an tefsirindeki etkisi gibi konularda öğrenciye kazanım sağlanması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Konuyla ilgilenenler Kur an metninin oluşum safhasında meydana gelen hadiseleri daha net bir şekilde göreceklerdir.
2   Bu süreçte meydana gelen olayları daha somut bir şekilde öğreneceklerdir.
3   Zihinlerindeki problemlerle ilgili tüm detayları ve çözüm yollarını algılayacaklardır.
4   onuyu daha iyi kritize edeceklerdir.
5   Mushaflar arasında şayet varsa farklılıkları kavrayacaklardır.
6   Mushafların içeriklerini öğreneceklerdir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Hz. Osman dönemi
2 İstinsah Kavramı nın lügat ve Terim Anlamları
3 Hz. Osman'ın Kur'an'la İlgili Yaptığı Faaliyetler
4 Mushafların Çoğaltılmasının Gerekçeleri
5 İstinsah Heyetinde Görev Alanlar
6 Çoğaltılan Mushafların Sayısı ve Gönderildiği Yerler
7 Mushaflarla İlgili Eserler
8 Çoğaltılan Mushafların Âkıbeti
9 Sahih Kıraat İçin Aranan Şartlar
10 Kıraatlerin Bire İndirgenmesi
11 Özel Mushaflar
12 İbn Mesûd'un Mushafı
13 Genel Değerlendirme
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ANA KAYNAK
1. Mehmet Emin Maşalı, Kur an ın Metin Yapısı, Ankara 2004. (Bu çalışma Mehmet Emin Maşalı nın Resmü'l Mushaf ve tarihsel değeri adlı çalışmasının basılmış halidir. -Uludağ Üniversitesi Sosyal Bil. Enstitüsü, Dr, 2003. Dan: Abdurrahman Çetin.
2. Veli Kayhan, Doğru Okuma Bağlamında Mushaf a İşaret Konulması: İ`câm ve Sonrası, Bilimname XII, 2007/1, 101-136.
3. Mesut Okumuş, Kur ân İmlâsının Gelişim Süreci Üzerine Bazı Tespit ve Değerlendirmeler, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010/1, c. 9, sayı: 17, ss. 5-37.
4. Muhammed Recep el-Beyyumi, Mushafın Yeni İmlaya Göre Yazılması, İslami Araştırmalar, c. III, s. 1, Ocak 1989.
5. Ali Kaşıkırık, Kitabu l-Mesahif ve Kur an Tarihi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 1989.
YARDIMCI KAYNAKLAR
1- Ebû Şâme el-Makdisî, el-Mürşidü l-vecîz (nşr. Tayyar Altıkulaç), Ankara 1406/1986.
2- A. Jeffery, The Foreign Vocabulary of the Qur n, Kahire 1937.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Metin okuma ve açıklama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ziya.sen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 14:00 16:00




Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 117

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.13
ÖK.23
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53
ÖK.63