DERS ADI

: Kur'an'da Mücmel Mübeyyen ve Vücuh-Nezair Problematiği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİT 5058 Kur'an'da Mücmel Mübeyyen ve Vücuh-Nezair Problematiği SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Tefsir Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kur'an'da özlü ve kapalı olan ayet ve lafızlar bulunmaktadır. Ayrıca asırlar öncesi nazil olan bir metnin tarihsel gelişme sürecinde kapalı ifadeler kazanması tabiatı gereğidir. Çünkü beşeri anlayış ve algı hızla değişmektedir. Diğer taraftan Kur'an lafızları çok yönlü anlamlara sahiptirler. Kur'an'ın evrensel özelliği de buradan kaynaklanmaktadır. Bu anlamların lafızları veya lafzı, ki bunlar vücuh-nazair olarak adlandırılmaktadır.Tefsir literatürünün besleyici kaynağı olmaktadır. Alanın özel yöntem terminolojisi olan bu kavramların uzman adayları tarafından bilinmesi gerekmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tefsirde ihtilaf şartlarının kaynağını kavratmak,
2   Tefsirin farklı dallara ayrılış sebeplerini öğretmek,
3   Kur anın özlü lafızlarını, çok anlamı lafızlarını tanıtmak, kavratmak,
4   Kur'ân'ın anlaşılmasında ve yorumlanmasında tarihi zaman ve mekan şartlarının etkilerini göstermek,
5   Tefsirin bilgi değerini anlatmaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Konunun önemi ve giriş
2 Mücmel ve mübeyyen kavramlarının tanımı,
3 Mücmelliğin sebepler,
4 Dilbilim açısından mücmelin anlaşılması,
5 Mücmelin yorumu mübeyyen,
6 Zıt anlamlılık ve Zamirin mercii meselesi
7 Mücmelin hükmü,
8 Konunun önemi,
9 Dilbilim ve Vücuh konusu
10 Vücuh tefsir ilişkisi kurulabilir mi
11 Kur'an'dan Vücuh ve nazair örnekleri
12 Konun kaynakları ve müellifleri,
13 Ödevlerin değerlendirilmesi,
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Usulü, Ankara, 1988,
2-ez-Zehebî, Muhammed Huesyin, et-Tefsir ve l-Müfessir n, I-II, Kahire, 1976;
3- Yaşar, Hüseyin, Kur an da Anlamı Kapalı Ayetler, İst.1997,
4- Ahmed Ferid, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, Beyrut, 2003-1424.
5-Akyüz, Ali; Kaynak Tetkiki Açısından Abdürrezzâk-Buhârî İlişkisi Üzerine Bir Mukayese, İFAV, İstanbul, 1997.
6-Arslan, Şükrü; Buhârî nin Sahih indeki Kitabu t-Tefsir inin Filolojik Açıdan Bir Değerlendirmesi , Büyük Türk-İslam Bilgini Buhârî Uluslar arası Sempozyum-(18-20 Haziran 1987) Kayseri, 1996, s. 195-203
7-Ateş, Süleyman; İşârî Tefsir Okulu, Ankara, 1974.
8-Cerrahoğlu, İsmail; Tefsir Tarihi, I-II; Ankara, 1988.
9-Es-Suyuti, Tabakâtu l-Müfessirin, Mektebetü Vehbe, Kahire, 1396.
10-Et-Tüsterî, Tefsiru t-Tüsterî, Muhammed Bâsıl `Uyûnü s-Sûd, Beyrut, 2007.
11- Koç, Mehmet Akif; İsnad Verileri Çerçevesinde Erken Dönem Tefsir Faaliyetleri: İbn Ebi Hatim (ö. 327/939) tefsiri örneğinde bir literatür incelemesi, Kitabiyât, Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

metin okuma soru cevap açıklama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl İçi / Sonu Çalışmaları

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.yasar@deu.edu.tr /dr_hyasar@hotmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Günleri ve Saatleri: Cuma 15:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.55