DERS ADI

: Dokuma Tasarımı Stüdyosu I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEA 3183 Dokuma Tasarımı Stüdyosu I ZORUNLU 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. NESLİHAN YAŞAR

Dersi Alan Birimler

Tekstil Tasarımı

Dersin Amacı

Öğrencinin, 1. ve 2. sınıfta edindiği temel tasarım ve tekstil tasarımı kurallarını dokuma kumaş yapı bilgileri ve teknikleri ile birleştirerek dokuma tasarımı yapabilme düzeyine gelmesi amaçlanmaktadır. Armürlü numune dokuma tezgahlarında üretilecek şekilde tasarım ve uygulamaların gerçekleştirileceği derste, temel örgülerle tek katlı, lanseli ve astar iplik ilaveli kumaş yapıları kullanılacaktır. Verilmiş konu ve eğilimler doğrultusunda hazırlanan ders projesinde belirlenen sayıda tasarımlar ve dokunmuş bir kumaş uygulaması öğrenci tarafından tamamlanmalıdır. Bu proje ile öğrencinin bir dokuma tasarımının başından souna kadar hazırlanma aşamalarını ve üretime yönelik tüm üretim hesaplamalarını yapabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Belirlenmiş bir konu, eğilim hakkında kendisini sonuca götürecek doğru ve gerçekçi bir araştırma yapabilmesi
2   Projesi doğrultusunda yapmış olduğu araştırmayı sunabilmesi
3   Tek katlı dokuma tasarımları yapabilmesi
4   Eskiz araştırmaları sonucunda belirlenen tasarımlarının Armürlü dokuma tezgahında dokunacak şekilde üretim raporlarının hazırlanması
5   Üretim hesaplamaları yapılmış tasarımların armürlü numune tezgahında üretilebilmesi
6   Tasarımların ve üretimlerin gerçekleştirildiği projede dokuma tasarımına yeni öneriler getirecek nitelikler taşıması
7   Fikirlerini, tasarımlarını, tasarımların çizim ve boyama tekniklerini, desenleri, üretim yöntemlerini ve projenin sunumunu etkili, yalın bir şekilde sunabilmesi ve kendini savunabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dokuma tasarımına yönelik kumaş tasarımı, uygulamaları ve gerekli malzemeler hakkında bilgi verilmesi konu belirlenmesi husunda öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilen beyin fırtınası.
2 Belirlenmiş konu hakkında devam eden ilham kaynağı olabilecek görsel materyal ve kütüphane araştırması.
3 Seçilen konu hakkında öğrencinin hazırladığı ve topladığı görsel materyallerin değerlendirilmesi ve eskiz çalışmalarının ve hikaye paftasının hazırlanmasının başlaması
4 Eskiz çalışmalarının devamı
5 Eskiz çalışmalarının devamı
6 Eskiz çalışmaları ve hikaye paftasının sunumu, tartışma ve tasarıma uygun eskizlerin belirlenmesi. Dokunacak tasarımın seçilmesi.
7 Tasarım çalışmalarının devamı, dokuma uygulama hazırlık aşamaları.
8 Tasarım çalışmalarının devamı, dokuma uygulama hazırlık aşamaları.
9 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
10 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
11 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
12 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
13 Tasarım ve uygulama çalışmalarının devamı
14 Tasarımların sunumları ve öğrenci savunmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

1. Interior Design, PILE, F. John, Henry N. Abrams,Inc. Publisher, New York, 1998
2. Twentieth-century Fabrics, European and American Designers and Manufactures, Doretta Davanzo POLI Rizzoli International Publication Inc., Milano, 2007
3. Elements Of Weaving, A Complete Introduction To The Art And Techniques, Azalea Stuart THORPE & Jack Lenor LARSEN, Doubleday & Company, INC., New York, 1978
4. The Elements of Design: Rediscovering colors, textures, forms and shapes, Loan Oei & Cecile De Kegel, Thames and Hudson, 2002

Yardımcı kaynaklar:
1 Dokuma Tekniği I, II , Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık ,Ankara, 1987.

2. Dokuma Tekniği ve Sanatı I, II, Güngör Başer , Cilt I, Punto Yayıncılık Ltd.Şti, İzmir, 2005

3.Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Altuğ Acuner, Türk Tekstil Vakfı Yayınları, İstanbul, 2001


Diğer ders materyalleri: Eğilim Katalogları, dergiler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

-Dersler
Öğretim elemanı, belirlenen konu ve eğilimler doğrultusunda öğrenciyi, tasarımın çıkış noktaları, malzemeleri, ve uygulama teknikleri ile sunum yöntemleri üzerine bir araştırma yapmaya ve plan hazırlamaya yönlendirir.

-Eskiz değerlendirme ve tartışma
Araştırmalar sonucu elde edilmiş bilgiler ışığında eskizlerin değerlendirilmesi önem kazanır. Öğretim elemanı eskizlerle öğrenciyi konusuyla bağlantılı desenler ve dokular, farklı boyama teknikleri ve malzemeler, bu aşamada üretim tekniklerinin dikkate alınmadığı yaratıcı ve yenilikçi unsurlar konusunda yönledirir.

-Uygulama
Öğrenci tarafından yapılan üretim hesaplamaları, örgü ve kumaş yapısı seçimleri öğretim elemanı tarafından kontrol edilir. Üretimde yaşanan sorunlara çözüm odaklı tutum sergiler.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 TUG TasarımUyg
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 BSN Başarı Notu TUG * 0.60 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Temel tasarım ilkeleri, dokuma tasarım faktörleri ile uyumlu, dokuma tasarımına uygun yaratıcı yenilikçi fikirler barındıran bir projenin hazırlanması gerekmektedir.
-Belirlenen Dokuma tasarımı projesi kapsamında (1) eskiz çalışmaları ve araştırmaları (2) araştırmaların Powerpoint sunumu (3) tasarımların pafta olarak hazırlanması (4) tasarım paftalarının konu ile bütünlük içinde olması (5) uygulamalarının üretime ve kullanıma uygunluk taşıması (6)tasarımlarını ve uygulamalarını anlatan bir hikaye paftası hazırlaması (7) hazırladığı projeyi sunum sırasında anlatabilmesi ve savunabilmesi gerekmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin % 80 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak, ders te istenilen yükümlülükleri yerine getirmemekte
mazeret olarak kabul edilmeyecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

neslihan.sirin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sunum Hazırlama 2 12 24
Tasarım Projesi 1 14 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.153555531135155513
ÖK.251355551555513
ÖK.35551553535331131
ÖK.45555553333333
ÖK.5555355553151
ÖK.65355555355353
ÖK.7555355155555