DERS ADI

: Doğal Boyamacılık

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ERA 2004 Doğal Boyamacılık SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞEHRİBAN ÖZLENEN İŞMAL

Dersi Alan Birimler

Müzik Teknolojisi
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Tekstil Tasarımı
Müzik Bilimleri
Tezhip
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Halı, Kilim ve Geleneksel Kumaş Desenleri
Dramatik Yazarlık - Dramaturji
Sahne Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Resim
Heykel
Moda Giyim Tasarımı
Hat Sanatı
Grafik Sanatlar
Grafik Resimleme ve Baskı
Fotoğraf
Halı - Kilim ve Eski Kumaş Desenleri
Aksesuar Tasarımı
Çizgi Film ve Animasyon
Dijital Sanatlar
Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Grafik Tasarımı
Müzikoloji
Çini Tasarımı ve Onarımı
Oyunculuk
Seramik ve Cam Tasarımı
Kurgu, Ses ve Görüntü Yönetimi
Seramik ve Cam
Film Tasarım ve Yazarlık
Film Tasarımı ve Yazarlığı
Tezhip Sanatı

Dersin Amacı

Tekstil ürünlerinin renklendirilmesi ve desenlendirilmesinde kullanılan doğal boyarmadde türlerinin, sentetik boyarmaddelerden farklarının, elde ediliş yöntemlerinin, boyama özelliklerinin, klasik/ekolojik doğal boyamacılık yöntemlerinin öğretilmesi doğal boyamacılıktaki güncel gelişmelerin incelenmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Doğal boyarmaddelerin türlerini ve sentetik boyarmaddelerden farklarını tanımlayabilmesi
2   2. Doğal boyarmaddelerin sanatsal ve özgün çalışmalardaki uygulama olanaklarını tanımlayabilmesi
3   3. Doğal boyarmaddelerin elde ediliş yöntemlerini, mordan maddelerini, doğal boyarmaddelerin klasik ve ekolojik uygulama yöntemlerini tanımlayabilmesi
4   4. Bilinen önemli doğal boyarmaddeler ve araştırılan yeni doğal boyarmaddeleri kullanarak renklendirme yapabilmesi, bunları rapor haline getirebilmesi
5   5. Doğal boyamacılık konusundaki güncel bilimsel gelişmeleri değerlendirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğal boyamacılığa giriş, tarihçesi, gelişim süreci, sanatsal ve özgün çalışmalardaki yeri ve önemi
2 Doğal boyarmaddelerin sentetik boyarmaddelerden farkları, avantaj ve dezavantajları
3 Doğal boyamacılık için gereken alet, cihaz, malzeme ve donanımlar, doğal boyarmaddelerin analiz yöntemleri
4 Doğal boyarmadde kaynakları, elde ediliş yöntemleri ve dikkat edilmesi gereken noktalar, boyarmadde ekstraksiyonu, doğal ve sentetik liflere yapılan uygulamalar
5 Doğal boyarmadde kaynakları, elde ediliş yöntemleri ve dikkat edilmesi gereken noktalar, boyarmadde ekstraksiyonu, doğal ve sentetik liflere yapılan uygulamalar
6 Mordan maddeleri, mordanlama yöntemleri ve uygulama olanakları.
7 Doğal boya kaynağı olarak organik atıklar.
8 Farklı doğal boyarmaddelerle uygulamalarla elde edilebilen renkler
9 Doğal boyaların tasarım ve sanatta farklı kullanımları: Eko boyama
10 Doğal boyaların tasarım ve sanatta farklı kullanımları: Eko baskı
11 Doğal boyalarla rezerve boyama teknikleri
12 Doğal boyamacılığın günümüzdeki durumu, ekolojik yöntemler: Plazma, ultrason, enzim, UV, mikrodalga ve ozon.
13 Doğal boyamacılığın günümüzdeki durumu, ekolojik yöntemler: Plazma, ultrason, enzim, UV, mikrodalga ve ozon.
14 Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
İşmal, Ö.E., Yıldırım L., Metal mordants and Biomordants in: The Impact and Prospects of Green Chemistry
for Textile Technology, Shahid ul-Islam & Bhupendra Singh Butola (Editors), Elsevier, Woodhead Publishing,
England, ISBN: 9780081024911, pp. 57-82, 568p., (2019)

KARADAĞ, R., Doğal Boyamacılık 2007, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 126 sayfa

Yardımcı kaynaklar:
İşmal, Ö. E., L Yıldırım, Almond Shell as a Natural Colorant , Indian Journal of Fiber and Textile Research , 37 (4) 358-363, (2012).
İşmal, Ö. E., Özdoğan Esen, L Yıldırım, An Alternative Natural Dye, Almond Shell Waste: Effects of Plasma and Mordants on Dyeing Properties , Coloration Technology, 129 (6), 431-437, (2013).
İşmal, Ö. E., A Route From Olive Oil Production to Natural Dyeing: Valorisation of Prina (Crude Olive Cake) as a Novel Dye Source , Coloration Technology, 130 (2), 147-153, (2014).
İşmal, Ö. E., L Yıldırım, Özdoğan Esen, Use of almond shell extracts plus biomordants as effective textile dye , Journal of Cleaner Production, 70 (5), (2014), 61-67, (2014).
İşmal, Ö. E., L Yıldırım, Özdoğan Esen, Valorisation of almond shell waste in ultrasonic biomordanted dyeing: alternatives to metallic mordants , The Journal of The Textile Institute, 106 (4), 343-353, (2015).
İşmal, Ö. E., Patterns from Nature: Contact Printing , Journal of the Textile Association, Vol.77, No. 2, 81-91, (2016).
İşmal, Ö. E., Greener natural dyeing pathway using a by-product of olive oil; prina and biomordants , Fibers and Polymers, 18, No.4, 773-785, (2017).
İşmal, Ö.E., Yıldırım, L., Eco friendly Approaches to Textile Design , 1st International Fashion and Textile Design Symposium, Antalya, Turkey, 08-10th of October 2012.
Yıldırım, L., İşmal, Ö.E., An ecological approach to design: Children s Apparel Coloured by Using Waste of Biomaterial , Akdeniz University II. International Akdeniz Natural Dye Symposium, Workshop and Exhibition, Antalya, Turkey, 10-12.05.2017.
Dergiler:
AATCC&Textile Chemists and Colorists, Tekstil ve Konfeksiyon, Tekstil &Teknik, Teknolojik Araştırmalar
Diğer ders materyalleri:

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozlenen.ismal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 2 10
Final Ödevi 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1222222222222222
ÖK.2222222222222222
ÖK.3222222222222222
ÖK.4222222222222222
ÖK.5222222222222222