DERS ADI

: Geleneksel Mimaride Koruma-Onarım

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5170 Geleneksel Mimaride Koruma-Onarım SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞE ÇETİN

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı


Mimaride yer alanların, bezemelerin restorasyonları ve konservasyonlarının (onarım, kurtarma uygulamaları) proje ve uygulamalarını teknik, malzeme, kuram ve kural bilgileri ile öğretmektir.

Koruma düşüncesinin kavram, ölçüt, kural, kanun ve kararlarının öğretilerek mesleki uygulama alanlarında, proje kuram ve kural bilgileri ile çalışılmasının sağlanmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Koruma uygulama aşamalarının teknik raporlar ve çizimler ile belgelenebilmesi,
2   Mimaride yer alan bezemelerin konservasyonu için gerekli olan kuralların, temel kavramların öğrenilmesi ve uygulanabilmesi,
3   Restorasyonlarda uygulanmakta olan tekniklerin öğrenilmesi uygulamalarının yapabilmesi
4   Restorasyon uygulama aşamalarının teknik raporlar ve çizimler ile belgelenmesi
5   Restorasyonlarda analizler ve uygulama aşamalarının doğru belgelenmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilgi, arşiv belge çalışmaları
2 Yapı bezemeleri ile ilgili araştırmalar
3 Proje konu analizleri
4 Proje verilerinin analizi
5 Proje belgeleme
6 Proje rapor düzenleme
7 Üretim teknikleri, araştırmaları ve çalışmaları
8 Malzeme araştırmaları ve çalışmaları
9 Farklı disiplinler ile iş birliği projelendirmeleri
10 Farklı disiplinler ile iş birliği projelendirmelerinin belgelendirilmesi
11 Uygulama detaylarının projelendirilmesi
12 Proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları
13 Proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları
14 Proje uygulamalarının değerlendirilmeleri ve düzenleme çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Zeynep Ahunbay, Yem Yayınları, İstanbul, 1999
Osmanlı İmparatorluğu Mimarisi, Kültür Bakanlığı Yayını, İstanbul, 1998
Koruma Onarım, Cengiz Bektaş, YEM, İstanbul, 1992
Röleve, Röleve, Bülent Uluengin, Yapı Yayın, İstanbul, 2005
Tarihi Çevre Korumanın Mim.Boyutu Kuram ve Uygulama Doğan Kuban, YEM, İstanbul, 2000
Türkiye de Kentsel Koruma ve Yöntemleri, Doğan KUBAN, Türk Tarih Vakfı Yayını, İstanbul, 2001
Etüt ve Proje Yayınlar, Yaprak Kitabevi, Ankara, 1977
Proje Uygulama, Cengiz BEKTAŞ, Yaprak Yayınları, Ankara, 1979
Mimari Metaller Bozulma Koruma ve Restorasyon Teknikleri, Bülent ULUENGİN, Birsen Yayınları, İstanbul, 2006
Sühely ÜNVER Sedat Hakkı ELDEM, Amucazade Hüseyin Yalı Camisi, Türk Turink Otomabil Kurumu Yayını, İstanbul, 1970
Röleve 2 Birgi Çakırağa Konağı, DGSA Yayını, İstanbul, 1977
Bir Konağın Kurgusu, Zehra EKİNCİ, Yem Yayınları, 2005
Köçeoğlu Yalısı bebek, Sedat Hakkı ELDEM, DGSA Yayını, İstanbul, 1977
Kültür ve Doğa Varlıklarımız , Gül ASATEKİN, Kültür Bakanlığı Müzeler Genel Müdürrlüğü Yayınları, Ankara, 2004



Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi öğrencileri, restorasyon çalışmaları öncesi yapılması gereken analiz çalışmalarının, uygulama teknikleri ile birlikte öğrenilmesi ve kullanabilmesi, malzemeleri ve onarım tekniklerinin yapı üzerinde uygulayabilecek birikimde bilgiler ile donatır.
Uygulama ve öngörülerinin restorasyona yönelik projelendirilmesini öğretir. Restorasyon çalışmalarında, öncesi ve sonrasında yapılması gereken analiz çalışmalarını, analiz ve uygulamalarını yapı üzerinde uygulayabilecek birikimde olmalarını sağlanmasını amaçlamaktadır.



Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 DJD Dönem sonu çalışma/Jüri değerlendirme
2 BNS Başarı Notu DJD * 1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin derse araştırma ve bilgi ile katılımı, öneri ve çözümlere katılımı, önerilerinin uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.
Mimaride bezeme restorasyonuna yönelik öngörü ve uygulamalarının projelendirilmesinde içerik ve sunum kalitesi, uygulanabilirliği, uygulama alanına ve sınıf içi eğitim hedefine katkısı bağlamalarında değerlendirilerek puana dönüştürülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 70 ine katılım zorunludur.
Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır
Her türlü tarihi eser Vandalizm girişimi ve fiili disiplin cezası ile sonuçlanır
Proje ve ödevler teslim tarihi dışında değerlendirmeye alınamaz ya da tam puan üzerinden değerlendirilemez

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ayse.cetin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

mesai saatleri içinde
ayse.cetin@deu.edu.tr

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Öğrenci Sunumları 13 2 26
Ödev Hazırlama 4 10 40
Sunum Hazırlama 2 10 20
Alan/saha çalışması 7 5 35
Proje Hazırlama 6 10 60
Proje Final Sunumu 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 212

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.133
ÖK.23
ÖK.34
ÖK.43
ÖK.533