DERS ADI

: TÜRK HAT SAN.YAZI TASARIMI I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5131 TÜRK HAT SAN.YAZI TASARIMI I SEÇMELİ 2 2 0 8

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. AYNUR MAKTAL

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Hat Sanatında yazının ortaya çıkış etkenleri, tarihi süreç içerisinde benzer ve farklı disiplinlerle olan etkileşimleri ve sonuçları; yazı çeşitliliği ve disiplinler arası kullanım fonksiyonları işlevleri ; yazı tasarımında süreçleri öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hat Sanatının kaynağını, ortaya çıkış etkenlerini tanımlaya bilmesi ve kaynakçayı sıralaya bilmesi
2   Hat Sanatının kaynağını, ortaya çıkış etkenlerini tanımlaya bilmesi ve kaynakçayı sıralaya bilmesi
3   Türk Hat sanatında yazıların kullanım alanlarına göre çeşit ve işlevlerini tanımlayabilmesi
4   Türk Hat sanatında yazı çeşitlerine göre tasarım oluşturma süreçlerini açıklaya bilmesi ve uygulayabilmesi
5   Edindiği bilgi ve beceri alanında özgün bir yazı tasarım örneğinde sözlü seminer ve uygulamalı olarak sunabilmesi , beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Hat Sanatı ve desen tasarımı ile İlgili kaynakların değerlendirilmesi.
2 Türk Hat Sanatının tarihi gelişimi içinde tasarım çeşitliliği.
3 Türk Hat Sanatında Harflerin anatomik özellikleri ,gelişimi, kompozisyonda işlevleri
4 Türk Hat Sanatında, Tasarımda Yazı Çeşitliliği
5 Türk Hat Sanatında, tasarım ilkeleri
6 Türk Hat Sanatında, Tasarımda İstif Özellikleri
7 Türk Hat Sanatında, Tasarımda Ahenk
8 Türk Hat Sanatında, Tasarımda Yazı-Biçim
9 Türk Hat Sanatında, Tasarımda Yazı- Renk
10 Türk Hat Sanatında Tasarımda yazı mânâ
11 Türk Hat Sanatında Tasarımda yazı -mekan
12 Türk Hat Sanatında Tasarımda yazı -işlev
13 T ürk Hat Sanatında Tasarımda Sembolik işaretler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ali Haydar Bayat, Hüsn-i Hat Bibliyografyası, İstanbul 2003; 416s.
Nurullah Berk; İslam Yazısında Plastik ve İfade , Ankara 2009 (1955);
Nihat Boydaş; Talik Yazıya Plastik Değer Açısından Bir Yaklaşım;İst. 1994
İsmail Hakkı Baltacıoğlu; Sanat, İstanbul 1934
L. Hourtica- B.Toprak; Sanat Şahserleri, İst.1946;
Ali Alparslan; Mimari Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi, İstanbul 1978;Besmele Bahçesi, Boğaziçi Yayınlar;1998; 279s.
Süleyman Berk ; Celi Sülüs Estetiği İst. 2000;
İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Türk Yazı Sanatı; Ankara 1993; 144s.
H. Aksu; İ. Yapılarındaki Bazı Dekoratif Hatlar; İstanbul 2001;
M Akar ; H. Ahmed Yesevi Türbesinin Makıli Güzelleri, Ank 2004 ;
Murat Sülün ; Sanat Eserlerine Vurulan Kuran Mührü , İst. 2006
Halil Ethem; Kitabeler Nasıl Kayıt ve Zabt Olunmalıdır, Osm. Tar. E. Mecmuası, İst. 1911
Abdülhamit Tüfekçioğlu; Türk Mimarisinde Yazı; Ankara 2007

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Hat sanatında yazı tasarımı ve tasarımın tamamlanmış halini gösteren aşamalarıyla, çizerek uygulamalı olarak en az bir proje üzerinde gösterecek, yazı kalıbı hazırlama tekniklerine ilişkin, terminoloji, tarihi gelişimi ve örnekler üzerinde anlatılarak tasarımda ilkeler, özellikler, farklı disiplinlerle olan ortak ve zıt özellikler üzerinde göstermesi beklenecektir. Tezhipte desen tasarım ve ilgili sahada kaynak eserler, derleme yayınların, tanıtımı yapılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 UGG Uygulama
2 ODV Ödev
3 BNS Başarı Notu UGG * 0.50 + ODV * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

: Ders 2 kredi ile teorik , 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Yıl içinde öğrencinin dersin özünü derste kavrayabilmesi maksadıyla hem ara sınavı hem de final sınavı yapılmaktadır. Sınavlarda, ilgili ders kitapları verilen ders notlarındaki anlatımların bilgi olarak, hangi derecede kavrandığı ve ayrıca tasarımla ilgili uygulamaların,hangi derecede beceriye dönüştüğü değerlendirilecektir. Öğrenciden kavramış olduğu ders sistematiği içinde ödev hazırlaması ve sunum yapması beklenecektir.

Değerlendirme Kriteri


Proje değerlendirmesi ve öğrencinin ödev sunumu oranları da 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

: Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aynur.maktal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba,17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 6 6
Alan/saha çalışması 13 5 65
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 191

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.154321
ÖK.243251
ÖK.325431
ÖK.453421
ÖK.512354